کاربری طلق چیست

کاربری طلق چیست

طلق با عرصه وقف

اگر در خصوص طلق با عرصه وقف در حال جستجو هستید، حتما در این مقاله با ما همراه باشید تا کامل در خصوص ملک طلق و مسائل حقوقی مرتبط صحبت کنیم.

پیشنهاد ویژه: برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله وضعیت خاص طلق را مطالعه کرده و با بهترین وکیل ملکی در تهران تماس بگیرید. 02188939832 – 09127654109

شاید شما هم این سوال در ذهنتان بوجود آمده باشد که ملک طلق چیست؟ و چه کاربردی دارد و اصولا به چه منظور در قوانین جمهوری اسلامی و مطالب حقوقی استفاده می شود، با توجه به اینکه در دنیا قوانین و کلمات آنها در طی مدت زمان متعدد و با گذشت زمان اصلاح شده و همچنین با کلمات جدیدی جایگزین می شوند و در نتیجه به مرور زمان تغییر میکنند، باید به این نکته  توجه کرد که قوانین مختلف جهان معمولا دارای اصطلاحات و کلمات خاصی هستند که مفهوم آنها نیاز به توضیحاتی دارد، قوانین جمهوری اسلامی‌ نیز از این امر مستثنی نیستند و قبل از اینکه توضیح دهیم ملک طلق چیست؟

باید بدانیم این کلمه ترکیبی از دو کلمه‌ی ملک و طلق است که هر کدام معنای‌ خاصی دارند، پس از بررسی هر کدام از کلمات به راحتی میتوانیم به معنای درست کلمه‌ ملک طلق برسیم و بدانیم که ملک طلق چیست؟

وضعیت خاص طلق چیست؟

طِلق با کسره طاء در لغت به معنای حلال است. همچنین معنای روا، خالص و چیزی که کس دیگر در آن شریک نباشد را نیز میدهد. نکته این که این ریشه به معنای رهایی و رها شدن هم به کار می رود همانطور که واژه طلاق از آن استفاده می شود.

در واقع وضعیت خاص طلق در زمین و آپارتمان به معنای مال و ملکی است که مالک بتواند هر نوع تصرفی را در آن بکند مانند این که اجاره بدهد یا هبه کند یا بفروشد و تصرفات دیگر از این قبیل، در ادامه بیشتر با این مفهوم آشنا می شویم.

ملک طلق به چه معناست؟
ملک طلق به چه معناست؟

ملک طلق به چه معناست؟

گفتیم که ملک طلق به ملکی گفته می شود که آزاد و رها باشد. به عبارت حقوقی و فقهی، ملکی که برای مثال در وثیقه یا رهن نباشد یا ملکی که موقوفه نباشد و مالک بتواند هر تصرفی را در آن انجام دهد آن هم به علت آزاد بودن ملک را ملک طلق میگویند.

در فقه و قانون بیان شده است که یکی از شرایط مبیع در خرید و فروش، طلق بودن و آزاد بودن آن است یعنی اینکه مبیع یا جنس نباید مال موقوفه باشد یا اینکه در وثیقه یا رهن دیگری باشد. به زبان راحت تر مالکی که شش دانگ ملک کامل در اختیارش باشد ملک وی ملک طبق است.

نکته دیگر این که اگر ملکی دارای شریک باشد به آن طلق نمی‌گویند و در طلق شش دانگ باید ملک متعلق به شخص واحد باشد و فاقد هر گونه شریک باشد. مالک ملک طلق یعنی شش دانگ ملک در اختیار اوست.

ملک طلق به انگلیسی

معادل انگلیسی ملک طلق مترادف است با freehold

معادل انگلیسی مالکیت مطلق مترادف است با freehold estate

ملک طلق دهخدا

طلق . [ طِ ] (ع ص ) حلال . (منتهی الارب ) (منتخب اللغات ) (مهذب الاسماء). بی آمیغ. خالص . روا. گویند: هو لک طلقاً و اعطیته من طلق مالی ؛ یعنی خالص و جید. (منتهی الارب ).

