هزینه وکیلی توقیف اموال منقول

هزینه وکیلی توقیف اموال منقول

همانطور که میدانید توقیف به معنای تصرف کردن و نگه داشتن یک دارایی بوده و منقول نیز قابل نقل می باشد یعنی اموال منقول به اموالی گفنه می‌شود که می‌توان آنها را از محلی به محل دیگر منتقل کرد بدون اینکه به خود مال یا محل استقرار آن صدمه‌ای وارد گردد برای مثال اشیایی مانند لباس و جواهرات از اموال منقول به حساب می آیند.

مطالبی که در این صفحه خواهید خواند:

  1. توقیف اموال منقول چیست
  2. انواع توقیف اموال منقول
  3. موارد توقیف اموال منقول
  4. وکیل توقیف اموال منقول
  5. روش های توقیف اموال منقول
  6. ارزیابی توقیف اموال منقول
  7. هزینه وکیلی توقیف اموال منقول
  8. سوالات متداول
توقیف اموال منقول چیست
توقیف اموال منقول چیست

توقیف اموال منقول چیست

برای آنکه بخواهیم توقیف اموال منقول را توضیح دهیم باید ابتدا انواع مال را در قانون جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار دهیم، اموال به دو دسته ی منقول و غیر منقول تقسیم میشوند، اموال منقول اموالی می باشند که قابل جا به جایی باشند مانند کتاب و یا اشیاء اما اموال غیر منقول اموالی هستند که قابل جابجایی نیستند به عنوان مثال دیوار، زمین و یا ساختمان اموال غیر منقول به حساب می آیند.

حال که با انواع مال آشنا شدیم بیایید با نحوه توقیف آن و همینطور شرایط توقیف آن صحبت کنیم، توقیف این اموال زمانی قابل انجام است که ابتدا صورت برداری از اموال انجام بگیرد و سپس بررسی و ارزیابی صورت گردد. در صورت لزوم جابجایی و انتقال مال به مکان دیگر از طرف دادگاه یک نفر به عنوان امین انتخاب خواهد شد تا مال را تا رسیدن به مقصد تعیین شده همراهی کند.

برای دفاع از حقوق افراد در مواردی که مسائل مالی و دعاوی ملکی مطرح می شود حضور و کمک یک وکیل ملکی خوب در تهران می تواند بسیار کمک کننده باشد. 

طبق ماده 62 قانون اجرای احکام مدنی اموال منقولی که خارج از محل سکونت یا محل کار محکوم‌علیه باشد در صورتی توقیف می‌شود که دلائل و قرائن کافی بر احراز از‌مالکیت او در دست باشد. اگر ثابت شود که مالی در این محل وجود دارد که متعلق به شخصی به جز محکوم‌ علیه است، امکان توقیف آن مال وجود نخواهد داشت.

انواع توقیف اموال منقول
انواع توقیف اموال منقول

انواع توقیف اموال منقول

توقیف اموال منقول به دو نوع تقسیم می شود که عبارت اند از:

  • توقیف تأمینی

هنگامی که حکمی صادر می‌شود، برای به اجرا درآوردن آن حکم شرایط خاصی لازم است، یکی از آن شرایط این است که باید برای حکم اجراییه صادر شود و این اجراییه به محکوم‌علیه ابلاغ گردد.

بر طبق ماده 34 قانون اجرای احکام مدنی، همین ‌که اجراییه به محکوم‌علیه ابلاغ شد، او موظف است ظرف 10 روز مفاد آن را اجرا کند اما کاملا روشن است که احتمال دارد محکوم‌علیه در این مهلت 10 روزه اموال خود را به دیگران انتقال دهد یا آنها را مخفی کند یا از بین ببرد یا به ‌طور کلی اقدامی انجام دهد که محکوم‌له نتواند به حق خود برسد.

تبصره یک ماده 35 قانون اجرای احکام مدنی، مقرر کرده است که محکوم‌له می‌تواند حتی قبل از تمام شدن مهلت 10 روزه محکوم‌علیه اموال او را برای توقیف معرفی کند که به این توقیف توقیف تأمینی یا توقیف احتیاطی می‌گویند.

  • توقیف اجرایی

محکوم‌علیه موظف می باشد در طی 10 روز بعد از ابلاغ اجراییه آن را اجرا کند اما ممکن است که او در این مهلت حکم را اجرا نکرده و به هیچ ‌یک از وظایف جایگزین دیگر نیز عمل نکند در چنین وضعی بر طبق ماده 49 قانون اجرای احکام مدنی محکوم‌له می‌تواند درخواست کند تا معادل محکوم‌به از اموال محکوم‌علیه توقیف گردد.

