پرونده کیفری به چه معناست

پرونده کیفری به چه معناست

براساس ماده٣٨۵قانون ایین دادرسی کیفری هر کدام از طرفین در دعاوی کیفری میتوانند حداکثر 3 وکیل داشته باشند. اگر میخواهید بدانید در پرونده کیفری چند وکیل میتوان گرفت این مقاله برای شماست، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با پاسخ این سوال که در پرونده کیفری چند وکیل میتوان گرفت و بهترین وکیل برای پرونده کیفری چه وکیلی است به صورت جامع آشنا شوید.

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره با بهترین و مجرب ترین وکیل انلاین کیفری با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید 02188939832 تا متخصصین و کارشناسان مربوطه اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

پرونده کیفری چیست

پرونده های کیفری به پرونده ای گفته میشود موضوع آن رسیدگی به یک اتهام و تشخیص مجرم و تعیین میزان مجازات است. حسب مورد دادگاههای متفاوتی ممکن است به پرونده های و موضوعات کیفری رسیدگی کنند. به تشریفات رسیدگی در دادگاههای کیفری آیین دادرسی کیفری گفته میشود. قانون آیین دادرسی کیفری، قانون عام است و اصولا به تمام مراجع رسیدگی کیفری حکومت دارد مگر اینکه در مورد مسئله خاصی استثنا شده باشد.

قانون آیین دادرسی کیفری، قانون عام است و اصولا به تمام مراجع رسیدگی کیفری حکومت دارد مگر اینکه در مورد مسئله خاصی استثنا شده باشد.

شکایت کیفری چیست و موارد آن در قانون

شکایت کیفری به نوعی از شکایت اطلاق می شود که بر خلاف شخصی که ارتکاب به عمل خلاف قانون نموده تنظیم شده و قانون وی را مجرم دانسته و برای فرد مجرم مجازات در نظر گرفته است. شکایات کیفری میتواند در فرم های چاپی مخصوص باشد اما شکایت دست نویس هم قابل قبول می باشد. اما در صورتی که وکیل کیفری، اقدام به بررسی پرونده و انجام امور وکالت دعاوی کیفری نموده باشد، می تواند شکواییه ای منظم، دقیق و مستدل برای ارائه به دادگاه تهیه نموده و شانس موفقیت پرونده را بالاتر ببرد.

جرایم به چند دسته تقسیم میشود؟

جرایم به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم می شود در برخی جرایم مثل تخریب برای شروع کار، شکایت شاکی خصوصی لازم است. و با رضایت شاکی هم پرونده مختومه می گردد. اما جرایمی که جنبه عمومی دارند به دلیل جریحه دار کردن افکار و احساس عمومی و برهم زدن نظم جامعه از طرف دادستان یا نمایندگان ایشان قابل پیگیری و مجازات می باشد از جمله جرایمی که جنبه عمومی دارند می توان به سرقت اسید پاشی زنای به عنف و قتل اشاره کرد.

جرایم کیفری چه جرایمی هستند؟

طبق  ماده ۱۴۶ قانون مجازات اسلامی در رابطه با جرایم کیفری: افراد نابالغ مسدولیت کیفری ندارند و همینطور ماده ۱۴۸ قانون مجازات اسلامی که میگوید در مورد افراد نابالغ، بر اساس مقررات این قانون، اقدامات تامینی و تربیتی اعمال میشود.

جرایم اطفال و نوجوانان در دادگاه ویژه اطفال و دادسرا رسیدگی بشود، که در این دادسرا و دادگاه ها نیز به صورت تخصصی بر روی تحقیقات و مراحل و همچنین صدور حکم آن که بسیار مهم میباشد نقش دارد.

لازم به ذکر است که در مورد هایی که دادگاه های کیفری یک که بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری دارای صلاحیت به رسیدگی این نوع جرایم میباشد، باید مقررات مربوط به رسیدگی به جرایم کیفری را بطور کامل رعایت نمایند.

همچنین معمولا جرائم کیفری در دسته جرائمی که مجازات آنها حداکثر تا شش ماه حبس تعزیری باشد، جرائم منافی عفت، جرائمی که مرتکب آن اطفال زیر پانزده سال باشند نیز گفته میشود.

حال که با انواع جرائم کیفری آشنا شدیم بیابید در رابطه با اهیمت داشتن یک وکیل کیفری در حل پرونده های کیفری صحبت کنیم.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با جرایم کیفری مربوط به مهریه و زوجین مقاله ی حکم بوسیدن زن شوهر دار چیست را مطالعه نمایید.

رسیدگی به جرم در دادسرا و دادگاه کیفری

زمانی جرم به وقوع می پیوندد که قانونگذار آن را جرم انگاری کرده و برای آن مجازاتی تعیین نموده باشد.از آنجا که در جریان رسیدگی به پرونده های کیفری (که طی آن جرمی به وقوع پیوسته که قانونگذار برای آن مجازات تعیین کرده) معمولا احساسات و نظم عمومی نیز جریحه دار می شود، مرجعی به نام دادسرا توسط قانونگذار پیش بینی شده تا در کنار دادگاه در روند رسیدگی به پرونده های کیفری اقدامات لازم را به عمل آورد.

با توجه به وجود دادسرا در آیین دادرسی کیفری، نحوه رسیدگی پرونده ها تا حدی متفاوت با آیین دادرسی مدنی خواهد بود.برای اینکه دادسرا به عنوان نهاد تحقیق و تعقیب بتواند وارد عمل شود باید  جهات شروع به تحقیقات حاصل شود.

دادگاه کیفری چیست؟

به طور کلی مراجع رسیدگی به دعاوی در کشور به دو دسته قضایی و غیرقضایی تقسیم می گردد؛ مراجع غیرقضایی به دعاوی بین مردم با دولت رسیدگی می کند، خارج از قوه قضاییه تشکیل می شوند، معمولا زیر مجموعه قوه مجریه هستند و متصدیان این دادگاه نیز قاضی نیستند، در حالی که مراجع قضایی زیر نظر قوه قضاییه تشکیل شده و به دعوا بین مردم رسیدگی می کنند و متصدیان آن نیز از قضات تشکیل شده است. از سوی دیگر، قانونگذار مراجع قضایی را به دو دسته مراجع قضایی حقوقی و مراجع قضایی کیفری تقسیم می کنند. بر این اساس طبق ماده 294 قانون آیین دادرسی کیفری این مراجع قضایی به چند دسته تقسیم می گردند که عبارتند از: دادگاه کیفری یک، دادگاه کیفری دو، دادگاه انقلاب، دادگاه اطفال و نوجوانان و دادگاه های نظامی که هریک صلاحیت رسیدگی به برخی پرونده ها را دارند. در ادامه به انواع دادگاه های کیفری اشاره خواهد شد.

انواع دادگاه کیفری کدام است؟

همان طور که پیشتر به آن اشاره شد طبق ماده ۲۹۴ قانون آیین دادرسی کیفری، دادگاه‌ های کیفری به پنج دادگاه کیفری یک، دادگاه کیفری دو، دادگاه نظامی، دادگاه انقلاب و دادگاه اطفال و نوجوانان تقسیم می‌شوند. در ادامه به دو موضوع دادگاه کیفری یک و دادگاه کیفری دو که از رایج ترین انواع دادگاههای کیفری به شمار می روند به تفصیل خواهیم پرداخت.

