دستور کیک اسفنجی امتحان شده

دستور کیک اسفنجی امتحان شده

آموزش کیک اسفنجی برای خامه کشی

یکی از بهترین کیک هایی که بسیار نرم و لطیف با پف زیاد می باشد کیک اسفنجی است که از طریق هوادهی سفیده تخم مرغ تهیه می شود و به عنوان کیک پایه برای خامه کشی نیز است. در ادامه به آموزش کیک اسفنجی برای خامه کشی می پردازیم. همچنین شما می توانید  از طریق شماره های درج  شده در صفحه با کارشناسان فروشگاه آریا استورز جهت خرید تجهیزات خامه کشی کیک تماس حاصل نمایید.

02166433168  09010612151

پیشنهاد ویژه : در این پست با طرز تهیه کیک اسفنجی برای خامه کشی آشنا می شوید اگر قصد یادگیری نحوه خامه کشی را  دارید به صفحه آموزش خامه کشی کیک مراجعه نمایید.

طرز تهیه کیک مخصوص خامه کشی

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی به شرح زیر می باشد:

  • تخم مرغ 6 عدد
  • آرد 2 پیمانه
  • آب جوش 2/1 پیمانه
  • وانیل 4/1 قاشق چای خوری
  • نمک 4/1 قاشق چای خوری
  • بکینگ پودر 1 قاشق چای خوری
  • پودر قند 2 پیمانه

مرحله  اول برای تهیه کیک مخصوص خامه کشی

در اولین مرحله برای آماده سازی کیک ساده اسفنجی ابتدا باید آن را در حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار داده و فر را روشن کنیم تا هنگامی که مایع کیک حاضر شد برای گرم کردن فر مطلع نشویم سپس برای تهیه مایع کیک باید بکینگ پودر و آرد را با هم ترکیب کرده و آن  را سه بار الک کنید تا کاملا صاف و سبک شود.

مرحله دوم تهیه کیک مخصوص خامه کشی

در این مرحله باید زرده و سفیده تخم مرغ را از یکدیگر جدا کرده و سفیده ها را با همزن دور تند هم بزنیم تا به اندازه کافی کف کند سپس یک پیمانه پودر قند را کم کم به آن اضافه می کنیم و با استفاده از همزن دور تند آن را کاملاً هم زده تا کاملا یکدست شود.

مرحله سوم تهیه کیک مخصوص خامه کشی

در مرحله سوم باید زرده را به همراه وانیل و باقی مانده پودر قند داخل کاسه بریزید و با همزن آن را هم بزنید تا کاملاً صاف و یکدست شده و رنگ آن کم رنگ شود. سپس آب جوش را به مایع اضافه کرده و با استفاده از همزن و دور تند آنرا خیلی تند و بدون مکث هم بزنید نباید لحظه ای صبر کنید چرا که زرده تخم مرغ به علت گرم بودن آب پخته می شود و موجب خراب شدن کیک شما می شود شما باید به قدری مواد را هم بزنید تا کاملاً از روان بودن خارج شده و کشدار شود.

مرحله چهارم تهیه کیک مناسب خامه کشی

در این مرحله از تهیه مایه کیک اسفنجی، باید سفیده تخم مرغ را با استفاده از لیسک به زرده تخم مرغ اضافه کرده و به صورت دورانی آن را هم بزنید.

توجه داشته باشید در این شیوه نباید پف سفیده را بگیرید. در نهایت مخلوط آرد را در سه مرحله به مواد اضافه کرده و دوباره با لیسک آن را فولد کنید.

زمانی که مایع کیک شما آماده شد می توانید یک قالب ۲۵ سانتی کمربندی یا یک قالب گرد ساده را بردارید درون آن کاغذ روغنی قرار دهید. سپس کیک را داخل قالب ریخته و توجه داشته باشید باید یک سوم قالب از مایع پر شود سپس قالب را سه بار به سطح ضربه بزنید تا هوای اضافه و موجود درون مایه کیک کاملا گرفته شود.