موارد رفع توقیف اموال منقول

  • در صورتي كه محكوم‌عليه محكوم‌به و خسارات قانونی را پرداخت کند بخش اجرای حکم، از مال توقيف‌شده رفع توقيف خواهد كرد. خسارات قانونی مطابق ماده 519 قانون آيين دادرسی مدنی به این معنا می باشد که: «خسارات دادرسی عبارت است از هزينه دادرسی و حق‌الوكاله وكيل و هزينه‌های ديگری كه به طور مستقيم مربوط به دادرسی بوده و برای اثبات دعوا يا دفاع لازم بوده است، از قبيل حق‌الزحمه كارشناسی و هزينه تحقيقات محلی.»
  • در صورت تنظيم سازش‌نامه توقيف رفع مي‌شود چرا که بر اساس ماده 178 قانون آيين دادرسی مدني در هر مرحله از دادرسی مدنی طرفين ميیتوانند دعوای خود را به طريق سازش نامه پایان دهند.
  • در صورتی که بعد از قطعيت بر اثر فرجام‌خواهی دادنامه فرجام‌خواسته نقض گردد توقیف اموال منقول رفع می گردد.
  • هرگاه حكم مورد اعاده دادرسی بر اثر اعاده دادرسی نقض گردد.
  • اگر بر اثر دعوای اعتراض ثالث دادگاه اعتراض ثالث را وارد تشخيص دهد، برای حفظ حقوق اشخاص ثالث آن قسمت را كه مورد اعتراض قرار گرفته باشد، نقض ميیكند.

ارائه خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی یکی از مهمترین خدمات مرکز وکالت تهران است.

برای دریافت خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین ( از طریق شبکه های اجتماعی مانند  تلگرام، اینستاگرام و فیسبوک ) فرم درخواست خود را در لینک مشاوره حقوقی تلفنی شبانه روزی پر کنید تا وکلای پایه یک دادگستری بعد از بررسی پرونده با شما تماس بگیرند.

وکیل توقیف اموال منقول
وکیل توقیف اموال منقول

وکیل توقیف اموال منقول

از آنجا که توقیف اموال منقول کار بسیار پیچیده و پر دردسری خواهد بود داشتن یک وکیل برای انجام این امور و همینطور مشاوره گرفتن از یک وکیل توقیف اموال منقول حرفه ای و کار بلد بسیار ضروری می باشد، وکیل توقیف اموال منقول فردی آنشا به امورد توقیف اموال و رفع توقیف اموال بوده و به تمامی شرایط و ضوابط مربوط به اموال منقول و غیر منقول آگاهی کامل داشته و میتواند مسیر و روند پرونده مورد نظر شما را آسان تر و بهتر کند.

اگر به دنبال بهترین وکیل توقیف اموال منقول در تهران هستید در این صفحه به شما کمک می کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. همه آنچه را که باید در مورد یک وکیل توقیف اموال منقول بدانید را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

اگر در حوزه توقیف اموال منقول دچار مشکل شده اید، برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا با مجموعه دفتر وکالت تهران تماس بگیرید. 02144205912 و 09198183284

روش های توقیف اموال منقول

در این بخش روش های توقیف اموال منقول را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار داده ایم، یکی از روش های توقیف کردن اموال منقول از طریق اداره ثبت می باشد، برای توقیف اموال از طریق اداره ثبت باید در نظر داشته باشید که تنها زمانی می توان به این مرجع مراجعه کرد که بدهی و طلب به وسیله یک سند لازم الاجرا قابل استناد باشد. أمور ثبتی جزو مسائل پیچیده حقوقی به شمار می روند که گستره بسیار وسیعی از مشکلات را نیز شامل می شوند. صرفا با مطالعه أصول و قواعد أمور ثبتی، نمی توان مشکلات حقوقی و ثبتی دادگاه ها را حل کرد. بنابرین، لازم است که در چنین أموری حتما از حضور یک وکیل ثبتی تهران در کنار خود بهره مند شوید.

سند ازدواج و چک و سند رهنی از جمله اسناد لازم الاجرایی هستند که اداره اجرای ثبت اسناد و املاک می تواند به آنها رسیدگی کند و در صورت نیاز اقدام به صدور حکم توقیف اموال محکوم علیه را کند.

در صورتی که بدهکار در مدت 10 روز بدهی خود را پرداخت نکند اخطاریه ای برای طلبکار ارسال می شود که طبق آن ظرف سه روز باید اموالی را از بدهکار جهت توقیف اموال به اداره ثبت معرفی کند.