دادگاه کیفری یک

اصولا دادگاه کیفری همان دادگاه کیفری استان است و در مرکز هر استان و با صلاحدید رئیس قوه قضاییه کشور در حیطه قضایی شهرهای استان برگزار می‌گردند. این دادگاه‌ ها عموما با یک رئیس و دو مستشار یا همان ۳ قاضی تشکیل می‌گردند، اما با حضور یک مستشار و یک رئیس نیز جلسه رسمیت دارد. رای دادگاه بر اساس نظر اکثریت قضات اعلام می‌گردد و نظر اقلیت نیز در پرونده ثبت می‌شود. در این دادگاه‌ ها هر یک از طرفین دعوا می توانند حداکثر 3 وکیل انتخاب نمایند. جرایمی که در دادگاه ‌های کیفری بررسی می‌شوند عبارت اند از:

جرایمی که مجازات آن مانند قصاص نفس، اعدام و سنگسار، سلب حیات است. جرایم سرقت که مستحق مجازات حد سوم ارتکاب سرقت یا حبس ابد است. جرایم سرقت که مستحق مجازات حد برای بار اول و دوم یا قطع عضو است. جنایات عمدی که مربوط به تمامیت جسم مضروب و یا حداقل به میزان نصف دیه کامل فرد باشد. تخلفاتی که متسحق مجازات تعزیری درجه 1 تا 3 هستند. (درجه 1 بیش از 25 سال، درجه 2 بین 15 تا 25 و درجه 3 بین 10 تا 15 سال حبس).

دادگاه کیفری دو

دادگاه‌ های جزء در هر شهرستان که به رسیدگی انوع شکایات می‌پردازند تحت عنوان دادگاه کیفری دو شناخته می‌شوند. این دادگاه با حضور یک رئیس یا دادرس علی‌ البدل تشکیل شده و در تمامی این جلسات دادستان، معاون دادستان و یا یکی از دادیاران می‌ توانند حاضر شوند تا از صدور کیفرخواست برای اتهامات مطرح شده دفاع نمایند. دادگاه کیفری دو تنها یک قاضی دارد و جلسات آن در حوزه‌ی قضایی هر شهرستان برگزار می‌گردند.

پس از طرح شکایت رسمی به دادسرا، دادستان و نیروی انتظامی به بررسی و تحقیقات درمورد اتهام مطرح شده می‌پردازند. پس از طی این مراحل، با موافقت دادستان با پرونده و صدور قرار جلب از دادرسی مراحل رسیدگی به اتهام در دادگاه کیفری آغاز می‌شود و حکم نهایی با توجه به مستندات، دفاعیات شاکی و متهم و توضیحات دادستانی صادر می گردد.

بر اساس ماده ۳۰۱ قانون آیین دادرسی دادگاه ‌های کیفری می ‌توانند به تمامی شکایات کیفری رسیدگی کنند به جز مواردی که صلاحیت رسیدگی به آن‌ ها در دیگر دادگاه ‌های نام برده شده مانند جرائم مستوجب سلب حیات در دادگاه کیفری یک و جرائم مربوط به دادگاه‌ های نظامی، انقلاب و کودک و نوجوان مرتبط باشد.

صلاحیت دادگاه کیفری چیست؟

شاید یکی از سوالاتی که در این زمینه مطرح شود آن است که اصولا صلاحیت دادگاه کیفری چیست و به چه موضوعاتی رسیدگی می کند؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت منظور از دادگاه مرجع رسیدگی به دعاوی است که افراد در صورت اختلاف به آن مراجعه می کنند و منظور از واژه کیفری به دعاوی اشاره دارد که در آن جرمی محقق شده است و مرتکب آن مجازات می گردد.

بنابراین، می توان گفت همانطور که از عنوان آن بر می آید دادگاه کیفری دادگاهی است که به موضوعات کیفری رسیدگی می کند. موضوعات کیفری نیز موضوعاتی  هستند که در قانون مجازات اسلامی ارتکاب و انجام آن جرم شناخته شده و برای آن مجازات تعیین شده است . به عبارت دیگر، اگر فردی عملی را انجام دهد که در قانون جرم بوده است و برای آن مجازات تعیین شده است در دادگاه های کیفری بررسی می گردد . به عنوان مثال موضوعاتی از جمله توهین ، سرقت ، ترک انفاق زوجه ، کلاهبرداری ، مزاحمت تلفنی ، ضرب و جرح ، تهدید ، کلاهبرداری اینترنتی و غیره جرم بوده و باید در دادگاه کیفری بررسی شوند.

به منظور شکایت و طرح دعوا در این دادگاه فرد شاکی باید ابتدا در فرمی با عنوان شکواییه شکایت خود را تهیه و تنظیم کند و آن را به دادسرا و یا به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا به نیروی انتظامی حسب مورد ارائه کند. بنابراین، مرجع اولیه جهت بررسی این گونه دعاوی دادسرا است که با بررسی مقدماتی و تحقیق در خصوص موضوع در صورتی که مجرم بودن متهم و ارتکاب جرم احراز شود پرونده را به یکی از دادگاه های کیفری ارسال می کند. دادگاه کیفری نیز به موضوع پرونده رسیدگی کرده و مجازات مجرم را تعیین و اجرا می نماید.

پیشنهاد بررسی : بهترین وکیل نسیم شهر

خلاصه مراحل شکایت کیفری در دادسرا

شکایت از شخصی که مرتكب تخلفي شده و عمل او طبق قانون جرم تلقی می شود و قاضي براي آن مجازات تعیین كرده شکايت “کیفری” نامیده می‌شود.شکایت کیفری ابتدا در دادسرا مطرح می‌شود، یعنی باید شکوائیه خطاب به دادستان نوشته و مشتکی ‌عنه (کسی که از او شکایت دارید) را با اسم و مشخصات و آدرس معین کنید و مشروح شکایت خود را بنویسید و مدارک و مستندات خود را به شكايت پیوست كنيد.نوشتن شکوائیه کيفري شیوه خاصی ندارد و مانند دعاوی حقوقی نیاز به فرم خاصی ندارد، اما خوب است شکايتنامه منظم ومرتب از حیث جمله بندی و خوانا باشد.

  • : 1) مرحله طرح شکایت وشروع تحقیقات
  • مرحله رسیدگی ابتدائی دادگاه اولیه(دادگاه بدوی)
  • مرحله رسیدگی تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر

مراحل تنظیم شکواییه کیفری

در آغاز، شکایتنامه کیفری در دادسرا و خطاب به دادسرا نگارش می شود. برای نگارش این شکواییه، فرد مورد شکایت باید تحت عنوان مشتکی عنه با نام و مشخصات و آدرس کامل مشخص شود و شرح شکایت به همراه اسناد و مدارک لازم برای اثبات ادعای شکایت ارائه شود.

در تنظیم شکواییه چند نکته و شرط لازم است که عبارتند از :

داشتن اهلیت

در جرایمی که تعقیب آن منوط به شکایت شخص زیان دیده از جرم است، شخص باید اهلیت داشته باشد. اهلیت در قانون جمهوری اسلامی ایران داشتن سن لازم است که در دختران سن 9 سالگی و در پسران سن 15 سالگی تعيين شده است.  اما معمولا رویه عملی دادگاه سن 18 سالگی است. در صورتی که فرد هنوز به سن لازم نرسیده باشد باید ولی یا قیم فرد نسبت به شکایت اقدام کند.

شکایت شاکی

جرایمی هست که تنها با شکایت شاکی قابل پیگیری است و فاقد جنبه های عمومی هستند مانند جرایم افتراء، توهین و فحاشی و در این مسائل بلافاصله پس از تقدیم شکوائیه به دادسرا تعقیب و تحقیقات شروع می‌شود.

اعلام و اخبار ضابطين

دادگستری در جرایم عمومی و غیر قابل گذشت با اعلام و گزارش ضابطین دادگستری تعقیب جرایم را دنبال می‌کند.

قابل ذکر است که ضابطین قوه قضائیه در حال حاضر همان ماموران نیروی انتظامی هستند كه در این حال در برخی موارد نیروی مقاومت بسیج، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی نیز به عنوان ضابطین دادگستری محسوب می‌شوند.