مرحله  پنجم تهیه کیک مخصوص خامه کشی

در این مرحله باید قالبی که مایع کیک درون آن قرار دارد را در فری که از قبل آماده شده قرار دهید و به مدت ۴۵ تا ۵۵ دقیقه صبر کنید تا به خوبی بپزد. سپس بعد از گذشت مدت زمان تعیین شده کیک را با استفاده از خلال دندان تست کنید تا اگر نپخته بود زمان بیشتری برای پخت آن صرف شود. زمانی که کیک به خوبی پخته شد می ‌توانید آن را به آهستگی از قالب جدا کنید و اجازه دهید کاملا خنک شود. بعد از گذشت مدت زمانی کیک را از وسط به دو بخش تقسیم کرده حالا  کار تزیین و خامه کشی آن را شروع کنید.

پیشنهاد ویژه: افرادی که علاقه من به کیک پزی و شیرینی پزی هستند و قصد راه اندازی قنادی را دارند باید در ابتدا اطلاعاتی از مراحل راه اندازی قنادی داشته باشند بنابراین لازم است به صفحه راه اندازی قنادی و لوازم قنادی مراجعه کرده و راهنمایی لازم در این زمینه را دریافت نمایند.

طرز تهیه کیک اسفنجی برای 4 نفر

شما می توانید از مراحل ذکر شده در بخش بالا برای تهیه کیک اسفنجی 4 نفره استفاده نمایید. اما توجه داشته باشید میزان استفاده از مواد مایه کیک به تعداد نفرات شما  بستگی دارد. میزان مواد لازم  برای تهیه کیک  اسفنجی 4 نفره به شرح زیر می باشد:

  • تخم مرغ ۳ عدد
  • وانیل یک ق چ
  • نمک یک پینچ
  • بکینگ پودر دو قاشق چای خوری
  • شیر یک و نیم لیوان
  • روغن مایع: یک لیوان
  • شکر: یک لیوان
  • آرد سه لیوان

پیشنهاد مطالعه: طرز تهیه کیک دو رنگ

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال یادگیری و آموزش کیک پزی حرفه ای هستید می توانید به  صفحه آموزش قنادی فنی حرفه ای مراجعه کنید و اطلاعات لازم در خصوص آن را کسب نمایید.

طرز تهیه کیک اسفنجی برای 6 نفر

برای تهیه کیک اسفنجی 6 نفره نیز می توانید از مراحل ذکر شده در بخش بالا  استفاده نمایید. میزان مواد لازم برای کیک  اسفنجی 6 نفره نیز در بخش زیر ذکر شده است.

  • آرد 2 لیوان
  • تخم مرغ ۴ عدد
  • بیکینگ پودر۲ قاشق مرباخوری
  • وانیل یک هشتم قاشق چای خوری
  • شیر 1 لیوان
  • روغن دو سوم لیوان
  • شکر 1 لیوان

پیشنهاد مطالعه : طرز تهیه کیک شکلاتی برای ۸ نفر

طرز تهیه کیک اسفنجی برای 10 نفر

برای تهیه کیک اسفنجی باید میزان و تعداد نفرات را  در نظر بگیرید در بخش بالا میزان مواد کیک برای 4 و 6 نفر را ارائه دادیم در این بخش نیز میزان مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی 10 نفره و 12 نفره را قرار می دهیم. میزان مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی 10 الی 12 نفره به شرح زیر می باشد:

  • آرد 3 و نیم لیوان دسته دار فرانسوی
  • تخم مرغ 5 عدد
  • بکینگ پودر2 ق غ
  • شیر ولرم 1و نیم لیوان دسته دار فرانسوی
  • شکر یک و نیم تا 2 لیوان دسته دار فرانسوی
  • وانیل 1 ق چ
  • نمک 1 ق چ
  • روغن مایع 1 لیوان دسته دار فرانسوی

پیشنهاد مطالعه: طرز تهیه پنکیک بدون شیر با ماست

فوت و فن های دستور پخت کیک اسفنجی

اصلا نباید ذره ای زرده داخل سفیده باشد وگرنه به سختی فرم می گیرد. می توانید قبل از هم زدن سفیده پره های همزن را به مدت ۵ دقیقه داخل فریرز گذاشته تا کاملا سرد باشد. اگر تمایل داشتید کیک اسفنجی کاکائویی درست کنید پودر کاکائو را به زرده اضافه کنید و با آرد مخلوط نکنید. دیواره های قالب را بیشتر از ۱ سانت چرب نکنید وگرنه پف کیک را می گیرد.

