نان چرخی قزوین

نان چرخی قزوین

اموزش شیرینی چرخی قزوین

شیرینی چرخی قزوین یکی از انواع شیرینی های محبوب و خوشمزه می باشد که به اسانی قابل پخت بوده و نیاز به مواد زیادی برای تهیه نخواهد داشتف به همین دلیل در دسته پرطرفدار ترین شیرینی های عید نیز قرار گرفته است. در این مقاله سعی کرده ایم به صورت جامع اموزش شیرینی چرخی قزوین را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

پیشنهاد میشود برای خرید انواع لوازم قنادی و شیرینی پزی و همچنین استعلام قیمت وسایل کیک پزی با یکی از شماره تلفن های ما در فروشگاه آریا استورز تماس حاصل فرمایید 02166433168 و 09010612151.

شیرینی نان چرخی قزوین

شیرینی نان چرخی از شیرینی های سنتی قزوینه که هم برای عصرونه مناسبه و هم برای شیرینی عید. در بخش آموزش آشپزی ، طرز تهیه شیرینی نان چرخی قزوین را تقدیمتون می کنیم.

از این شیرینی خوشمزه معمولا به عنوان شیرینی پذیرایی استفاده می شود و می توان از آن به عنوان یک شیرینی مناسب برای عید نوروز نیر استفاده کرد. البته این شیرینی خوشمزه در کنار چای نیز یک گزینه بسیار مناسب است، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

اما چرا اسم این شیرینی خوشمزه چرخی هست؟ چون قالب اون و و مهم ترین وسیله ای که برای درست کردن این شیرینی بهش نیاز داریم دستگاه چرخ گوشت هست.

اموزش شیرینی چرخی قزوین

شیرینی چرخی برای شیرینی پذیرایی عید بهترین گزینه می باشدف چرا که تنها با چند مواد ساده و در دسترس تهیه شده و مدت زمان پخت آن نیز کمتر از سایر شیرنی های خشک می باشد.

شیرینی چرخی قزوین که به نان چرخی نیز معروف است نوعی شیرینی خشک به حساب آمده و برای پخت نیاز به فر خواهد داشت. در این بخش مواد لازم برای تهیه شیرینی چرخی را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

  • آرد برنج 400 گرم
  • آرد سفید 400 گرم
  • روغن جامد 380 گرم
  • پودر قند 360 گرم
  • زرده تخم مرغ 4 عدد
  • ماست 150 گرم
  • بکینگ پودر ۱ قاشق چای خوری
  • پودر هل ۱ قاشق سوپ خوری
  • گلاب ۴ قاشق غذاخوری

پیشنهاد بررسی : پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با هزینه راه اندازی قنادی و همچنین شهریه کلاس های قنادی کلیک کنید. همچنین برای یادگیری بیشتر می توانید از  اسامی آموزشگاه شیرینی پزی نیز استفاده کنید.

طرز تهیه شیرینی چرخی قزوین

در مرحله اول از اموزش شیرینی چرخی قزوین روغن را اول با همزن میزنیم تا یکدست شود، سپس پودر قند را اضافه کرده و به مدت ۴ دقیقه با همزن می‌زنیم تا سبک شود.

در مرحله دوم زرده‌های تخم مرغ را به همراه پودر هل اضافه کرده و دوباره با همزن  کمی می‌زنیم.

مرحله سوم آموزش شیرینی چرخی : بکینگ پودر را به همراه ماست مخلوط میکنیم و میگذاریم که عمل بیاید. قبل ازعمل آمدن ماست، گلاب را اضافه کرده مخلوط میکنیم و بعد ماست عمل امده را اضافه مینماییم و مخلوط می کنیم.

مرحله چهارم نان چرخی: بعد از اینکه مواد کامل با یکدیگر مخلوط و یکدست شدند همزن را کنار گذاشته و آرد برنج و آرد سفید را یک مرتبه اضافه می‌کنیم. در این مرحله شروع به ورز دادن خمیر با دست مینماییم.

مرحله پنجم شیرینی چرخی: خمیر شیرینی نان چرخی را به شکل گلوله در می‌آوریم و روی آن را با کیسه فریزر می‌پوشانیم و در جای خنک قرار می‌دهیم تا به مدت ۴ الی ۵ ساعت خمیر استراحت کند.

مرحله ششم نان چرخی: قالب نان چرخی را به چرخ گوشت نصب می‌ نماییم و خمیر را بعد از استراحت دوباره خیلی کم ورز می‌دهیم تا نرم بشود، اکنون داخل چرخ گوشت می‌ریزیم و از چرخ رد می‌کنیم بعد به اندازه دلخواه خمیر را با قیچی برش میدیم.

مرحله هفتم شیرینی چرخی: نان چرخی را در سینی فر چیده و روی آن مقداری پودر پسته می‌ریزیم، سپس در طبقه وسط فر با حرارت ۱۷۵ درجه سانتی گراد به مدت ۱۵تا ۲۰ دقیقه قرار می‌دهیم تا خوب بپزد.

نکات پخت نان چرخی

یک ربع قبل فر رو روشن کنید تا گرم بشود. برای تزیین روی شیرینی‌ نان چرخی به جای پودر پسته از خرفه هم می‌توانید استفاده کنید. آرد برنج و پودر قند رو از پارچه خریر یا الک خیلی ریز رد کنید. آرد سفید رو از الک رد کنید.

ماست نباید آبکی یا شل باشد. بهتر است خمیر را یک بار چرخ کنید سپس مجدد چرخ و قیچی کنید. برای زعفرانی کردن این شیرینی ۱ ق مربا خوری زعفران دم کرده غلیظ را همزمان با زرده اضافه کنید. برای صاف کردن روغن باید روغن را بگذارید تا ذوب شود سپس داخل شیشه ریخته و اجازه دهید در دمای محیط خنک شده و در یخچال بگذارید تا سفت شود.