و

  • اظهار و اقرار متهم
  • جرایم مشهود
  • شکوائیه کيفري

شکوائیه را میتوان در کاغذ معمولی صادر کرد و نیاز به کاغذ خاصی ندارد.

نکات مهم تنظیم شکواییه در دادسرا

  • نام ، نام خانوادگی ، نام پدر و نشانی دقیق شاکی
  • موضوع شکایت با ذکر تاریخ و محل وقوع جرم ( تاریخ اعلام شکوائیه به داد سرا باید قید شود )
  • ذکر ضرر وزیان مالی که به مدعی وارد شده و قابل مطالبه است.
  • مشخصات و نشانی مشتکی عنه (متهم) یا مظنون
  • ادله و اسامی و مشخصات و نشانی شهود و مطلعین پس از طی موارد فوق و تکمیل شکوائیه ، شاکی بایدامضاء کند و به دادسرا یا دادگاه مربوطه ارائه کند و دادسرا یا دادگاه با برسی دستورات لازم را جهت پی گیری به ضابطین قضائی اعلام می‌کند.

شروع تحقیقات شکايت کيفري در دادسرا

شروع تحقیقات باشنیدن شکایت شاکی است یعنی قاضی دادسرا باید بداند شما از چه کسی شکایت دارید ودلائل شکایت شما چیست ارائه دلیل بسیارمهم است وجود دلیل محکم راه رسیدگی را هموار می‌کند و پرونده درمسیرتحقیقات پیچیده نمی‌افتد و زودتربه نتیجه می‌رسد.

باوجود دلیل قاضی می‌تواند قرار مناسبی برای متهم صادر کند و پس از گرفتن دفاعیات او سریعا نظرخود را بدهد، اما گاهی شاکی دلیل کافی ندارد و یک سری قرینه‌هائی ارائه می‌دهد که قاضی باید آنها راارزیابی کند و اگرآن را کافی ندید ودر عین حال ظن به مجرمیت متهم دارد تحقیقات بیشتری را ازضابطین قضائی می‌خواهد و دستورات لازم را درمورد کیفیت تحقیق به آنها می‌دهد.

شاکی می‌تواند مواردی را که برای احراز مجرمیت متهم ضروری می‌داند به قاضی اعلام کند تادرصورت لزوم انجام شود ولی اگرقاضی ظن به مجرمیت متهم نداشت قرارمنع تعقیب متهم را صادر میکنداین قرار قابل اعتراض در دادگاه خواهد بود.

مراحل تحقیقات طبق قانون آیین دادرسی کیفری

  • شکایت شاکی
  • اعلام و اخبار ضابطین دادگستری یا اشخاصی که از قولشان اطمینان حاصل شود
  • جرایم مشهود در صورتی که قاضی ناظر وقوع جرم باشد
  • اظهار و اقرار متهم

بنابراین شاکی پس از تنظیم شکوائیه به طور رسمی از دادسرا تقاضای تعقیب و تحقیق از متهم را می نماید. ضابطین دادگستری که به عنوان کارمندان دادسرا وارد عمل شده و تحت نظارت مقام قضایی در کشف جرم و بازجویی و حفظ آثار و دلایل جرم و جلوگیری از فرار و مخفی شدن متهم و ابلاغ اوراق قضایی مانند احضاریه و اجرای تصمیمات قضایی به موجب قانون اقدام می کنند.

بعد از انجام این تحقیقات بازپرس پرونده آخرین دفاع متهم را می شنود و با اعلام ختم تحقیقات، نظر خود را در مورد پرونده نزد دادستان ارسال می دارد. اگر دادستان با توجه به دلایل و مدارک با عقیده بازپرس مبنی بر قرار مجرمیت متهم موافق باشد، کیفرخواست صادر می کند و پرونده را برای رسیدگی کیفری به دادگاه جزایی صالح ارسال می دارد.

پس از طی این مقدمات دادگاه به پرونده مورد نظر رسیدگی خواهد کرد.

تقدیم دادخواست به دادگاههای کیفری

فرم دادخواست برای دعاوی حقوقی و مالی است و معمولا به دادگاه‌های حقوقی تقدیم می‌شود اما گاهی ممکن است یک امر کیفری با شکایت شما دردادگاه کیفری مطرح باشد که جنبه مالی هم داشته باشد. مثلا علیه کسی شکایت خیانت در امانت مطرح کرده اید و پرونده دردادگاه کیفری درحال رسیدگی است چون دادگاه کیفری صرفا به آنچه شما شکایت کرده اید رسیدگی می‌کند و کاری به جنبه مالی ندارد قانونگذار اجازه داده برای تسهیل کار و اینکه شما زودتر به حق خود برسید دعوی مالی مرتبط با همان شکایت را در همان دادگاه کیفری با تقدیم دادخواست مطرح کنید درچنین مواردی دادگاه کیفری پس از رسیدگی به امر کیفری درصورتی که جرم را ثابت دانست و متهم را به مجازات محکوم کرد به امرحقوقی ادعائی شما رسیدگی ورای مقتضی صادر خواهد کرد.

تظلم خواهی به دوگونه در دادگستری میسر است:

شکایت کیفری

در این صورت به تظلم خواه شاکی گفته می‌شود و کسی که از او شکایت شده مشتکی عنه یا متهم نامیده می‌شود و آنچه علیه متهم مطرح می‌شود، شکایت نام دارد. در این صورت اگر چیزی به متهم نسبت داده شود اسم آن اتهام است.

ادعای حقوقی

درچنین صورتی به تظلم خواه مدعی می‌گویند (یعنی خواهان) و کسی که علیه او ادعائی مطرح شود مدعا علیه نامیده می‌شود(یعنی خوانده)وآنچه راخواهان طلب می‌کند ادعا (یعنی خواسته) نام دارد.

به اموری که در شرع یا قانون مورد امر یا نهی است و تخطی از آن مستوجب مجازات است ،جزائی یا کیفری می‌گویند مانند سرقت ، کلاه برداری ، خیانت در امانت و…. به عبارتی هرگاه قانونگذار فعل یا ترك فعلی را ممنوع كرده و برای مرتكب آن مجازات مشخص كند، انجام یا عدم انجام امر و نهی قانونگذار جرم خواهد بود.در بیشتر موارد قانونگذار از اشخاص می‌خواهد اعمال پیش بینی شده در قانون را انجام ندهند وگرنه مجازات می‌شوند.

به عنوان مثال پیش بینی جرایمی چون قتل،ضرب وجرح و كلاهبرداری به منزله اعلام این امر به اشخاص است كه از ارتكاب این اعمال خودداری كنند و اگر این اعمال را انجام دادید مجازات خواهید شد.

در مقابل،در پاره ای از موارد قانونگذار از شهروندان انتظار دارد كاری را به انجام برسانند و به تكلیفی عمل كنند، در غیر این صورت برای شخصی كه از عمل به این تكالیف امتناع كند، مجازات پیش بینی شده است.

به عنوان نمونه تأمین هزینه زندگی زن و فرزندان مشترك را قانونگذار به عنوان یك تكلیف بر زوج تحمیل كرده است و شوهر و پدری كه با وجود توان مالی از پرداخت هزینه زندگی زن و سایر افراد واجب النفقه خودداری كنند، متحمل مجازات خواهند شد.

در پرونده کیفری چند وکیل میتوان گرفت

همانطور که میدانید امروزه پرونده های کیفری در دسته ی پر زحمت ترین و تخصصی ترین پرونده های قضایی می باشند که برد در آن ها و تمام شدن پرونده به نفع شما نیازمند داشتن دانش کافی در رابطه با انواع دعاوی کیفیر و تملامی قوانین و مفاد جرایم کیفری می باشد.