حتما از آرد شیرینی پزی و سفید برای تهیه کیک اسفنجی استفاده کنید. سرد بودن تخم مرغ از عوامل پف نکردن کیک اسفنجی می باشد. زمانی که زمان پخت تمام نشده است در فر را باز نکنید زیرا باعث خوابیدن پف کیک می شود. استفاده از قالب کوچک باعث می شود کیک پف خوبی کند ولی بدلیل نداشتن تکیه گاه بعد از پخت پفش بخوابد حتما از قالب با سایز مناسب استفاده کنید.

اگر دمای فر بالا باشد سطح روی کیک ترک می خورد در واقع رویه کیک بر اثر دمای بالا سریع بسته می شود در حالی که کیک هنوز پف نکرده است به همین دلیل موقعی که کیک پف می کند سطح روی کیک را شکاف می دهد.

برای پخت کیک اسفنجی داخل قابلمه ریخته و قابلمه را روی شعله پخش کن قرار می دهیم و بمدت ۴۵ دقیقه اجازه می دهیم تا کیک پخته شود. می توانید شیر را بجای آب جایگزین کنی

طرز تهیه کیک اسفنجی با اندازه گیری لیوان فرانسوی دسته دار

تو این مطلب با طرز تهیه کیک اسفنجی با پیمانه لیوان فرانسوی دسته دار مرحله به مرحله آشنا خواهید شد.

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی با اندازه گیری لیوان

آرد ۲ پیمانه بکینگ پودر ۲ قاشق چای‌خوری تخم مرغ ۴ عدد شکر ۱ پیمانه وانیل ۱/۴ قاشق چای‌خوری روغن مایع ۱/۲ پیمانه شیر ۱/۲ پیمانه

دستور پخت کیک اسفنجی با اندازه گیری لیوان فرانسوی دسته دار

ابتدا آرد رو به همراه بکینگ پودر ۳ مرتبه الک کنید تا کاملا نرم و سبک بشن. سپس تخم مرغ هارو به همراه شکر و وانیل با دور تند همزن بزنید تا کرم رنگ و کشدار بشن هرچند مرتبه یکبار هم دور ظرفتون رو با لیسک دورگیری کنید تا کیکتون بوی زهم نده هم زدن تخم مرغ توی این مرحله خیلی مهمه و روی بافت کیکتون خیلی تاثیر داره پس با حوصله هم بزنید. (حدودا ۸ تا ۱۰ دقیقه)

روغن رو اضافه کنید و هم بزنید و بعد شیر رو به اضافه کنید و هم بزنید. در اخر هم ترکیب آرد و بکینگ پودر الک شده رو طی چند مرتبه به مایع تخم مرغی اضافه کنید و با لیسک به صورت دورانی و آروم یا با دور کند همزن هم بزنید، حتما به آرومی هم بزنید تا پف مایع کیکتون نخوابه.

کف قالب مورد نظرتون رو چرب کنید یا کاغذ روغنی بندازید مایع کیک رو داخل قالب بریزید و با قالب چند مرتبه به سطح کار ضربه بزنید و به دلخواه روی سطح کیک خلال پسته یا خلال بادوم بریزید. فر رو با دمای ۱۷۰ درجه روشن کنید و اجازه به مدت ۷ دقیقه گرم بشه، بیشتر از ۷ دقیقه بشه کیکتون گنبدی میشه و سطحش میسوزه.

بعد قالب رو داخل فر بزارید و تا نیم ساعت به هیچ وجه در فر رو باز نکنید. بعد از نیم ساعت یم سیخ چوبی یا خلال دندون مرکز کیک فرو کنید اگر تمیز بیرون اومد یعنی کیک آمادست و اگر مایع کیک بهش چسبیده بود اجازه بدید ۱۰ دقیقه دیگه هم داخل فر باشه و درآخر باز هم با سیخ چوبی تست کنید.

اجازه بدید کیکتون کاملا سرد بشه بعد از قالب جدا کنید و برش بزنید تا خمیر نشه.