– طلق ِ حلال باردان ؛ مجموع بمعنی شراب ، طلق بمعنی خالص و حلال بمعنی بیرون آمده و باردان به بای موحده صراحی باید دانست که بر معنی هر دو لفظاول کسب لغات معتبره گواهی نمیدهد، و دیگر آنکه شراب را که حرمت آن منصوص است حلال گفتن کفر است . فقیر مؤلف گوید که طِلق مجازاً بمعنی شراب و طلق حلال عبارت است از شراب مثلث که مباح است و آن شیره ٔ انگور باشد که دو ثلث آن به جوشیدن بسوزد و یک ثلث بماند سکرنمی آورد و منافع آن قریب بخمر است یا آن طلق (بکسر)بمعنی آنچه برآمده باشد از چیزی موصوف و حلال صفت آن ، پس مجموع صفت و موصوف مضاف به سوی ناردان به نون که مخفف اناردانه است یعنی آب حلال که برآمده است از دانه های انار یا آنکه حلال یا تخفیف را مخفف حلال بتشدید گویند درست بتواند شد چرا که شراب گشاینده ٔ سده ها و مَسامات است . (غیاث ) (آنندراج ).

– ملک طلق ؛ ملک حلال و خالص . || بری . بیرون . گویند: انت طلق ؛ ای خارج و بری . (منتهی الارب ). – طلق اللسان ؛ تیززبان . (منتهی الارب ). به گفته ٔ ابوحاتم . – طلق الوجه ؛ خندان و گشاده روی . (منتهی الارب ). || (اِ) سنگی سپید و براق که چون بکوبند توبرتو جدا شود (صحیح بفتح است ). رجوع به طَلْق شود.

ویژگی‌های ملک طلق چیست؟

همانطور که گفته شد برای درک بهتر اینکه ملک طلق چیست؟ باید برخی ویژگی‌ها و نکات لازم را بدانیم، برای مثال مال یا دارایی در شرایط ملک طلق به معنای این است که ملک به صورت شش دانگ در اختیار یک شخص است بنابراین نمی‌توان زمین یا خانه و یا دارایی دیگری که به نام دو نفر یا چندین نفر است را ملک طلق نامید؛ همچنین شخصی دارای شرایط ملک طلق است که، دارای شریک در آن دارایی نباشد؛

با توجه به توضیحات گفته شده برای درک بهتر اینکه مفهوم ملک طلق چیست؟ یک مثال میزنیم: فرض کنید که ملکی تمام عرصه (زمین) آن متعلق به یک فرد میباشد.

در این صورت آیا فرد دارای شرایط ملک طلق است؟ (پاسخ خیر) زیرا با توجه به اینکه تمام عرصه آن ملک برای یک فرد است، اما باید توجه داشت که اعیان(بنای ساختمان) متعلق به شخص دیگریست پس بنابراین ملک چه در شرایط شراکتی و چه در حالت دیگر متعلق به یک نفر نیست به همین دلیل شرایط ملک طلق را ندارد.

همچنین باید گفت: اموال موقوفه به دلیل اینکه جزوه عرصه محسوب می‌شوند جزوه شرایط ملک طلق قرار نمیگیرند.

سند غیر طلق

اما در مقابل واژه‌ طلق در اسناد رسمی، سند غیر طلق نیز وجود دارد که معنی آن درست برعکس سند طلق است. سند غیر طلق سندی است که مالک نمی‌تواند آزادانه در مورد ملک اقدامی انجام دهد و یا اینکه اصلا ملک، مالک شخصی نداشته باشد و از اموال عمومی و یا وقف باشد.

کاربری زمین طلق چگونه است؟

در معاملات ملک به زمینی که طلق باشد، به راحتی می‌توان تغییر کاربری داد و یا کاربری تجاری، مسکونی و اداری گرفت.

ملک صرفا عرصه یا اعیان طلق نیست

در مورد این عنوان باید گفت که اگر زمینی را در نظر بگیریم آن زمین را عرصه میگویند و ساختمانی را که روی آن بنا شده است را اعیان میگویند. حال اگر کسی تنها مالک عرصه یا اعیان باشد باید گفت آن ملک طلق نیست.

در مکاسب هم آمده است که: مراد از طلق، سلطنت تام بر ملک است به طوری که مالک بتواند آنچه بخواهد نسبت به ملک خویش انجام دهد و در این مورد مطلق العنان باشد.