به همین دلیل همواره پیشنهاد میشود برای حل پرونده های کیفری از یک وکیل حرفه ای و کار بلد در زمینه ی انجام امور پرونده های کیفری اعم از : قتل غیر عمد، دزدی، تجاوز و … می باشد.

قبل از شروع بررسی این مورد که در پرونده کیفری چند وکیل میتوان گرفت ابتدا بهتر است کمی با جرائم کیفری و مجازات آن ها آشنا شویم.

پیشنهاد بررسی : بهترین وکیل کرمانشاه کیست

وکیل جرائم کیفری

همانطور که بالاتر نیز گفته شد، یکی از جمله حساس ترین و زمان بر ترین انواع پرونده ها و جرائم موجود در جهان، جرائم کیفری می باشد. تمامی افرادی که درگیر پرونده های کیفری و جرایم کیفری می باشند لازم است که از یک وکیل کیفری حرفه ای برای پیش برد پرونده خود بهره مند شوند.

ما در دفتر وکالت تهران همواره بهترین و مجرب ترین انواع وکلای کیفری را با بهترین سابقه و با تخصص بالا به مخاطبین خود معرفی می نماییم.

لازم به ذکر است یک وکیل کیفری خوب با طرح دعوی به خوبی و به صورت جامع آشنا می باشد. اولین قدم در حل پرونده توسط وکیل کیفری حرفه ای تنظیم نمودن شکواییه و خواسته های موکل خود به دادگاه می باشد.

همچنین تهیه دفاعیه نیز وظیفه دیگر و وظیفه ی اصلی وکیل کیفری مجرب و حرفه ای می باشد، افرادی که به عنوان وکیل کیفری فعالیت می نمایند می‌توانند افراد متهم به ارتکاب یک جرم را به عهده بگیرند.

از آنجا که بررسی و دفاعیه از پرونده کیفری تاثیر زیادی در حکم نهایی دادگاه دارد، یک وکیل کیفری خوب بهترین دفاعیه ها را در دادگاه ارائه خواهد داد.

از جمله دیگر ویژگی ها و همچنین مزایای داشتن وکیل کیفری بهره گیری از آن ها در هنگام بازجویی و دادرسی می باشد، وکیل کیفری نقش فعالی در بازجویی و دادرسی میتواند داشته باشند.

لازم به ذکر است در جدی ترین جنایت ها، وکیل کیفری می تواند عناصری را که موجب کاهش مجازات مجرم شود را همراه با شواهد و مدارک آن‌ها به دادگاه ارائه نماید.

با توجه به گفته های بالا یک وکیل کیفری مجرب علاوه بر قتل‌های عمد و غیر عمد می‌توانند در مواردی مانند سرقت و زورگیری در دادگاه‌های کیفری برای دفاع کیفری شرکت نماید.

پیشنهاد بررسی : بهترین وکیل اردبیل

شماره وکیل پرونده کیفری

همانطور که بالاتر نیز گفته شد، در هر یک از دعاوی کیفری همچون سرقت، قتل و … طرفین میتوانند از 3 وکیل بهره مند شوند، به همین دلیل پیشنهاد ما این است که برای پیش برد سریع تر پرونده خود و همچنین حل پرونده کیفری خود از 3 وکیل حرفه ای و کاربلد در دفتر وکالت تهران بهره مند شوید.

یک وکیل کیفری حرفه ای، علاوه بر دانش و تخصص لازم در زمینه جرائم کیفری، فن بیان شیوا و رسایی نیز دارد و دارای روحیه مناسب برای استفاده درست از دانش خود برای حل دعاوی کیفری است.

به علاوه این که تنها مسائل حقوقی برای حل دعاوی کیفری کفایت نمی کنند و وکیل کیفری باید با قوانین شرعی نیز آشنایی کامل داشته باشد تا بتواند در جرائمی که جزو اصطلاحات فقهی هستند به موکل خود کمک کند.

در محاکم کیفری ٢هریک از طرفین بنا بر تبصره ماده ٣۴۶ قانون ایین دادرسی کیفری حداکثر می توانند دو وکیل انتخاب نمایند. در محاکم کیفری یک هر یک از طرفین میتوانند مستنداًبه ماده٣٨۵قانون ایین دادرسی کیفری حداکثر ٣ وکیل انتخاب نمایند.

ما در دفتر وکالت تهران بهترین و معتبر ترین وکلای کیفری را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد، پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با شماره وکیل جرایم کیفری با یپشماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید 02188939832.

پیشنهاد مطالعه : باکره چیست

وظایف وکیل کیفری

از جمله وظایف وکیل کیفری عبارت است از:

  • تنظیم شکواییه
  • تنظیم دادخواست و پیگیری دفاعیه
  • آشنایی با قوانین مربوط به جرایم کیفری
  • آشنایی با ایین قانون اسلامی
  • مراجعه و حضور در جلسات دادگاه
  • تقاضای کارشناس و تعیین مصدق و کارشناس

با دریافت وقت مشاوره با کارشناسان ما در دفتر وکالت تهران شماره تلفن وکیل کیفری در اختیار شما قرار خواهد گرفت که برای دریافت پاسخ سوالاتتان با ایشان تماس بگیرید. گاهی اوقات، نیازی به قرارداد با یک وکیل کیفری ندارید و تنها برای دریافت پاسخ برخی سوالات نیاز به مشاوره دارید. در چنین مواردی، نیازی به پرداخت حق وکیل کیفری ندارید و در واقع، حق الوکاله وکیل کیفری پرداخت نخواهید کرد و تنها حق مشاوره از شما اخذ خواهد شد، شماره تماس دفتر وکالت تهران برای دریافت مشاوره رایگان با وکیل جرایم کیفری : 02188939832.

پیشنهاد مطالعه: حتما مقاله  برای وکیل شدن چه رشته ای باید خواند و البته چگونه وکیل مالیاتی شویم مطالعه شود.

اهمیت وکالت دعاوی کیفری

شاید ادعای اینکه دعاوی کیفری ارزش و اهمیت بالاتری نسبت به دعاوی حقوقی دارند، دور از واقعیت نباشد. بدان جهت که دعاوی حقوقی عموماً با جرائم مرتبط با جان مردم و آبرو و مال آنها در ارتباط است و هر دو طرف دعوا برای احقاق حقوقی چون حق زندگی، سلامتی، حیثیت، امنیت و مال خود که از جمله حقوق اولیه یک انسان است به طرح و پیگیری دعوا می پردازند.

با اعطای حق وکالت دعاوی کیفری به یک وکیل خوب و باتجربه شکایت های کیفری می توان بیشترین اطمینان را از موفقیت پرونده کیفری کسب نمود.

پیشنهاد بررسی : مشاوره رایگان وکیل کیفری

حق الوکاله مطالعه پرونده کیفری

بدون شک شما هم بارها عبارت ” مطالعه پرونده ” را شنیده اید. حال سوال این است که مطالعه پرونده چه اهمیتی دارد؟ باید توسط چه کسی انجام شود؟ هزینه مطالعه پرونده چقدر است؟ در پاسخ باید گفت در جریان پرونده های حقوقی یا کیفری چنانچه خواهیم وکیل امور پرونده را انجام دهد بایستی از تمام جزئیات پرونده آگاه باشد لذا مطالعه پرونده توسط وکیل بسیار حائز اهمیت است. در ادامه به بررسی نکات موجود پیرامون “مطالعه پرونده” خواهیم پرداخت. در انتها چنانچه سوال و یا ابهامی وجود داشت می توانید با شماره 02188939832 تماس بگیرید تا تمام سوالات شما در این مورد پاسخ داده شود.

