قتل غیر عمد چیست

قتل غیرعمد چیست

انواع قتل غیر عمد

انواع قتل غیر عمد

در این مقاله قرار است با یکدیگر انواع قتل غیر عمد و مجازات قتل غیرعمد را مورد بررسی قرار دهیم هر آنچه که باید در رابطه با مجازات قتل غیر عمد و دیه عطر غیر عمد بدانید در این مقاله ذکر شده است پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مطالبی که در این صفحه خواهید خواند:

  1. قتل غیر عمد چیست
  2. مجازات قتل غیر عمد
  3. انواع قتل غیر عمد چیست
  4. مهلت پرداخت دیه در جرایم غیر عمد
  5. وکیل قتل غیرعمد
  6. هزینه وکیل قتل غیرعمد
قتل غیر عمد چیست
قتل غیر عمد چیست

قتل غیر عمد چیست

قبل از اینکه بخواهیم انواع قتل غیر عمد را در مورد بازرسی قرار دهیم باید یک تعریف کلی از قتل غیر عمد عنوان کنیم قتل غیر عمد از جمله جرایمی می باشد که در آن فرد به صورت ناخواسته باعث مرگ فردی دیگر می شود. از جمله بزرگترین جنایات موجود از نظر فقه اسلامی جنایات مربوط به قتل که شامل سه دسته میشوند می باشد این سه دست عبارتند از قتل عمد، قتل شبه عمد و قطع از روی خطای محض. قتل غیر عمد با توجه به ماده قانونی مجازات اسلامی که می گوید: ” تحقق جرائم غیر عمدی، منوط به احراز تقصیر مرتکب است. در جنایات غیرعمدی اعم از شبه عمدی و خطای محض مقررات کتاب قصاص و دیات اعمال می شود.

تبصره- تقصیر اعم از بی احتیاطی و بی مبالاتی است. مسامحه، غفلت، عدم مهارت و عدم رعایت نظامات دولتی و مانند آنها، حسب مورد، از مصادیق بی احتیاطی یا بی مبالاتی محسوب می شود.”

مجازات قتل غیر عمد
مجازات قتل غیر عمد

مجازات قتل غیر عمد

قتل غیر عمد به سه حالت زیر صورت می گیرد که در هر سه حالت قتل غیر عمد به حساب می آید و مجازات آن نیز با قتل عمد متفاوت خواهد بود. سه حالت قتل غیر عمد عبارتند از:
در حالت اول هنگامی که فرد قصد و نیت قتل کسی را ندارد و کاری انجام نمی دهد که از نظر عرف و شرع کشنده باشد اما در نهایت موجب مرگ می شود. به عنوان مثال وقتی پدری برای تنبیه فرزند خود را کتک می زند، این کتک زدن از نظر عرف نمی تواند باعث قتل باشد اما کودک جان خود را از دست می دهد.
درحالت دوم زمانی که قتل از روی جهالت انجام شده باشد. به عنوان مثال وقتی فردی رفتاری را به نیت انجام بر روی حیوان یا شی ای انجام می داده اما بعدا متوجه می شود که آن کار بر روی انسان انجام شده است.
در حالت سوم هنگامی که فرد از روی قصد و نیت اقدام به قتل شخصی نکرده اما مقصر انجام حادثه است. به عبارت دیگر در این حالت، قتل به سبب غفلت یا عدم داشتن مهارت کافی انجام می شود. به عنوان مثال تصادفات رانندگی منجر به مرگ یا مرگ بیمار بر اثر قصور پزشکی از جمله این نوع قتل های غیر عمد به حساب می آید.

مجموعه وکالت تهران، امکان دریافت مشاوره آنلاین رایگان با وکیل کیفری را برای شما فراهم کرده است. می توانید به صورت آنلاین به یکی از وکلای مجموعه در لیست وکلای تهران پیام داده و پرسش خود را مطرح نمایید تا در اسرع وقت به آن پاسخ داده شود. 

انواع قتل غیر عمد چیست
انواع قتل غیر عمد چیست

انواع قتل غیر عمد چیست

همانطور که بالاتر نیز گفته شد در قتل غیر عمد مجازات فرد قاتل قصاص نخواهد بود در عوض به جای قصاص حکم قاتل پرداخت دیه و همچنین هدف از ۱ الی ۱۰ سال می باشد. قطع به سه حالت عمد غیر عمد و خطای محض تقسیم می شود ممکن است این سوال برای شما پیش بگیرد که قتل خطای محض چه می باشد برای اینکه بخواهیم به قتل خطای محض را توضیح دهیم باید بگوییم که قتل خطای محض در سه حالت زیر امکان پذیر است:
حالت اول زمانی که قتل در خواب و یا حالت بیهوشی رخ داده باشد به عنوان مثال شخصی به دلیل غلتیدن در خواب باعث مرگ یک فرد دیگری شود.
حالت دوم قتل خطای محض زمانی می باشد که فرد فقیر و یا مجنون باشد یعنی قتل از روی عقل و تصمیم و شعور وی نبوده باشد.
در حالت سوم قتل خطای محض طبق بند 1 ماده ی 238 قانون قصاص حالتی میباشد که شخص قصد کشتن کسی را نداشته و همچنین قصد انجام عمل منجر به قتل را نیز ندارد اما منجر به مرگ می شود به عنوان مثال یک فرد شکارچی برای شکار خود تیراندازی می کند اما به صورت اشتباه و برحسب خطاب به یک انسان دیگر برخورد کرده و باعث مرگ وی میشود.
هال که با انواع قتل خطای محض و آشنا شدید بیایید با انواع قتل غیر عمد آشنا شویم. انواع قتل غیر عمد به این صورت می باشد که نوع اول همان قتل عمد بوده و دو نوع بعدی قتلی به حساب می‌آید که به قتل غیر عمد معروف است. همانطور که می‌دانید قانون مجازات جمهوری اسلامی که بعد از انقلاب اسلامی تصویب شد مبنای انواع مجازات ها می باشد نیز از همین دسته بندی تبعیت می‌کند و جرایم را متناسب با نوع قتل غیر عمد مشخص میکند.