پس می توان گفت طلق بودن یعنی مالکیت کامل و واژه طلق در میزان مالکیت به کار می رود نه در نوع ملک. اداره ثبت این عنوان و واژه را فقط در مواردی در سند قید می کند که ملک بدون شریک و شش دانگ آن متعلق به یک فرد باشد.

اهمیت بحث در اینجاست که در ملکی که شریک داشته باشد یا به اصطلاح مشاع باشد واژه طلق به کار نخواهد رفت. لذا اگر در سند ملکی طلق درج شده باشد ادعایی نسبت به مالکیت ملک مسموع نخواهد بود.

وضعیت خاص طلق در زمین و آپارتمان

در سند تک برگی ملک برای مثال نوشته می شود آپارتمان مسکونی و در قسمت وضعیت خاص نوشته می شود:

طلق و در میزان مالکیت اگر ملک طلق باشد درج می شود که شش دانگ عرصه و اعیان. در اینجا این مفاهیم بدین معناست که این آپارتمان برای معامله، ریسکی در مالکیت نخواهد داشت یعنی این آپارتمان وقفی نیست و در وثیقه و … هم نمی باشد.

لذا اگر در سند آپارتمان درج شده باشد که وضعیت خاص ملک، طلق می باشد این امری مثبت است از این نظر که شما نگران این نخواهید بود که این آپارتمان شریکی داشته باشد یا در مالکیت مشکل دیگری داشته باشد.

حال اگر آن زمین یا آپارتمان قسمتی از آن وقف باشد؛ در وضعیت خاص آن درج می شود که طلق و وقف و اگر کاملا وقف باشد در وضعیت خاص آن وقف درج می شود. لذا طلق بودن یعنی آزاد بودن و وقف بودن یعنی در حبس بودن ملک و مالکیت جداگانه شخص حقوقی.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت سند و خرید ملک و آپارتمان، حتما مقاله مدارک لازم برای اثبات مالکیت را مطالعه کنید.

شرایط ویژه ملک طلق

در ادامه پاسخ به سوال ملک طلق چیست؟ باید گفت که در برخی موارد و شرایط خاص نیز وجود دارد که توضیح آن خالی از لطف نیست. گاهی اوقات پیش می‌آید که در قسمت وضعیت خاص یک آپارتمان نوشته شده است که طلق و وقف این همان وضعیتی است که در مثال بالا توضیح داده شد و به همان معنی است که ممکن است یکی از دو بخش عرصه یا اعیان ساختمان متعلق به شخص یا سازمان دیگری که دارایی به آنها وقف شده است باشد.

بنابراین باید این نکته بسیار مهم را چه در شرایط خرید و چه در شرایط فروش و معامله در نظر داشته باشید تا دچار مشکل نشوید. این از نکاتی است که برای پاسخ به سوال ملک طلق چیست؟ خواننده باید از آن آگاه باشد از نکات دیگری که وجود دارد این است که در برخی موارد برای ساختمان‌های مسکونی در سند تک برگ آنها نوشته می‌شود شش دانگ و در وضعیت خاص آنها نوشته طلق عرصه و اعیان که مشخص میکند که این ملک و ساختمان دارای هیچگونه شرایط وثیقه و وقفی نیست واز این لحاظ هیچ گونه مشکلی برای ملک و معامله کننده ایجاد نمیکند.

چه املاکی طلق نیستند؟

ملکی که به موجب دستور مراجع قضایی در توقیف و بازداشت باشد. ملکی که در رهن باشد. ملکی که عرصه آن متعلق به دولت یا موقوفه باشد نسبت به عرصه طلق نیست اما نسبت به اعیان طلق است.

آیا املاک مشاعی طلق هستند؟

ممکن است گفته شود مشاعی بودن مال نوعی محدودیت است و مال مشاعی طلق نیست اما این سخن از جهتی درست است و از جهتی درست نیست. تصرفات مادی هر شریک نظیر درو کردن، ساختمان‌سازی و … نیازمند اجازه سایر شرکاست و از این حیث مال در محدودیت است اما تصرفات حقوقی مثل فروش و اجاره و … نیازمند اجازه سایر شرکا نیست و از این حیث املاک مشاعی هم جزء املاک طلق محسوب می­‌شوند و اگر به اسناد مالکیت مشاعی صادر شده از ادارات ثبت توجه کنید می‌­بینید که مشاع بودن ملک را اداره ثبت طلق محسوب می­‌کند.