منظور از مطالعه پرونده کیفری چیست؟

مطالعه پرونده اولین قدم در حل یک پرونده است. مطالعه پرونده به این معنی است که  وکیل با سعه صدر با موکل خود ارتباط برقرار می کند. سپس اوراق مربوط به یک اختلاف حقوقی را با نگاه علمی و فنی مورد بررسی قرار می دهد. زمانی که افراد دعوایی در دادگاه مطرح می کنند یا علیه آنها شکایت می شود دادسرا برای حل اختلاف حقوقی پرونده تشکیل می دهد. برخی از پرونده ها به خصوص در مسائل کیفری بسیار قطور هستند. مدارک و مستنداتی که در یک پرونده قرار می گیرد حجم پرونده را بالا خواهد برد.

در تمام موارد وکیل مطالعه پرونده را در اولویت قرار می دهد. تا زمانی که وکیل از محتویات یک پرونده اطلاع نداشته باشد از اظهار نظر تخصصی خودداری خواهد کرد. در مشاوره حقوقی تلفنی برای افراد شرح داده می شود که چگونه می توان یک پرونده حقوقی را پیگیری کرد.

اهمیت مطالعه پرونده کیفری توسط وکیل

مطالعه پرونده توسط وکیل از اهمیت زیادی برخوردار است. وکیل در مطالعات خود به مسائل مهمی دست پیدا می کند. یافته های وکیل در مسیر دادرسی اثر گذار است. وکیل تلاش می کند نتیجه یک پرونده به نفع موکل تمام شود.

بنابراین وکیل با مطالعه پرونده و جمع آوری مدارک و مستندات به طور همه جانبه از موکل خود دفاع خواهد کرد. نگارش لایحه دفاعیه قوی از دل مطالعات دقیق وکیل بیرون خواهد آمد. در صورتی که وکیل کاملا بر محتوای پرونده مسلط باشد می تواند در مقام دفاع بهتر حاضر شود.

در مشاور حقوقی وکیل اطلاعات لازم را از موکل دریافت کرده و ایشان را راهنمایی خواهد کرد. مطالعه پرونده در موسسه حقوقی وکیل تلفنی توسط وکیل متخصص انجام می شود. وکیلی که با موسسه حقوقی وکیل تلفنی همکاری می کند دارای تجربه کافی در زمینه حل پرونده های حقوقی و کیفری است. داشتن مدارج علمی بالا همچون کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به وکلا کمک می کند که در پیگیری پرونده های حقوقی از نظریه دکترین بهره بگیرند.

نمونه درخواست مطالعه پرونده کیفری

برای مطالعه پرونده در دادگاه ، می توانید از نمونه لایحه مطالعه پرونده که در زیر آورده شده است استفاده نمایید :

بسمه تعالی ریاست محترم شعبه —— دادگاه عمومی حقوقی با سلام و تقدیم احترام ، اینجانب ———- در خصوص پرونده به شماره بایگانی ———- خواهشمندم دستور فرمائید پرونده فوق الذکر جهت مطالعه در اختیار اینجانب قرار گیرد . قبلاً از دستور مساعدی که صادر خواهید نمود کمال تشکر را دارم . با احترام مجدد ا

مضاء

تفاوت دعاوی کیفری و حقوقی

دعاوی حقوقی و کیفری تفاوت های بسیاری دارد برای شروع یک پرونده کیفری باید ابتدا به دادسرا مراجعه کرده و شکایت خود را روی فرم های چاپی یا به صورت دست نویس اعلام کنید و بعد از دادسرا و مراحل بازپرسی پرونده به دادگاه صالح ارسال می شود . اما پرونده های حقوقی مستقیما مسیر دادگاه را طی می کنند.

برای اقدام پرونده های حقوقی ابتدا باید فرم های دادخواست دادگستری را تهیه و تکمیل و آن را به مرجع قضایی ارائه کنند . رای دادگاه کیفری گاهی منجر به مجازات یکی از طرفین یا هردو می شود اما برخی اوقات هم ممکن است یکی از طرفین یا هر دو تبرئه شوند.

رای دادگاه در دعاوی کیفری به مجازات شخص مجرم منجر می شود اما در دعاوی حقوقی، دادگاه فرد را به احقاق حقوق قانونی شاکی و عمل به وظایفش مکلف می کند. همان طور که ذکر شد، شکواییه کیفری می تواند در هر شکل و فرمی به مرجع قضایی ارائه شود اما برای شکایت های حقوقی باید حتماً فرم دادخواست را تهیه و پس از تکمیل به مرجع قضایی ذی ربط ارائه دهید.

در بسیاری از موارد دعاوی کیفری، رضایت شخص شاکی منجر به بسته شدن پرونده نمی شود. موارد قتل، رشوه، زنا و … از جمله این موارد دعاوی کیفری هستند. در دعاوی کیفری، شکایت کننده را شاکی و طرف مورد شکایت را، متشاکی یا متهم یا مشتکی عنه می نامند. اما در شکایت های حقوقی به شاکی خواهان و به طرف مورد شکایت خوانده گفته می شود. موضوع پرونده را در دعاوی حقوقی، خواسته می نامند. برگه دعوت متهم به دادگاه در دعاوی کیفری، احضاریه و در دعاوی حقوقی، اخطاریه نامیده می شود.

چگونه می‌توان از روند رسیدگی به پرونده مطلع شد؟

اصولامطابق با رویه حاکم در محاکم دادگستری روند رسیدگی به پرونده به طرف یا طرفین پیامک می‌شود یا مامور ابلاغ شخصا تصمیم قضایی را ابلاغ می‌نماید.

اما درصورتی‌که نه مأمور ابلاغ و نه به‌صورت پیامک به طرفین دعوا ابلاغ صورت نگیرد یا این‌که تمایل داشته باشند که افراد از وضعیت پرونده اطلاع یابند می‌توانند با مراجعه به شعبه رسیدگی‌کننده به موضوع ازین موضوع آگاه شوند اما اخیراً به‌صورت غیرحضوری نیز می‌توان از محتویات پرونده و جریانی کار مطلع شد.

برای این کار می‌بایست حتما شخص در سامانه ابلاغ الکترونیکی ثنا عضو بوده و با مراجعه به آن از موضوع مطلع شود و اگر او نباشد یا به‌عبارتی کد ثنارا نداشته باشد با مراجعه به هر یک از دفاتر خدمات قضائی براحتی عضو و کد اختصاصی ثنا به وی اعطا می‌شود.

پیگیری پرونده کیفری با کد ملی

برای پیگیری پرونده های اشخاص حقیقی که همان افراد عادی هستند، افراد می توانند با استفاده از کد ملی، پرونده های قضایی خود را پیگیری کنند. دسترسی به این سامانه هم مانند دیگر درگاه های خدمات قضایی الکترونیک نیازمند ثبت نام در سامانه ثنا و دریافت نام کاربری و رمز عبور است و پس از آن  اشخاص حقیقی می توانند با ورود به این سایت پرونده های قضایی خود را پیگیری کنند.

حکم پرونده کیفری

هدف هر فرد، برای مطرح کردن شکایت خود در دادسرا، دادگاه کیفری، دادگاه حقوقی و سایر نهادهای دادگستری، رسیدن به نتیجه است. آخرین پروسه، در رسیدگی به پرونده، مرحله اجرای احکام می باشد. بدون اجرای حکم صادر شده توسط دادگاه، تلاش های فرد، جهت احقاق حق خود و یا رساندن مرتکب جرم به سزای عمل وی، بی نتیجه خواهد ماند.

بر همین اساس، قانون گذار، در قانون آیین دادرسی مدنی و کیفری، موادی را به موضوع اجرای احکام حقوقی و کیفری، اختصاص داده و نحوه اجرای احکام کیفری و حقوقی، تشریفات آن، مرجع صالح جهت این امر و موارد جلوگیری از اجرای احکام کیفری قطعی را پیش بینی نموده است.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، بگوییم اجرای احکام چیست و نحوه اجرای احکام کیفری را بررسی کرده؛ سپس، شرایط احکام کیفری قابل اجرا را بر اساس قانون اجرای احکام، توضیح دهیم و بگوییم که جلوگیری از اجرای احکام کیفری قطعی، در چه شرایطی، امکان پذیر است. چنانچه، پیرامون این موضوع، سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.

