نمونه اقرارنامه دریافت سهم الارث

نمونه اقرارنامه دریافت سهم الارث

نمونه متن اقرارنامه فروش ملک

اگر به دنبال نمونه متن اقرارنامه فروش ملک هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله همه چیز در مورد اقرار نامه فروش ملک گفته خواهد شد.

پیشنهاد ویژه: برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله اقرارنامه واگذاری ملک را مطالعه کرده و جهت دریافت مشاوره رایگان با بهترین وکیل ملکی تهران تماس بگیرید. 02188939832 – 09127654109

یکی از موارد مهم در خصوص انجام معاملات ملکی اقرارنامه ملکی می باشد چرا که در قانون و حقوق کشورمان اقرار یکی از ادله های اثبات دعوا چه در امور حقوقی و چه در امور کیفری محسوب می شود . یکی از راه های انجام معاملات مطمئن و امن گرفتن اقرارنامه  فروش ملکی می باشد تا شخص فروشنده بعدا خلاف حق خریدار  عمل نکند . اقرارنامه فروش ملک می تواند در موارد مختلف حقوقی موثر واقع شود و جلوی تعرض به حق دیگری را بنا بر اقراره شخص اقرار کننده بگیرد.

تعریف اقرارنامه

تعریف اقرار در ماده ۱۲۵۹ قانون مدنی آمده و می توان به صورت ساده این تعریف را ازش بر آورد کرد که اقرار یعنی شخصی در خصوص حقی برای شخص دیگر به ضرر خودش خبر می دهد . شخص اقرار کننده را مقر و شخصی که اقرار به نفع او شده مقرله می گویند.

اجزا اقرارنامه

اقرارنامه بر اساس ماده ۱۲۵۹ چهار جزء دارد:

  • اخبار یا همان خبر
  • حق
  • برای غیر
  • به ضرر خود

شرایط اقرار کننده

شرایط اقرار کننده به شرح ذیل است:

  • اقرار کننده باید بالغ باشد پس در نتیجه اقرار صغیر مورد پذیرش نیست.
  • مقر باید عاقل باشد پس شخص مجنون نمی تواند اقرار کند .
  • شخص مقر باید مختار باشد و اقرار از روی اکراه باطل است.
  • شخص مقر باید قاصد به اخبار باشد -سفیه نمی تواند در امور مالی اقرار به عمل آورد.

شرایط مقر له یا همان شخصی که اقرار به نفع او شده بر اساس ماده ۱۲۶۶ به شرح ذیل است :

در مقر له اهلیت شرط نیست اما بر حسب قانون باید بتواند دارای آنچه که به نفع او اقرار شده است بشود. به بیان ساده یعنی شخص مقرله باید اهلیت تملک داشته باشد.

از طرف دیگر شخص اقرار کننده نمی تواند منکر اقرار خود شود زیرا در ماده ۱۲۷۷ قانون مدنی ذکر شده انکار بعد از اقرار مسموع نیست.

لازم به ذکر است که اقرار هرکس نسبت به خود ان شخص و قائم مقام او نافذ است که این موضوع در ماده ۱۲۷۸ ذکر گشته.

اقرار در قانون

اقرار یا همان اقرارنامه، طبق مواد هزار و دویست و پنجاه و نه تا هزار و دویست و هشتاد و سه قانون مدنی در باب اصرار و پافشاری قرار گرفته است. همان طور که توضیح دادیم، این واژه یکی از راهنمایان تایید و اثبات دعواست که به همراه سوگند و یا شهادت عنوان می گردد.

بهتر است بدانید، در صورتی که اقرار در یکی از دفاتر اسناد رسمی کشور ساماندهی و تنظیم گردد، به عنوان یکی از اسناد قابل اثبات در محاکم قضایی به حساب می آید. باید گفت که اقرار می تواند به صورت اقسامی که در زیر بیان می کنیم، عنوان شود که عبارتند از:

  • کتبی و در چارچوب نوشته
  • به صورت عملی بیان گردد.
  • به شکل ادای بیان انجام گیرد.
  • با اشاره نیز عنوان گردد.

که از بین تمامی این اشکال، موردی که بیشتر از همه عنوان می گردد و جای بحث است، اقرار به شکل کتبی است.