به نظر می­‌رسد چون امکان تصرفات حقوقی (نظیر فروش، صلح، اجاره و …) بدون اجازه سایر شریکان نسبت به املاک مشاع بر خلاف تصرفات مادی وجود دارد اداره ثبت این رویه را اتخاذ کرده باشد. ذکر یک مثال فهم موضوع را تسهیل می‌کند فرض کنید احمد و رضا نسبت به یک آپارتمان به صورت 3 دانگ 3 دانگ شریک هستند رضا می‌خواهد 3 دانگ خود را به علیرضا بدهد در این صورت برای انتقال ملک نیازی به اجازه احمد نیست و رضا می‌تواند با مراجعه به دفترخانه 3 دانگ خود را به هر شخصی که مایل باشد انتقال دهد.

چگونه بفهمیم ملک طلق است؟
چگونه بفهمیم ملک طلق است؟

چگونه بفهمیم ملک طلق است؟

ممکن است گفته شود اگر در سند مالکیت عبارت طلق قید شده باشد به این معناست که ملک طلق است. اما این نظر صحیح نیست و غلط است زیرا ممکن است ملکی در رهن یا بازداشت قرار گرفته باشد اما در سند مالکیت چیزی قید نشده باشد. تنها راه برای اطمینان از اینکه ملکی واقعاً طلق می‌باشد یا خیر مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و درخواست استعلام ثبت از ملک مورد نظر است. در این صورت اطمینان خواهید یافت که ملک طلق می­‌باشد.

پیشنهاد ویژه: برای دریافت مشاوره و درخواست مطالعه پرونده ثبتی  و مشاوره حقوقی تلفنی رایگان 24 ساعته حتما با ما تماس بگیرید. 02188939832 – 09127654109

آیا معامله ملکی که طلق نباشد صحیح است؟

فرض‌های مختلف برای معاملات املاک غیر طلق می‌توان در نظر گرفت:

اگر ملکی در رهن باشد و نسبت به آن معامله صورت گیرد طبق ماده 793 راهن نمی‌‏تواند در رهن تصرفى كند كه منافى حق مرتهن باشد مگر به اذن مرتهن. بنابراین تصرف نباید منافی حقوق طلبکار باشد در غیر این صورت مرتهن (رهن گیرنده یا همان طلبکار) می‌تواند معامله را رد کند و معامله باطل شود.

اگر ملکی توقیف باشد معامله باطل است.

ماده 663 – هر کس عالماً در اشیاء و اموالی که توسط مقامات ذیصلاح توقیف شده است و بدون اجازه دخالت یا تصرفی نماید که منافی با توقیف‌ باشد ولو مداخله‌کننده یا متصرف مالک آن باشد به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

ماده 56 – هرگونه نقل و انتقال اعم از قطعی و شرطی و رهنی نسبت به مال توقیف شده باطل و بلااثر است.

ماده 57 – هرگونه قرارداد یا تعهدی که نسبت به مال توقیف شده بعد از توقیف به ضرر محکوم‌له منعقد شود نافذ نخواهد بود مگر این که محکوم‌له‌ کتباً رضایت دهد.

پیشنهاد مطالعه : مدارک لازم برای اثبات مالکیت زمین کشاورزی

زمین یا ملک وقفی

زمین یا ملکی می باشند که دراختیار موقوفه هایی یا متولی خاص و عام وقفی می باشد. این نوع امـلاک همچون زمین یا ساختمان، مغازه و غیره با شرایط خاصی در اختیار افراد قرار داده می شود و نقل و انتقال آنها در هرمرحله وابسته به شرایط خاص و منـوط بـه اخـذ مجوز از اداره اوقاف می باشد. دراین موارد اگرعرصه وقف و سند مالکیت اعیان به نام مستاجر وجود داشته باشد به شرط موافقت موقوفه « اعیان» قابل انتقال است.