نحوه اجرای احکام کیفری

همانگونه که گفتیم، آخرین پروسه، در رسیدگی به پرونده، مرحله اجرای احکام، بر اساس قانون اجرای احکام می باشد. حکم صادر شده، در موضوعات حقوقی و کیفری، مطابق تشریفات پیش بینی شده در قوانین آیین دادرسی، قابل اجرا، توسط اجرای احکام، خواهد بود. در این قسمت، قصد داریم، در خصوص نحوه اجرای احکام کیفری، صحبت کنیم.

برای پاسخ به این پرسش که اجرای احکام چیست و نحوه اجرای احکام کیفری، چگونه است، باید گفت: پس از شروع دعوا، با ارائه شکواییه، جز در موارد استثنا شده از سوی قانون گذار، پرونده به دادسرا ارسال می شود تا تحقیقات مقدماتی راجع به جرم، صورت گیرد. پس از طی مراحل رسیدگی، چنانچه، دلایل کافی، جهت انتساب جرم، به متهم موجود باشد، با صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست، پرونده، به دادگاه صالح، ارسال می شود. دادگاه با بررسی های لازم، اقدام به صدور رای مقتضی کرده و پرونده را مجددا برای اجرای حکم، به دادسرا، ارسال می کند.

بنابراین، نحوه اجرای احکام کیفری، بر اساس قانون اجرای احکام، بدین صورت خواهد بود که ابتدا باید رای قطعی، توسط دادگاه، صادر شده و پرونده به شعبه اجرای احکام دادسرایی که در معیت دادگاه انجام وظیفه کرده، ارسال شود. سپس، دادستان یا معاونت اجرای احکام کیفری ای که تحت ریاست و نظارت دادستان است، به دستور دادگاه و به تقاضای شاکی، اقدام به اجرای احکام کیفری قطعی کنند.

با توجه به اینکه حکم صادر شده، حبس، مجازات های بدنی، مجازات نقدی یا مجازات سالب حیات ( اعدام، قصاص، صلب، رجم ) باشد، نحوه اجرای متفاوتی خواهد داشت. در مواردی که اجرای حکم، نیاز به درخواست محکوم له داشته باشد، اجرای حکم، منوط بر درخواست شاکی جرم خواهد بود.

شرایط احکام کیفری قابل اجرا

در قسمت قبل، در خصوص اینکه اجرای احکام چیست و نحوه اجرای احکام کیفری، پس از صدور کیفرخواست، ارسال پرونده به دادگاه و صدور حکم قطعی توسط دادگاه، چگونه است، توضیح دادیم. همچنین، گفتیم که بسته به نوع مجازات و بسته به اینکه اجرای حکم، نیاز به تقاضای شاکی، داشته باشد یا خیر، نحوه اجرای احکام کیفری، متفاوت خواهد بود. در این قسمت، قصد داریم، در خصوص شرایط احکام کیفری قابل اجرا، در قانون اجرای احکام، صحبت کنیم و بگوییم که حکم کیفری قابل اجرا، دارای چه شرایطی است. این شرایط، عبارتند از:

رای صادره توسط دادگاه، قطعی شده باشد و مهلت های واخواهی و تجدید نظر از رای، منقضی شده باشند و به تبع آن، رای قطعی شود.

در مواردی که نیاز به درخواست شاکی جرم، جهت اجرای احکام کیفری است، شاکی، تقاضای اجرای حکم کیفری را کرده باشد.

متهم به مجازات شلاق تعزیری، باردار، عادت ماهیانه یا بیمار نبوده (بیماری ای که به تشخیص پزشکی قانونی، اجرای مجازات، سبب تشدید آن شود) و در صورتی که دارای جنون ادواری است، در دوره افاقه به سر ببرد. همچنین در خصوص مجازات حبس نیز متهم دارای جنون یا بیماری ای که به تشخیص پزشکی قانونی، اجرای مجازات، سبب تشدید آن شود، نباشد.

پس از توضیح، در خصوص شرایط احکام کیفری قابل اجرا، در ادامه، در خصوص جلوگیری از اجرای احکام کیفری قطعی، صحبت خواهیم کرد.

جلوگیری از اجرای احکام کیفری قطعی

در قسمت های قبل، در خصوص اینکه اجرای احکام چیست و نحوه اجرای احکام کیفری در دادسرا و شرایط احکام کیفری قابل اجرا، چگونه است، توضیح دادیم و گفتیم که قطعی شدن حکم یا درخواست شاکی خصوصی، از جمله شرایط احکام کیفری قابل اجرا، بر اساس قانون اجرای احکام هستند. در این قسمت، قصد داریم، در خصوص موارد جلوگیری از اجرای احکام کیفری قطعی، با توجه به قانون اجرای احکام و قانون آیین دادرسی کیفری صحبت کنیم که عبارتند از:

فوت متهم یا محکوم علیه در مجازات‌های شخصی: از جمله عواملی است که سبب جلوگیری از اجرای احکام کیفری قطعی خواهد شد. گذشت شاکی یا مدعی خصوصی در جرائم قابل گذشت: از دیگر، مواردی است که می تواند از اجرای حکم کیفری قطعی، جلوگیری کند. شمول عفو: شمول عفو، سبب توقف اجرای مجازات کیفری قطعی و در مواردی که هنوز، مجازات، اجرا نشده است، سبب جلوگیری از اجرای احکام کیفری قطعی خواهد ش

نسخ مجازات قانونی: نسخ مجازات قانونی که مرتکب جرم، به آن متهم شده است نیز از دیگر موارد توقف اجرای حکم کیفری قطعی و یا جلوگیری از اجرای آن است. مرور زمان در مجازات‌های بازدارنده: چنانچه جرم ارتکابی، دارای مجازات های بازدارنده باشد و مشمول مروز زمان گردد، این امر، از اجرای حکم کیفری قطعی، جلوگیری خواهد کرد.

بارداری، عادت ماهیانه، در دوران شیر دهی بودن (صرفا برای دو سال) ، بیماری که به تشخیص پزشکی قانونی، اجرای مجازات، سبب تشدید آن گردد و در حالت جنون بودن در جنون ادواری، به طور موقت، سبب جلوگیری از اجرای احکام کیفری قطعی در خصوص اجرای حکم شلاق می شوند. جنون و بیماری (در مواردی که به تشخیص پزشکی قانونی اجرای آن، سبب تشدید بیماری شود)، در اجرای مجازات حبس نیز از موارد توقف اجرای مجازات، به طور موقت، خواهند بود.

درخواست اعاده دادرسی، در موارد مربوط به جرایم سالب حیات، قطع عضو و یا قلع قمع نیز، تا زمان تعیین تکلیف پذیرش یا عدم پذیرش درخواست اعاده، می تواند، سبب توقف اجرای احکام کیفری قطعی شود. شایان ذکر است، در غیر از موراد قطع عضو، قصاص عضو و قلع و قمع نیز فرد می تواند، از دادگاه، تقاضای توقف عملیات اجرایی تا مشخص شدن نتیجه اعاده دادرسی را بنماید و در صورت موافقت دادگاه، با سپردن تامین مناسب، از ادامه عملیات اجرایی، تا مشخص شدن نتیجه اعاده، جلوگیری کند.