اقسام اقرار

اقرار و یا اعتراف را می توان از جوانب متعدد دسته بندی کرد. از لحاظ نوع بیان (توضیح)، اقرار ضمنی و یا صریح و همچنین از لحاظ میانجیگری مقرله ( یعنی شخصی که اقرار با اعتراف به نفع اوست) به اقرار ابتدایی و یا اعتراف به جواب دعوی و از نظر وسعت، اعترافات جزئی و یا کلی، از نظر فرم به اقرار به دو صورت شفاهی و همچنین کتبی، و علاوه بر این مکانی نیز اقرار به دو شکل اقرار در محل دادگاه و یا خارج از دادگاه دسته بندی می شود.

اقرار صریح

این سری از اعترافات اقراری است که واضح و روشن بوده است و شک و یا با بیان خالی از ابهام(گنگی) و همچنین روشن دلالت یا رهنمودی بر حقی به سبب شخص دیگر ادا می گردد.

این سری از اعترافات اگر در دادگاه مربوطه انجام گیرد و برنده دعوی نیز باشد، بر مبنای این اقرار حکم نهایی صادر می گردد. طبق ماده سیصد و بیست و نه آیین دادرسی کیفری، در خصوص این اقرار بیان کرده است که این اقرار و یا اعتراف نسبت به اقرارهای ضمنی برتر و قاطع تر بوده است.

رهنمودی اقرار صریح می تواند از جنس ضمنی و یا مطابقتی نیز باشد. به طور کلی این اقرار بیشتر در اقرارنامه فروش ملک مورد استفاده قرار می گیرد.

تا اینجا با مبحث اقسام اقرار آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست فرم اقرار نامه ملک با ما همراه باشید.

اقرار ضمنی

اقرار ضمنی به معنای دلالت و رهنمودی تضمنی و نه به شکل صراحت (آشکار) بر اساس حقی بر عهده دیگری و به زبان مقر یا جایگاه است.

در این اعترافات مجموع واژه ها، عبارت ها و همچنین کلماتی که شخصی به کار می برد، بر اساس حقی به ضرر او و به سود غیر، برداشت می شود.

بهتر است که بدانید در این اعترافات نوع و همچنین راهنمایی ها در آن به شکل التزامی است. با توجه به این که در اعتراف ضمنی توانایی اعتراف و اقرار آشکار و روشن از نظر قالب وجود ندارد، اما هر زمان به صورت اعتراف و یا اقرار شناخته می شود.

اقرار کتبی

در صورتی که اقرار (اعتراف) به صورت کتبی اجرایی گردد «اقرار کتبی» می گویند. بر مبنای قانون دویست و چهار آیین نامه دادرسی «اقرار کتبی» ، اعترافی است که لوایح و یا اسناد که به دادگاه ارائه می گردد، اظهار و بیان شده باشد که این اقرارنامه در خارج از دادگاه نیز میسر می شود که به عنوان یک سند رسمی نیز شناخته شده است و یا بر اساس یک سند عادی نیز تنظیم گردیده است. علاوه بر این، قید دین یا بدهی در دفاتر تاجر در مقام «اقرار کتبی » است.

اقرار در دادگاه

اقرار و یا اعترافی است که در زمان گفت و گو و در جلسه علنی در دادگاه مربوطه از سوی یکی از طرفین دعوی بیان می گردد و یا در یکی از لایحه های تقدیمی به مقام دادگاه آشکار گردد.

در صورتی که اقرارنامه به شکل شفاهی در جلسه علنی دادگاه و در مقابل قاضی بیان می گردد و در صورت مجلس درج و تنظیم می شود.

در صورتی که اقرارنامه به صورت کتبی نوشته شده است، باید در برگه های رسمی و قانونی مرتبط به دادگاه پدیدار گردد. بهتر است بدانید که هر گونه اقرار و یا اعترافی که قبل و یا بعد از نشست دادرسی و بیرون از محدوده دادگاه تنظیم شده باشد «اقرار خارج از دادگاه» نامیده می شود.

اقرار قاطع دعوی

یکی دیگر از اقسام اقرار اختصاص به «اقرار قاطع دعوی» دارد که به دعوی اتمام می دهد. هر چند که کارگزار و یا وکیل ناظر به بخشی از تقاضا باشد.

اقرار غیر قاطع

اقراری است که کارگزار به مقدمات اثبات ادعا و همچنین اسباب مورد گواهمندی خواهان است و به این ترتیب دعوی با آن به اتمام نمی رسد.