طرز تهیه کیک اسفنجی با لعاب شکر

مواد لازم

تخم مرغ ۴ عدد شکر ۱ پیمانه (۱۵۰گرم) شیر ۱ پیمانه (۱۸۰ میلی لیتر) روغن نصف پیمانه (۸۰ میلی لیتر) آرد سفید گندم ۲.۵ پیمانه (۲۴۰ گرم) بیکینگ پودر ۱ قاشق غذاخوری وانیل نصف قاشق چای خوری ترافل رشته‌ای رنگی به میزان لازم

مواد لازم برای لعاب شکر

پودر قند نصف پیمانه شیر ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

ابتدا تخم مرغ و شکر و وانیل رو با همزن برقی به اندازه‌ای میزنیم که کرم رنگ و کشدار بشه و شکر حل بشه. (دقت کنید که چند ساعت قبل از کار، تخم مرغ و شیر رو بیرون از یخچال بزارید تا به دمای محیط برسن).

بعد بهش روغن و شیر رو اضافه میکنیم با همزن مخلوط میکنیم. آرد و بیکینگ پودر الک شده رو توی ۲ مرحله بهش اضافه میکنیم و با همزن از یک جهت هم میزنیم. (حتما دورگیری رو انجام بدین که مایه کاملا یک دست بشه). بعد ترافل‌های رنگی رو بهش اضافه میکنیم و مخلوط میکنیم. کف و دیوارهای قابلمه رو با کمی روغن چرب میکنیم و یه کاغذ روغنی داخلش میزاریم.

مایه کیک رو داخل قابلمه میریزیم و ۳ بار به میز کار میکوبیم تا حباب‌های داخلش از بین بره. روی گاز با حرارت کم و در بسته میزاریم به مدت ۴۵ الی ۵۰ دقیقه بپزه. (توی مدت پخت اصلا در قابلمه رو بر ندارید چون پف کیک از بین میره). بعد از پخت در قابلمه رو بردارید خلال دندون داخلش بزنید اگه مایه کیک بهش نچسبید نشون میده که کیک پخته.

برای درست کردن لعاب شکر پودر قند رو با مقدار کمی شیر مخلوط میکنیم. به خوبی هم میزنیم که کامل یک دست بشن و بعد که کیک خنک شد روی کیک میریزیم.

طرز تهیه کیک اسفنجی نسکافه ای

کیک اسفنجی نسکافه ای جزو کیک های پرطرفدار و خوشمزه می باشد که برای کیک های تولد و عروسی گزینه مناسبی است. این کیک برای خامه کشی بسیار مناسب است و بافت و طعم خوبی دارد و در تهیه آن از روغن استفاده نمی شود.

مواد لازم برای تهیه کیک

  • آرد 150 گرم
  • بیکینگ پودر یک قاشق چایخوری
  • نسکافه دو قاشق چایخوری
  • شکر150 گرم
  • تخم مرغ شش عدد
  • وانیل نصف قاشق چایخوری
  • آب جوش سه قاشق غذاخوری

طرز تهیه کیک اسفنجی نسکافه ای

برای تهیه این کیک خوشمزه ابتدا در یک ظرف زرده و سفیده تخم مرغ ها را از هم جدا می کنیم و سفیده تخم مرغ سرد را جدا در کاسه ای با همزن می زنیم.

بعد نصف شکر را به سفیده اضافه می کنیم و کنار می گذاریم. سپس مابقی شکر و وانیل را به زرده اضافه کرده  و مواد را هم می زنیم. بعد از آن آب جوش را در یک لیوان با نسکافه مخلوط می کنیم تا خوب رقیق شود و به زرده اضافه می کنیم. بعد آرد و سفیده تخم مرغ را به زرده در چند مرحله اضافه می کنیم.

در آخر هم بیکینگ پودر را به اضافه می کنیم و مواد را به آرامی هم می زنیم و ته قالب یک کاغذ روغنی می اندازیم و مواد را در  قالب می ریزیم. فر را از قبل گرم می کنیم و قالب را در طبقه وسط در دمای 180 درجه سانتی گراد قرار می دهیم و به مدت 40 دقیقه می پزیم. کیک اسفنجی نسکافه ای ما آماده سرو است. حتما این کیک جذاب و خوش طعم را تهیه کنید و لذت ببرید. نوش جان

منابع:

منبع: آموزش کیک اسفنجی برای خامه کشی

منبع:  کیک سیب و دارچین در قابلمه

منبع: کیک برشی مجلسی

منبع: طرز تهیه کیک شربتی قزوین

پیج اینستاگرامی پیشنهادی