رضایت شاکی در پرونده کیفری

رضایت و گذشت در پرونده‌های قضایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به نحوی که می‌تواند مسیر پرونده را به طور کلی تغییر دهد و حکم نهایی نیز تغییر کند از این رو در این مقاله اطلاعات لازم راجع به گذشت و رضایت در دعاوی کیفری را شرح خواهیم داد.

تعریف جرایم قابل گذشت

به طور کلی جرایم از لحاظ گذشت و رضایت به دو دسته تقسیم می‌شوند جرایم قابل گذشت و جرایم غیرقابل گذشت، تفاوت این دو گروه در وجود شاکی خصوصی و رضایت آن است. در جرایم قابل گذشت شاکی خصوصی وجود دارد و گذشت و رضایت شاکی در روند پرونده تاثیر گذار است و در اصل پرونده با شکایت شاکی آغاز می‌شود، اما در جرایم غیرقابل گذشت شکایت یا گذشت شاکی خصوصی تاثیری در مجازات مجرم ندارد و بدون نیاز به شکایت شاکی روند پرونده آغاز می‌شود، به عبارت دیگر جرایم قابل گذشت جنبه فردی و خصوصی دارند و جرایم غیرقابل گذشت جنبه عمومی دارند.

شرایط گذشت در جرایم قابل گذشت

اگر در جرایم قابل گذشت شاکی تصمیم به گذشت از مجرم داشته باشد باید شرایط خاصی را رعایت کند که این شرایط عبارت هستند از: به هنگام گذشت ادبیات و نحوه بیان موضوع بسیار مهم است یعنی شاکی باید صراحتا گذشت خود را اعلام کند و از جمله بندی درست و مناسبی استفاده کند. فرایند گذشت هم می‌تواند شفاهی و هم کتبی باشد، یعنی شاکی می‌تواند به صورت شفاهی گذشت خود را اعلام کند و این موضوع صورت مجلس شده و به مهر و امضای شاکی درمی‌آید. در صورت کتبی بودن نیز هم امکان مشورت با وکیل تنظیم سند رسمی مراجعه به دفتر اسناد رسمی و تنظیم یک سند رسمی وجود دارد و هم می‌توان این موضوع را به صورت غیر رسمی به ثبت رساند.

در موضوع گذشت امکان شرط گذاری وجود ندارد و شاکی نمی‌تواند برای بخشش خود برای مجرم شرط بگذارد. نکته مهم دیگری که راجع به گذشت وجود دارد این است که گذشت عوامل و عوارض پیش آمده را دربر نمی‌گیرد، به عنوان مثال اگر در یک دعوا فردی دچار آسیب بدنی شود و سپس گذشت کند اما با گذشت زمان این آسیب سبب ضرر رسیدن با قسمت‌های دیگر بدن شود، این گذشت شامل آسیب ثانویه نخواهد بود و امکان پیگیری وجود دارد.

وضعیت رضایت شاکی در جرایم غیر قابل گذشت

مواردی که در بالا مطرح شد، وقتی بود که جرم جنبه خصوصی داشت یا همان قابل گذشت بود اما در صورتی که جرم از نظر قانون غیرقابل گذشت باشد، آیا باز هم رضایت شاکی تاثیری دارد یا خیر.

در جرائم غیرقابل گذشت دادستان رو در روی متهم یا مجرم قرار دارد و مکلف است که علیه او پرونده را به جریان بیندازد و تا زمانی که به نتیجه نهایی برسد، آن را پیگیری کند. بنابراین امکان صلح و سازش بین دادسرا و دادگاه با متهم وجود ندارد، اما از آنجایی که در این دعواها نیز شاکی خصوصی وجود دارد، اعلام رضایت و گذشت شاکی در تخفیف مجازات متهم مؤثر است. البته این تخفیف ممکن است قبل از صدور حکم قطعی یا پس از صدور این حکم اعمال شود.

گذشت شاکی قبل از صدور حکم قطعی و غیر قطعی

فرایند گذشت شاکی در هر مرحله از پرونده امکان پذیر است، اگر شاکی قبل از صدور حکم قطعی رضایت خود را اعلام نماید و از متهم گذشت کند دادگاه این اختیار را پیدا می‌کند تا در مجازات متهم تخفیف اعمال کند، البته این موضوع مربوط به پرونده‌های غیرقابل گذشت است، چرا که در پرونده‌های قابل گذشت پس از رضایت شاکی پرونده مختومه می‌شود.

پس گرفتن رضایت در پرونده کیفری

پس گرفتن رضایت شاکی , «رضایت» باید چه شرایطی داشته باشد تا مورد قبول محکمه قرار گیرد؟ آیا شاکی می‌تواند رضایت خود را پس بگیرد؟ رضایت در کدام جرایم اثر دارد؟ در جرایمی که چند شاکی دارد، اعلام شکایت و اعلام رضایت چه شرایطی دارد؟ ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی می‌گوید: در جرایمی که با گذشت متضرر از جرم، تعقیب یا رسیدگی یا اجرای حکم موقوف می‏‌گردد، گذشت باید منجز باشد و به گذشت مشروط و معلق ترتیب اثر داده نخواهد شد.

همچنین عدول از گذشت مسموع نخواهد بود. هرگاه متضررین از جرم متعدد باشند، تعقیب جزایی با شکایت هر یک از آنان شروع می‏‌شود ولی موقوفی تعقیب، رسیدگی و مجازات موکول به گذشت تمام کسانی است که شکایت کرده‏‌اند.

نظریات اداره کل امور حقوقی قوه قضاییه

نظریه ۱۱۳۳۳/ ۷- ۲۸/ ۱۰/ ۱۳۷۱: چون گذشت مشروط قابل ترتیب اثر نیست، لذا اگر معلوم شود ولی دم به طور مشروط گذشت کرده است، چنین گذشتی کان‌لم‌یکن تلقی می‏‌شود, و باید حکم قصاص اجرا شود لیکن اگر مشروط بودن گذشت محرز نباشد، موردی برای اجرای قصاص نیست.

نظریه ۵۵۲۶/ ۷- ۲۶/ ۸/ ۱۳۷۵: گذشت مشروط و معلق فاقد اثر قانونی است؛ هر چند که متعاقبا شرط یا امر معلق‌علیه از سوی متهم یا محکوم‌علیه تحقق یافته باشد.

چه زمانی پرونده کیفری مختومه میشود

بر اساس بند 6 ماده 84 قانون آیین دادرسی مدنی، در صورتی که دعوای مطرح شده در دادگاه، قبلا بین همان افراد یا قائم مقام آنها رسیدگی شده و در خصوص آن، حکم قطعی صادر شده باشد، پرونده اعتبار امر مختومه پیدا کرده و به همین دلیل، رسیدگی مجدد به همان دعوی امکان پذیر نخواهد بود.

یک نمونه رای پرونده کیفری

در پایان و خاتمه ی مبحث به جهت آشنایی هر چه بیشتر با پرونده های کیفری، به ذکر یک نمونه رای دادگاه در خصوص پرونده ی کیفری، کلاهبرداری راینه ای می پردازیم. به موجب کیفر خواست تقدیمی از دادسرای عمومی و انقلاب تهران آقای م. فرزند م.، ۳۲ ساله، بیکار، باسواد، مجرد، بازداشت به لحاظ عجز از معرفی کفیل از تاریخ متهم است به کلاهبرداری رایانه ای به میزان ۵۱۰۰۰۰۰۰ ریال موضوع شکایت آقای الف. با وکالت آقای ن.

بدین توضیح که حسب شکایت شاکی و تحقیقات و گزارش پلیس فتا فاتب متهم با دسترسی به شناسه های کارت عابر بانک شاکی و از طریق سامانه رایانه ای (اینترنت) مبادرت به انتقال وجه از حساب شاکی به حساب دیگری نموده است.