اقرار ساده

در خصوص اقرار ساده باید گفت که این سری از اقرارنامه ها بدون هیچ قید و بند و یا شروطی نوشته شده باشد. این سری اعترافات دربردارنده پذیرش کلیه ادعای شخص و یا قسمتی از آن است و این امکان را دارد که با ادعای مدعی علیه (خواهان) و یا قسمتی از آن تطابق داشته باشد که باید گفت، در شکل اخیر آن هیچ گونه توصیف و یا قیدی به غیر از جزئی بودن اعتراف و یا اقرار در آن وجود ندارد.

اقرار مرکب

یکی دیگر از اقرارنامه ها اختصاص به « اقرار مرکب » دارد، از دو جزء آزاد تشکیل شده است. یا به عبارتی باید گفت که از دو اخبار جدا که یکی بیانگر اقرار است و دیگری عنوان کننده ی ادعا است.

باید بیان کرد که در این اعتراف نامه، دو خبر مجزا صورت گرفته است که می توان آن ها را از همدیگر جدا و همچنین تفکیک کرد که در اخبار نخست به سود و نفع غیر و همچنین به زبان خود فرد اقرار می نماید. اما در اخبار دوم به سود و نفع خود سخن گفته و همچنین به ضرر و زیان غیر ادعا می نماید.

کلیه موارد ذکر شده، از انواع و اقسام اقرار است که افراد با توجه به هر یک از این اقرارها می توانند در خصوص فروش ملک خود از بهترین اقرارنامه استفاده نمایند. شما با مراجعه به سایت تهران لو می توانید اطلاعات بیشتر و کاملتری را از وکلای مجرب، در مورد اقسام اقرار نامه کسب نمایید.

اقرار نامه فروش ملک چیست؟
اقرار نامه فروش ملک چیست؟

اقرار نامه فروش ملک چیست؟

همانطور در تعاریف بالا گفته شد اقرار یعنی شخص در خصوص حقی خبر را برای شخص دیگر که به ضرر خود است عنوان کند.

به عنوان شخص فروشنده ملک خود را به خریدار می فروشد اما بنا به دلایلی نمی تواند سند رسمی را انتقال دهد و روال قانونی را برای انتقال رسمی سند انجام دهد در این خصوص شخص با مراجعه به دفتر اسناد رسمی و دادن وکالت بلا عزل به خریدار و هم چنین ضمن وکالت بلا عزل اقرار می کند که ثمن معامله را تمام و کمال گرفته و دیگر هیچگونه ادعای مالکیتی نسبت به ملک مذکور ندارد.

حال با خود می گویید خب همان اول انتقال رسمی سند را انجام بدهند. اما همانطور که گفتیم گاهی ملک مذکور فاقد اسناد رسمی جهت انتقال سند و صدور سند می باشند و طرفین معامله اقدام به اقرار از شخص فروشنده می کنند تا در صورت بروز مشکل بنا بر اقرار خود شخص فروشنده اثبات کنند که ملک مذکور فروخته شده است و فروشنده هیچ دخل تصرفی در این ملک نمی تواند انجام دهد.

پیشنهاد ویژه: برای دریافت مشاوره حقوقی رایگان با بهترین وکیل نیاوران تماس بگیرید. 02188939832 – 09127654109

اقرار نامه فروش ملک به چه دردی می خورد؟

گاهی ممکن است فردی در خرید ملکی حال چه خانه باشد یا مغازه یا ویلا و… در زمانی نزدیک به عقد نتواند سند رسمی انتقال امضا کنند یعنی سند رسمی را به نام خریدار بزند در این حالت در عرف ممکن است خرید ملک یا فروش ملک به صورت وکالتی باشد.

که در اینجا مالک ‌مال به خریدار وکالت تام می دهد و وکالت بلاعزل می دهد که هر تصرفی را که می خواهد انجام بدهد. که البته این وکالت نامه به صورت صددرصدی نمی تواند حقوق خریدار را تضمین کند.

در این حالت خریدار برای اینکه از مشکلات و گرفتاری های آینده که ممکن است فروشنده زیر قول و قرار خود بزند رها شود از وی به صورت رسمی اقرار نامه ای می گیرد که این فرد فروشنده در فلان تاریخ مال یا ملک را به طرف مقابل یعنی خریدار فروخته است با فلان مبلغ و فلان شرایط.

به خاطر حساسیت ملک و تهعدات راجع به آن بهتر است با مشورت وکیل اقرار نامه را تنظیم کنید. وکلا و مشاوران بهتر از کم و کیف عبارات استفاده شده در اقرار نامه اطلاع دارند.