یکی دیگر از روش های توقیف اموال،توقیف اموال از طریق دادگستری می باشد. درخواست توقیف اموال از طریق دادگستری هم می تواند بعد از صدور حکم باشد و هم در حین رسیدگی به حکم به این ترتیب که اگر بعد از صدور حکم محکوم علیه حکم صادر شده را اجرا نکند یا در حین رسیدگی به پرونده شک این باشد که بدهکار اموال خود را در این مدت به دیگری منتقل کند می توان از دادگاه در خواست توقیف اموال را کرد.

وکیل الزام به تنظیم سند رسمی دارای تحصیلات حقوقی و پروانه وکالت معتبرمی باشد، به همین دلیل میتوان روند تنظیم سند را به او بسپارید چرا که وکیل الزام به تنظیم سند رسمی به دلیل داشتن تجربه کافی در این زمینه و همینطور حرفه ای بودن و آشنایی با قوانین مربوطه روند پرونده شما را سریع تر و اسان تر خواهد کرد.

بعد از صدور رای در دادگاه خواهان باید تقاضای صدور اجراییه کند تا بواسطه آن حکم صادر شده اجرا شود. بعد از صدور اجراییه محکوم 10 روز مهلت دارد تا اموالی را برای پرداخت بدهی خود به دادگاه معرفی کند و اگر این کار را نکرد خود طلبکار می تواند اموال او را به داگاه معرفی و درخواست توقیف اموال کند.

پیشنهاد می شود: مقالات حقوقی رایگان

نمونه درخواست توقیف اموال
نمونه درخواست توقیف اموال

در این قسمت نمونه درخواست توقیف اموال را مشاهده میکنید:

تاريخ رسیدگی : 90/7/27
كلاسه پرونده : ……………..
مرجع رسيدگي : شعبه 813 دادگاه عمومي تهران
خواهان : خانم خديجه …………. به نشاني : تهران …………… .
خوانده : عليرضا ………………. به نشاني : تهران …………… .

خواسته : صدور قرار تامين به مبلغ بیست ميليون تومان
گردشكار : خواهان به شرح بالا به طرفيت خوانده دادخواستي به خواسته فوق اقامه و درخواست رسيدگي و صدور قرار تامين خواسته به استناد مدارك موجود در پرونده نموده است كه پس از قبول دادخواست و ارجاع آن به اين دادگاه و ثبت آن به كلاسه فوق در وقت فوق العاده شعبه 813 دادگاه عمومي تهران به تصدي امضاكننده زير و در حضور خواهان تشكيل است با بررسي اوراق پرونده به شرح زير مبادرت به صدور قرار مي نمايد.

به تاريخ 90/7/27 دفتر شعبه 813 دادگاه عمومي تهران به اجراي احكام مدني:
رياست محترم دفتر اجراي احكام شهيد محلاتي
2 برگ رونوشت قرار تاتمين خواسته براي اقدام ارسال مي شود.
مدير دفتر شعبه 813 دادگاه عمومي تهران

دفتر: پرونده ثبت اجراي ااحكام و قرار تامين خواسته آقاي …….. به عنوان اجرا وفق مقررات اجراي احكام مدني و تامين خواسته اقدام نتيجه را گزارش نمايد.
سرپرست اجراي احكام مجتمع قضائي شهيد محلاتي

به تاریخ : 90/7/27
به : فرماندهي حوزه انتظامي مربوطه
از : دفتر شعبه اجراي احكام شهيد محلاتي
موضوع : ابلاغ
دو برگ قرار تامين به پيوست اين نام آقاي عليرضا ……….. ساكن تهران ارسال مي گردد خواهشمند است دستور فرمائيد مطابق مقررات به نامبرده ابلاغ و نسخه ابلاغ شده را با قيد تاريخ رويت و گواهي مامور مربوطه به اين شعبه اعاده دارند.
دفتر شعبه اجراي احكام شهيد محلاتي

رياست محترم اجراي احكام مجتمع قضايي شهيد محلاتي
احتراماً با عنايت به پرونده كلاسه ………….. خاطر عالي را مستحضر مي دارد :
اينجانب محكوم له پرونده خديجه ……….. فرزند رضا بابت وصول مطالبات خود را از محكوم عليه به نام عليرضا ……… تقاضاي توقيف وسايل يا اموال مشروحه ذيل نامبرده را ازمقام محترم خواستارم . خواهشمند است دستورات مقتضي را در اين خصوص صادر و اعلام فرمايند.
تقاضاي توفيف پلاك ثبتي شماره …………… بخش هفت تهران سه دانگ از شش دانگ خانه پلاك مذكور توقيف شود.
با احترام – خديجه ……….. – خواهان