موقوفه خاص وقفی است که به افراد معینی اختصاص داشته باشد. مثل وقف بر اولاد.

موقوفه عام وقفی است که عنوان عام باشد. مثل وقف بر مساجد یا ایتام.

املاک مصادره ای به املاکی اطلاق می شود که به هر دلیل به حکم دادگاه از مالک یا مالکان ، به نفع دولت یا یکی از بنیادها سـلب مالکیـت شده است.

طلق با عرصه وقف در سند به چه معناست؟

اگر در سند این عبارت درج شده باشد به این معناست که اعیان یا ساختمان آن طلق است و کسی مالک شش دانگ است ولی عرصه که به معنای زمین است وقفی می باشد.

به عبارتی زمین مال وقف است اما ساختمان روی زمین مالک است. در اسناد ملک طلق در مقابل وقف قرار دارد.

در بالا معنا و مفهوم واژه طلق را در لغت و در فقه و حقوق بیان کردیم که معانی مختلف و یکسان نیز دارد. اما در سند ملک واژه طلق در مقابل وقف قرار دارد یعنی اگر در سند درج شده باشد وقف یا دو دانگ وقف.

برای مثال به این معناست که این زمین یا آپارتمان همان قسمت آن طلق نیست و آزاد نیست و وقف می باشد. برای مثال اگر گفته شده باشد که عرصه وقف و اعیان طلق است یعنی عرصه یا همان زمین اوقافی است اما ساختمان یا بنای روی زمین که احداث شده طلق است و مال خود مالک می باشد.

معنای طلق با عرصه وقف و طلق و وقف و طلق با عرصه دولتی چیست؟

قبل از ورود به این معانی لازم است تعریفی از عرصه و اعیان صورت گیرد. عرصه در اصطلاح حقوقی و ثبتی یعنی زمین و اعیان یعنی ساختمانی که روی زمین ساخته شده است.

حال که معنای اعیان و عرصه دانسته شد به توضیح معانی زیر می‌پردازیم:

طلق با عرصه وقف: در صورتی که اعیان متعلق به مالک و عرصه وقف باشد به آن ملک طلق با عرصه وقف گویند.

طلق و وقف: در صورتی که بخشی از اعیان و عرصه وقف باشد به آن ملک طلق و وقف گویند.

طلق با عرصه دولتی: در صورتی که اعیان متعلق به مالک و عرصه متعلق به دولت باشد به آن ملک طلق با عرصه دولتی گویند.

در این خصوص حتما مقاله آموزش نحوه تنظیم سند رهنیرا مطالعه کنید.

سوالات متداول ملک طلق

طلق در لغت به چه معناست؟

در لغت به معنای مباح،روا، آزاد و همچنین به معنای رها کردن است مثل آنچه از طلاق به کار رفته است. اما ملک طلق به معنای ملکی ست که رها و آزاد از محدودیت است و مالک می تواند هر تصرفی در آن بکند.

وضعیت خاص طلق در زمین و آپارتمان به چه معناست؟

در سند زمین و آپارتمان وضعیت خاص طلق به این معناست که زمین، وقفی نمی باشد در واقع در اسناد مالکیت طلق بودن در مقابل وقف بودن به کار می رود.

عرصه و اعیان به چه معناست و عرصه وقف چه مفهومی دارد؟

عرصه و اعیان به زمین و ساختمانی اطلاق می شود که روی عرصه بنا شده وقتی گفته می شود که عرصه وقف است و اعیان، طلق  است که یعنی زمین اوقافی است و ساختمان روی آن طلق و آزاد و غیر وقفی است و مالک حق خرید و فروش آن را دارد.

پیشنهاد مطالعه

منبع: وضعیت خاص طلق چیست

منبع: مشاوره آنلاین با وکیل متخصص امور بانکی

منبع: محال علیه در برات کیست

منبع: تلفن مشاوره مهریه رایگان

منبع: بهترین راه فرار از پرداخت مهریه چیست

منبع: محل واخواست سفته در تهران

منبع: آیا چک برگشتی زندان دارد؟

پیج اینستاگرامی پیشنهادی