موارد قابل بررسی در اقرارنامه فروش

به طور کلی در اسناد و مدارک، نام نویسی الکترونیکی از سوی مجربترین وکلا و یا دستیاران وی به شکل الکترونیکی امضا و همچنین درج می گردد.

راهنمایی و همچنین تایید فرمی است که از سوی دستگاه ثبت الکترونیکی و یا از قبل آماده شده توسط وکیل تنظیم شده است و چکیده ای از مطالب مرتبط با سند درج شده را شامل می شود که شامل نسخه ی از دستورالعمل های نوشتاری از مشتری است که به وکیل معتمد این حق را می دهد که تمامی مراحل ثبت و ضبط را از جانب وی انجام دهد.

این فرم های مخصوص اقرارنامه های فروش ملک، قابل تایید از سوی سیستم های ثبت الکترونیکی شامل موارد ذیل است که عبارتند از:

  • تصدیق شخص خریدار مبنی بر درستی اطلاعات مندرج شده
  • مجوز مشتری یا همان شخص فروشنده به وکیل به منظور ضبط و درج الکترونیکی سند
  • جواز شخص فروشنده به وکیل ملکی به منظور بستن قرارداد ثبت اسناد
  • اذعان مشتری با توجه به فهم و درک شخص خریدار از اطلاعات مندرج شده در سند
  • تضمین مشتری در خصوص ماهیت مشتری

اقرارنامه معتبر چگونه تنظیم می شود؟

لازم به ذکر است که اقرارنامه ملکی باید در دفتر اسناد رسمی صورت گیرد تا از اعتبار قانونی برخوردار باشد. شخصی که اقرار به دریافت ثمن معامله کرده و قید می کند ضمن اقرار نامه فروش ملک که مالکیت را واگذار کرده و هیچ گونه دخالتی نمی تواند بکند مگر اینکه خلاف اقرار نامه اثبات شود.

باید گفت که اقرارنامه های فروش ملک دست نویسی که بین طرفین تنظیم می شود سندیت و اعتبار قانونی ندارد و باید آن را اثبات کرد و از صحت آن مطلع شد که در این خصوص با مراجعه به وکلای مجرب در این زمینه می توانید به اثبات اقرار نامه فروش ملک که دست نویس است  بپردازید.

بهتر است اگر قصد تنظیم اقرارنامه فروش ملک دارید در این خصوص با وکلای مجرب در زمینه ی ملکی مشورت کنید تا دچار ضرر یا اشتباهاتی که باعث بروز خسارات جبران ناپذیری برای شما می شود جلو گیری به عمل آید.

هدف از تنظیم اقرارنامه فروش ملک این است که مالک ، ملک را به خریدار بدون هیچ مشکلی انتقال دهد.

نمونه متن اقرارنامه فروش ملک

در تاریخ…..متن این سند آماده و در دفتر اسناد رسمی………. حاضر گشته است.

آقا/خانم………………………………..با مشخصات …………………………….و بعد الحضور در کمال صحت و سلامت روح و روان و با رضایت و اختیار کامل و بدون اجبار و اکراه اقرار و اعتراف صریح و بی قید و شرط نمود که بر اساس سند وکالت بلا عزل شماره …………..تاریخ …………….تنظیمی این دفتر اسناد رسمی که بر مبنای فروش قطعی (عقد بیع) ملک …….. در پلاک ثبتی ………… .واقع در بخش ……….. شهرستان …………………….. است کل ثمن معامله را به صورت نقدی و کامل و یکجا دریافت نمودم و هرگونه ادعا و اعتراضی را در این خصوص از خود سلب و ساقط می نمایم .

نکته:

فراموش نکنید که، اقرارنامه فروش ملک باید محضری و کتبا تنظیم شود و اقرار شفاهی و دست نویس اعتبار قانونی ندارد. اقرار محضری همان اقراری است که در دفتر اسناد رسمی تنظیم می گردد. همانطور که گفته شد اقرارنامه فروش ملک به این جهت تنظیم می شود تا جلوی بروز ضرر و اختلافات و مشکلات را از جانب اقرار کننده بگیرد. چرا که شخص اقرار کننده برای اقرارنامه فروش ملکی هر گونه ادعا و دخالت را از جانب خود سلب می نماید. می توانید برای اثبات اقرار نامه فروش ملک یا تنظیم بهترین اقرار نامه فروش ملک با وکلای مجرب در این زمینه مشورت کنید.