طرز تهیه شیرینی چرخی بدون چرخ

مواد لازم برای تهیه تهیه شیرینی چرخی بدون چرخ

  • اردشیرینی ۲۵۰ گرم
  • ارد برنج ۲۵۰ گرم
  • تخم مرغ ۳ عدد
  • روغن صاف یا جامد ۱۹۰ گرم
  • پودر قند ۱۷۵ گرم ماست ۷۵ گرم
  • بکینگ پودر ۱ قاشق چای‌خوری
  • گلاب ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر هل یا وانیل ۱ قاشق چای‌خوری
  • زعفران دم کرده غلیظ ۱ قاشق غذاخوری

دستور پخت شیرینی چرخی بدون چرخ

برای شروع بکینگ پودرو بظرف ماست اضافه میکنیم و کنار گذاشته تا عمل بیاد حالا در کاسه بزرگی روغن و پودرقندو باهم حدود ۱۰دقیقه میزنیم تا کاملا حجیم و پفکی بشه بعد تخم مرغ هارو اضافه و بهم زدن مواد ادامه میدیم. سپس نوبت به گلاب و هل یا وانیلمون میشه مواد رو کمی هم زده سپس ماست عمل اومده و زعفرون رو اضافه و در حد یکدست شدن فقط مواد رو هم میزنیم.

در اخر دوتا اردارو باهم قاطی و سه بار الک کرده و بمواد اضافه و فقط با نوک انگشت مواد روبهم میزنیم. مواد رو چنگ نزنین که خمیرتون خراب میشه. وقتی خمیر جمع شد و یه خمیر نرم و لطیف داشتین بعلت داشتن ارد برنج تو این شیرینی باید خمیرو حدود ۶تا ۷ ساعت در دمای محیط استراحت بدین.

حالا درون چرخ گوشت دستی سری مخصوص نون چرخی رو قرارمیدیم خمیر رو خیلی کم ورز میدیم و درون چرخ خوشت ریخته و با چاقو باندازه دلخواه برش داده و داخل سینی کاغذ روغنی با فاصله گذاشته و روشو پودر پسته میریزیم.

اما من خمیر رو بعد از کمی ورز دادن روی سطح ارد پاشی شده بقطر نیم سانت پهنش کردم و مهر دلخواه زدم و با قالب دلخواه برشش دادم شما میتونین به هر شکل و باهر قالبی حتی با قالبای نون پنجره ایی این شیرنی رو مهرو قالب بزنین و بافاصله تو سینی چرب شده بچینین.

مراقب باشین خمیر زیاد ورز بخوره به روغن میفته بعداز زمان استراحتم از ورز دادن زیادش خودداری کنین. سینی فرو داخل طبقه وسط فر (ازقبل گرم شده) با دمای ۱۷۰ درجه میذاریم حدود ده تا یک ربع بپزن و زیرشون طلایی و روی شیرینی ها سفت بشه.

شیرینی چرخیمون حاضره برای تزیین میتونین روش کمی شربت بمالین و با پودرپسته تزیین کنین یا مثل من شکلات کاریش کنین بعد با قیفی ک نوکشو برش دادین با شکلات نوارای خطی ایجاد کنین. این شیرینی فوق العاده خوشمزست پیشنهاد میکنم برای عید حتما درسش کنین مطمئنا خوشتون میاد.

نکات مهم برای تهیه نان چرخی قزوین به روش بسیار ساده و بدون چرخ

با قالب برای تزئین روی نان چرخی از پودر پسته استفاده کنید. نان چرخی ها را می توانید به رنگ های متفاوت با استفاده از کاکائو و زعفران و ساده تهیه کنید. نان چرخی را می توانید در ظرف درب بسته به مدت طولانی در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.

طرز تهیه شیرینی چرخی با چرخ گوشت

بعد از گذشت زمان استراحت خمیر را از داخل یخچال خارج کرده و کمی ورز می دهیم قالب را بر روی چرخ گوشت نصب کرده و خمیر را به شکل لوله های ۵ سانتی درمی آوریم و داخل چرخ گوشت می اندازیم و چرخ گوشت را روشن می کنیم و دستمان را زیر قالب قرار می دهیم خمیر از چرخ گوشت خارج شده و روی دست یه شکل قالب خورده می ریزد حالا بنا به سایز دلخواه برش داده و داخل سینی مخصوص پخت قرار می دهیم.

شیرین های آماده شده را با پودر پسته تزئین کرده و داخل فر گرم شده با دمای ۱۷۵ درجه سانتی گراد به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه می پزیم.

نکات و فوت و فن تهیه شیرینی چرخی

به خاطر داشته باشید فقط به اندازه ای خمیر را ورز می دهیم که خمیری یکدست به وجود آید اگر بیشتر مخلوط کنیم خمیر به روغن می افتد. در حین کار نیاز است هر زمان به اندازه کافی خمیر از چرخ گوشت خارج شد چرخ گوشت را خاموش کنید تا خمیر اضافی خارج نشود. ۱۵ دقیقه زودتر فر را روشن کنید تا کاملا فر گرم شود. می توانید خرفه را جایگزین پودر پسته کنید.

طرز تهیه شیرینی نان چرخی کرمان

طرز تهیه شیرینی نان چرخی کرمان مثل روش های گفته شده است.

منابع:

منبع: شیرینی چرخی قزوین

منبع: طرز تهیه شیرینی دانمارکی با خمیر هزارلا

منبع: شیرینی شکری با روغن مایع

منبع: آموزشگاه شیرینی پزی با مدرک بین المللی در تهران

پیج اینستاگرامی پیشنهادی