تاريخ 90/7/28
شماره …………………..
رياست محترم اداره ثبت اسناد و املاك بخش 7 تهران
در خصوص قرار تامين صادره از شعبه 813 دادگاه عمومي تهران به سود خانم خديجه ابراهيميان و به زيان آقاي عليرضا ………. بر حسب درخواست خواهان سه دانگ از پلاك ثبتي شماره …………….. بخش 7 تهران در قبال مبلغ بیست ميليون ريال وسيله اين اجرا بازداشت گرديده است دستور فرماييد نسبت به بازداشت اصل يا مازاد پلاك فوق اقدام وجهت جلوگيري از هرگونه نقل و انتقال مراتب در دفتر املاك مربوطه قيد و نتيجه را به اين اجرا اعلام نماييد.
مدير اجراي احكام مدني شهيد محلاتي

نمونه رای دادگاه نیز در خصوص توقیف اموال:

نظر به اينكه خواهان ضمن دادخواست تقاضاي صدور قرارتامين خواسته نموده است چون اركان و شرايط درخواست فراهم مي باشد لذا دادگاه به استناد مادتين 202 و309 قانون تجارت و شق 3 از ماده 225 قانون آئين دادرسي مدني قرار تامين خواسته معادل دویست ميليون ريال از اموال خوانده را تا پايان رسيدگي صادر و اعلام مي دارد هزينه اجراي احكام آن بر عهده خواهان است قرار پس ا از ابلاغ قابل اجرا و ظرف ده روز قابل اعتراض در اين دادگاه مي باشد.

هزینه وکیلی توقیف اموال منقول
هزینه وکیلی توقیف اموال منقول

هزینه وکیلی توقیف اموال منقول

یک مبلغ ثابت به عنوان قیمت وکیل توقیف اموال منقول یا حقوق وکیل توقیف اموال منقول وجود ندارد. بلکه حق الوکاله توقیف اموال منقول، طبق توافق طرفین و با توجه به موارد متعددی تعیین می شود. مثلا سابقه و تجربه توقیف اموال منقول  در تعیین میزان حق الوکاله موثر هستند و یا خدماتی که از طرف وکیل ارائه می شود در تعیین این میزان موثر هستند.

در صورتی که بخواهید از یک وکیل توقیف اموال منقول، صرفا راهنمایی بگیرید، تنها لازم است که حق مشاوره را پرداخت کنید و نیازی به پرداخت حق الوکاله نخواهد بود.

طبیعتا، هزینه وکیل توقیف اموال منقول با سابقه و مهارت وی رابطه مستقیم دارند.

هزینه توقیف اموال

هزینه دادرسی برای مبالغ تا بیست میلیون تومان، دو و نیم درصد است و نسبت به مازاد بیست میلیون این هزینه سه و نیم درصد است. هزینه تامین خواسته برای توقیف و هزینه حق‌الوکاله را نیز باید درنظر گرفت. البته در مورد حق‌الوکاله تجربه وکیل و مشاور حقوقی و مدرک او و توافق وکیل و موکل می‌تواند روی مبلغ مذکور تاثیرگذار باشد. حتی ممکن است حق‌الوکاله بیشتر از تعرفه قانونی آن توافق شود.

سوالات متداولتوقیف اموال چیست؟

توقیف اموال به معنای نگه داشتن و تصرزف کردن یک مالی می باشد که برای فردی بوده که حکم برای وی صادر شده است.ابلاغیه توقیف اموال چیست؟

ابلاغیه توقیف اموال به معنای حکمی می باشد که توسط دادگاه به محکوم علیه برای توقیف کردن اموال وی صادر میگردد.مرحله بعد از توقیف اموال چیست؟

مرحله بعد از توقیف اموال بازرسی کارشناسان دادگاه و اجرای حکم می باشد که باید 10 روز از آن بگذرد.بعد از توقیف اموال برای مهریه چه باید کرد؟

بعد از توقیف اموال برای مهریه منتظر رای دادگاه و ابلاغیه جدید باشیدف تا در خصوص گرفتن مهریه دادگاه اموال را مورد بررسی قرار داده و متناسب با آن ها مهریه را قسط بندی کند.مدت زمان توقیف اموال برای مهریه چقدر است؟

وقیف اموال غیر منقول پروسه زمانی طولانی تر نسبت به اموال خواهد داشت و باید ابتدا اطلاعات ثبتی ملکی که قرار است مورد توقیف قرار بگیرد اخذ گردد.

منبع

پیج اینستاگرامی پیشنهادی