فرم و نمونه متن اقرارنامه واگذاری ملک

فرم و نمونه متن اقرار نامه فروش ملک به قرار زیر می‌باشد:

به‌تاریخ …………. متن سند حاضر گردید در این دفتر آقا/خانم ………………….. با مشخصات ……………………………………………… و بعد الحضور در کمال صحت و سلامت روح و روان و با رضایت و اختیار کامل و بدون اجبار و اکراه اقرار و اعتراف صریح و صحیح و بی قید و شرط نمود که بر اساس سند وکالت بلاعزل شماره ……………تاریخ …………… تنظیمی این دفترخانه که بر مبنای فروش قطعی ( عقد بیع ) آپارتمان پلاک ثبتی ( مورد اشاره در وکالت لاعزل ) واقع در بخش ……….. شهرستان…………………….. است کل ثمن معامله را که از بابت … دانگ از ششدانگ بصورت نقدی و کامل و یکجا دریافت نموده‌ام و هرگونه ادعا و اعتراضی را در این خصوص از خود سلب و ساقط نمود.

پیشنهاد ویژه: برای پیگیری اظهارنامه قضایی در تهران با ما تماس بگیرید. علاوه بر آن می توانید از نمونه دادخواست رفع مزاحمت ملکی استفاده کنید.

تنظیم اقرارنامه واگذاری ملک در دفاتر اسناد رسمی

اگر اقرارنامه در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد از جمله اقرارنامه واگذاری ملک ، دارای ارزش و اعتبار قانونی خواهد بود. قابل ذکر اینکه دفاتر اسناد رسمی غالباً فرم و نمونه انواع اقرارنامه را در اختیار دارند و می‌توان نمونه فرم و متن به روز اقرارنامه واگذاری و فروش ملک را از آنان دریافت نمود. اقرارنامه در دفاتر اسناد رسمی در دادگاه به عنوان یک سند رسمی قابل استناد می‌باشد.

حق‌التحریر تنظیم اسناد

ماده ۱۲۴ قانون ثبت اسنادی را که تعیین قیمت برای آن‌ها ممکن نباشد مانند وکالت‌نامه‌ها ، تعهد‌نامه‌ها، صلح، هبه‌نامه و امثالهم اسناد غیر مالی محسوب کرده و تعرفه تنظیم آن‌ها را در دفاتر اسناد رسمی تعیین کرده است که حق‌التحریر وکالت‌نامه‌های فروش یا انتقال ۰۰۰/۵۰۰/۱ ریال و سایر وکالت‌نامه‌ها ۰۰۰/۰۰۰/۱ ریال می‌باشد.

همچنین دفاتر اسناد رسمی مجاز به دریافت مبلغی بیش از میزان مشخص شده در تعرفه حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی نمی‌باشند و تنها به میزان مشخص شده در تعرفه حق‌التحریر از مراجعان خود هزینه دریافت می‌کنند.

مشاوره برای تنظیم اقرار نامه
مشاوره برای تنظیم اقرار نامه

مشاوره برای تنظیم اقرار نامه

برای تنظیم اقرار نامه حال چه اقرار نامه فروش ملک یا موارد دیگر می توانید از طریق سامانه وکیل تاپ و دسترسی به وکلا و مشاوران حقوقی با در میان گذاشتن موضوع خود برای تنظیم آن مشاوره بگیرید. همچنین می توانید از این طریق سوالات و ابهامات خود را درباره اقرار نامه ها مطرح کنید.

پیشنهاد ویژه: برای دریافت مشاوره رایگان از خدمات وکیل خوب در تهرانپارس و وکیل ملکی در رباط کریم استفاده کنید.

نیاز به نمونه فرم و متن به روز اقرارنامه واگذاری و فروش ملک دارید؟

اگر شما هم تجربه دادن وکالت بلاعزل به وکیل و یا تنظیم اقرارنامه واگذاری و فروش ملک را داشته‌اید نظرات خود را درباره مراحل و شرایطی که در این راه طی کرده‌اید برای ما و دیگر خوانندگان بنویسید. شاید تجربه شما کمک بزرگی برای افرادی باشد که در جریان تنظیم این قراردادها به مشکل برخورده‌اند.