دادگاه با بررسی اوراق پرونده، ملاحظه شکایت شاکی و مستندات ابرازی ایشان و نظر به اقرار مقرون به واقع متهم در مرحله تحقیقات مقدماتی هر چند در مرحله دادرسی منکر اقدام ارتکابی شده است و نظر به اینکه حسب پاسخ پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات، انتقال از طریق آی پی متعلق به متهم انجام گرفته است و سایر قراین و امارات موجود در پرونده از جمله اقدام مشابه متهم با مشارکت افراد دیگری که منجر به تشکیل پرونده علیه آنان در مرجع قضایی دیگری گردیده، دادگاه توجهاً به اقدام ارتکابی متهم که در واقع استفاده غیر مجاز از سامانه رایانه ای است که منجر به بردن مال متعلق به دیگری شده است و نظر به اینکه ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه ای با ذکر مصادیق تمثیلی استفاده غیر مجاز از سامانه رایانه ای، بردن مال از این طریق را جرم انگاری نموده است.

لذا دادگاه اقدام مرتکب را مصداق بزه ماده قانونی دانسته و با رد ماده استنادی دادسرا با تغییر عنوان اتهامی از تحصیل مال از طریق نامشروع به بردن مال متعلق به دیگری با استفاده غیر مجاز از سامانه های رایانه ای مستندا به ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه ای با رعایت تبصره ماده ۱۸ قانون مجازات اسلامی و رای وحدت رویه ناظر بر این تبصره به شماره ..۶ – ۱۰/۷/۹۰ وی را به پرداخت یکصد میلیون ریال جزای نقدی با احتساب ایام بازداشت قبلی و رد مبلغ ۵۱۰۰۰۰۰۰ ریال به شاکی محکوم و اعلام می دارد. رأی صادره حضوری و ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ، قابل تجدیدنظر خواهی در دادگاه تجدیدنظر مرکز استان تهران می باشد.

پیشنهاد بررسی : بهترین وکیل ایلام

پرونده کیفری بعد از چند سال پاک میشود

مدت زمان پاک شدن سابقه کیفری: اگر فردی که به دلیل ارتکاب جرم، محکوم به اعدام و یا حبس ابد شده باشد ولی بنا بر دلایلی (گذشت شاکی، عفو) اجرای مجازات او متوقف شود، از تاریخ توقف اجرای حکم مجازات به مدت هفت سال دارای سوء پیشینه می‌ شود و بعد از گذشت هفت سال سابقه‌ کیفری او پاک خواهد شد.

سوالات متداول

فرق دادسرا و دادگاه کیفری چیست ؟

دادسرا یا به تعبیر دیگر مرجع تحقیق و تعقیب وظیفه رسیدگی مقدماتی و تکمیل پرونده و کشف جرایم و اخذ اظهارات و توضیحات شاکی و متهم و شهود را در خصوص کلیه جرایم (به جز بعضی جرایم خاص مثل جرایم جنسی و منافی عفت و جرایم در صلاحیت دادگاه کیفری یک) بر عهده دارد.اما دادگاه کیفری پس از رسیدگی مقدماتی در دادسرا و صدور قرار مجرمیت و جلب به دادرسی مرجع موخر و ثانوی رسیدگی و تعیین میزان مجازات برای مرتکب و مجرم است.البته قاضی دادگاه مقام عالی تری از نظر قضایی نسبت به قاضی دادسرا (دایار یا بازپرس) است و در صورتیکه تشخیص دهد اتهام متوجه متهم نیست می تواند رای بر برائت متهم صادر نماید.

منظور از پرونده ی کیفری چیست؟

در صورتی که شخصی به جهت اثبات ادعا و احقاق حق خود علیه شخص یا اشخاصی در دادسرا یا دفاتر خدماتی قضایی با پرداخت هزینه دادرسی اقدام به ثبت شکایت نماید، شکوائیه به همراه کلیه مدارک و مستندات به مرجع قضایی جهت رسیدگی ارجاع که پرونده کیفری گفته می شود.

چه جرائمی مستقیما در دادگاه های کیفری مورد رسیدگی واقع می شوند؟

جرائمی که مجازات آنها حداکثر تا شش ماه حبس تعزیری باشد، جرائم منافی عفت، جرائمی که مرتکب آن اطفال زیر پانزده سال باشند، جرائمی که در شهرهای کوچک (بخش) ارتکاب یافته باشند.

آدرس و نشانی دادسراهای تهران ؟

نشانی دادسراهای شهر تهران را در سایت دفتر وکالت دادگران جستجو ومشاهده کنید.

هزینه های شکایت در دادسرا چقدر است ؟

اصولاً و کلاً هزینه شکایت در دادسرا مبلغ زیاد و نگران کننده ای نیست و چیزی در حدود دویست تا سیصد هزار تومان هزینه دادرسی برای رسیدگی به شکایت در دادسرا است. اما حق لوکاله و دستمزد وکیل مبلغ جداگانه ای است که در توافق وکیل با موکل بدست می آید و به طور متوسط مبلغی بین 10 تا 50 میلیون تومان است.

هزینه و دستمزد وکیل (حق الوکاله) برای شکایت کیفری در دادسرا چقدر است ؟

دستمزد وکیل برای رسیدگی به شکایت کیفری در دادسرا مبلغ ثابت و مشخصی نیست ولی به طور متوسط و نرمال حق الوکاله پیگیری و دفاع از هر اتهام و دعوای کیفری در دادسرا مبلغی بین ده تا پنجاه میلیون تومان است.

فرق دادیار و بازپرس در دادسرا چیست ؟

هر دوی دادیار و بازپرس از مقامات و قضات دادسرا محسوب می شوند.دادیار نماینده دادستان است و به جرایم کم اهمیت تر رسیدگی می کند و بازپرس از آنجا که واجد صلاحیت ذاتی و قانونی رسیدگی و تحقیق و تعقیب جرایم است، به جرایم پر اهمیت تر رسیدگی می کند.البته هیچ کدام از بازپرس و دادیار حق صدور حکم و محکومیت به معنای خاص خود را ندارند و فقط وظیفه تحقیق و تعقیب قانونی بر عهده آنها گذاشته شده است.

چگونه می توان اقدام به پیگیری پرونده نمود؟

به جهت پیگیری پرونده می توان به دفتر شعبه رسیدگی کننده به موضوع مراجعه و اقدام به پیگیری پرونده نمود همچنین از طریق سامانه پیام کوتاه، ۵۰۰۰۴۹ نیز مشروط بر اینکه اطلاعات فرد در سیستم ثبت شده باشد اقدام به پیگیری نمایند.

برای اعتراض به تصمیمات دادسرا کجا باید اقدام کنیم ؟

تصمیمات دادسرا و مرجع اعتراض به آنها عبارتند از : الف) قرار منع تعقیب – قابل اعتراض در دادگاه کیفری دو ب) قرار موقوفی تعقیب – قابل اعتراض در دادگاه کیفری دو ج) قرار مجرمیت و جلب به دادرسی – غیر قابل اعتراض است. د) قرار بازداشت موقت – حسب مورد قابل اعتراض نزد دادستان یا دادگاه کیفری دو

قانون حاکم بر دادسراها چه قانونی است ؟

در حال حاضر و در زمان نگارش این مطلب مهم ترین قوانین کیفری عبارتند از : الف) قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392/02/01 ب) قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392/12/04

پرونده کیفری بعد از بازپرسی به کجا میرود؟
پرونده تصادف کیفری است یا حقوقی؟
پرونده کیفری بعد از دادیاری به کجا میرود؟

منابع:

منبع: در پرونده کیفری چند وکیل میتوان گرفت

منبع: مشاوره حقوقی تلفنی رایگان 24 ساعته در کرج

منبع: بهترین وکیل کیفری در تهران

منبع: آوای عدالت پایتخت

پیج اینستاگرامی پیشنهادی