مهلت پرداخت دیه در جرایم غیر عمد
مهلت پرداخت دیه در جرایم غیر عمد

مهلت پرداخت دیه در جرایم غیر عمد

همانطور که میدانید مه های مالی می باشد که فرد قانونگذار برای مجازات جنایت‌هایی که بر جان و یا اعضای بدن فرد دیگر وارد شده باشد در نظر می‌گیرد اگر بخواهیم مهلت پرداخت دیه در جرایم غیر عمد را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم طبق ماده ۱۷ قانون مجازات جمهوری اسلامی ایران: “دیه، مالی است که در شرع مقدس، برای ایراد جنایت غیر عمدی بر نفس، اعضا و منافع و یا جنایت عمدی، در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد، به موجب قانون، مقرر می شود.”
طبق این ماده می توان گفت دیه یکی از مجازات های قانونگذار بوده که توسط مسئول پرداخت دیه مجنی علیه داده میشود. برای آنکه بخواهیم جواب دقیقی در رابطه با مهلت پرداخت دیه در جرایم غیر عمد بگوییم باید به قانون مجازات اسلامی رجوع کنیم، در قانون مجازات اسلامی در مواد ۴۸۸ تا ۴۹۱ مهلت پرداخت دیه در جرایم غیر عمد بعد از رای دادگاه و ترتیب پرداخت دیه را مشخص کرده است.
این قانون مدت زمان پرداخت دیه در جرایم غیر عمد بسته به نوع آن متغیر خواهد بود و می تواند بین ۱ الی ۳ سال از تاریخ وقوع جنایت باشد.
ماده 488 قانون مجازات اسلامی، در خصوص مهلت پرداخت دیه بعد از رای دادگاه، در جرائم عمدی و ضرب و جرح عمدی موجب دیه، چنین مقرر می دارد: مهلت پرداخت دیه بعد از رای دادگاه، در جرائم عمد موجب دیه، یک سال قمری، از زمان وقوع جنایت خواهد بود، مگر اینکه به نحو دیگری تراضی شده باشد. بر اساس این ماده، مهلت پرداخت دیه بعد از رای دادگاه، در جرائم عمدی و ضرب و جرح عمدی موجب دیه، یک سال قمری، از زمان وقوع جنایت است، اما می توان به نحو دیگر نیز تراضی نمود.

وکیل قتل غیرعمد
وکیل قتل غیرعمد

وکیل قتل غیرعمد

وکیل قتل غیر عمد کسی است که با انواع دعاوی مربوط به قتل غیر عمد آشنایی کامل داشته و می تواند از پرونده های مختلف مربوط به دعاوی قتل غیر عمد دفاع کند. این امر تنها با داشتن اطلاعات و دانش بالا و کامل امکان پذیر است و همچنین، وکیل قتل غیر عمد می بایست با قوانین جدید نیز آشنا باشد چرا که بسیاری از مشکلات مربوط قتل غیر عمد، در اثر نا آگاهی فرد درباره قوانین جدید ایجاد می شوند.

اگر به دنبال وکیل خوب در تهران هستید، ما در دفتر وکالت تهران، بهترین خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین را به شما ارائه خواهیم کرد.

از دیگر وظایف مشاور حقوقی آماده کردن تمامی مدارکی که ثابت کننده این می باشد که فرد به صورت غیر عمد قتلی را انجام داده که این مدارک کمک بسیار بزرگی به سرانجام رسیدن پرونده میکند.

وکیل قتل غیر عمد باید در رابطه با قوانین قتل غیر عمد و انواع آن دانش کافی داشته و علاوه براین باید به حقوق مربوط به قانون قتل غیر عمد، انواع قتل غیر عمد و تغییرات هر یک از آن ها مسلط باشد.

برای اینکه بتوانید ازمشاوره رایگان قتل غیرعمد بهره مند شوید میتوانید از طریق یکی ازراه های ارتباطی زیر اقدام کنید. 02188939832 و 09127654109

هزینه وکیل قتل غیر عمد
هزینه وکیل قتل غیر عمد

هزینه وکیل قتل غیر عمد

هزینه وکیل قتل غیر عمد، بسته به موارد مختلف مانند نوع درخواست شما، میزان تخصص و تسلط وکیل قتل غیر عمد و تجربه و سابقه وی، متفاوت است و بنابراین نمی توان یک مبلغ خاص را به عنوان حقوق وکیل قتل غیر عمد در نظر گرفت.

مهم ترین موردی که باعث می شود هزینه وکیل قتل غیر عمد کم و زیاد شود، میزان سابقه و تجربه وی است که در فن بیان او نمایان می شود.

سوالات متداولبهترین وکیل قتل غیر عمد کیست؟

همین حالا از مشاوره قتل غیر عمد با وکیل متخصص قتل غیر عمد در مرکز وکالت تهران بهره مند شوید تا مشکلات شما را به بهترین وجه حل کند. 02188939832 و 09127654109انواع قتل غیر عمد چیست؟

از نظر فقه اسلامی جنایات مربوط به قتل که شامل سه دسته میشوند می باشد این سه دست عبارتند از قتل عمد، قتل شبه عمد و قطع از روی خطای محض.

منبع

پیج اینستاگرامی پیشنهادی