شرایط ابطال اقرارنامه واگذاری ملک

بهتر است بدانید که سند رسمی که در دفتر اسناد رسمی تنظیم شده است به سختی قابلیت ابطال دارد. ابطال هرگونه سند رسمی، دلایل و مستنداتی قوی می‌خواهد تا دادرس دادگاه متقاعد به ابطال آن سند شود. گاهی ممکن است اقرارنامه ایرادات و اشکالات اساسی داشته باشد که نیاز به طرح دعوای ابطال اقرارنامه در دادگاه داشته باشد. توصیه می‌کنیم در این مسیر حتما از مشاوره‌ها و راهنمایی‌های یک وکیل متخصص و آشنا به این حوزه کمک بگیرید.

ارتباط اقرارنامه وکالت بلاعزل و فروش

باید متذکر شد که هر گونه خرید و یا فروش املاک و یا زمین احتیاج به ترددهای زیادی در مکان ها و مراجع قانونی و رسمی دارد تا این که بعدا شخص خریدار و یا فروشنده با مشکل خاصی روبرو نشوند.

البته با توجه به وضعیت اقتصادی و همچنین تورم های بیش از اندازه، این احتمال وجود دارد که در خصوص مسئله خرید و یا فروش ملک، میان هر یک از طرفین مسائل جدی تری ایجاد شود.

بر این اساس با توجه به گرفتاری هایی که بین افراد وجود دارد، شخص فروشنده به فرد خریدار وکالتی به نام «وکالت بلاعزل»  ارائه می دهد تا شخص بتواند تمامی امور اداری خرید و همچنین فروش را به طور کامل دنبال نماید.

در چه شرایطی وکالت بلاعزل رخ می‌دهد؟

طبق قانون مدنی وکالت‌نامه به عقدی گفته می‌شود که یکی از طرفین قرارداد شخص دیگری را برای انجام امور خود وکیل می‌کند. فردی که امور به او ملحق می‌شود وکیل نام دارد و کسی که به شخص دیگری وکالت می‌دهد موکل نامیده می‌شود.

با این وکالت‌نامه، وکیل اختیار هرگونه نقل و انتقال ملک و أموال را اعم از خرید و فروش زمین و ملک به هرکس که بخواهد حتی به خودش دارد که به این امر وکالت ملک می‌گویند.

حال در برخی از معاملات وکالتی، فروشنده جهت انتقال سند قطعی به فردی که ملک را از او خریده است «وکالت بلاعزل» می‌دهد.

چند نکته مهم درخصوص وکالت بلاعزل در واگذاری و فروش املاک

وکالت بلاعزل، به این معنی نیست که خریدار هر زمان که بخواهد می‌تواند اقدام به ثبت سند به نام خود کند. منظور این است که فروشنده خود شخصا نمی‌تواند وکالتش را فسخ کند.

قرارداد وکالت بلاعزل با فوت و جنون طرفین، یا استعفای وکیل باطل می‌شود. پس اگر ملکی را به صورت وکالتی خرید و فروش می‌کنید هرچه زودتر وکالت آن را به سند قطعی تبدیل کنید یا بهتر است فقط برای انجام امور اداری این وکالت انجام شود.

در وکالت بلاعزل، اگر موکل فوت کند و خریدار هنوز سند ملکی که خریده است به نام خود نزده باشد، باید وراث متوفی برای انتقال و امضای سند رسمی اقدام کنند. چون قرارداد با فوت موکل فسخ شده است.

زمانی که شما با وکالت بلاعزل ملکی را می‌خرید، تا زمانی که سند آن را به نام نزده‌اید، شما مالک آن خانه نیستید. در این شرایط فروشنده حق دارد که ملک را به دیگران بفروشد. پس فراموش نکنید که همزمان با تنظیم وکالت‌نامه، مبایعه‌نامه هم تنظیم کنید و از فروشنده حق فروش ملک به شخص دیگر را بگیرید. تنظیم مبایعه‌نامه به این معناست که شما مالک ملک هستید و در صورت بروز اختلاف و مشکل می‌توانید آن را در دادگاه ثابت کنید.

تنظیم قولنامه یا مبایعه نامه را هنگام دادن وکالت بلاعزل فراموش نکنید!

دقت داشته باشید که اگر یک ملک، خانه یا زمینی را به صورت وکالت بلاعزل معامله کردید قبل از آن‌که سند وکالتی را به سند قطعی تبدیل کنید فروشنده فوت کند و از دنیا برود وکالت فسخ شده و شما دیگر صاحب منزلی که هزینه آن را پرداخت کرده‌اید، نیستید و آن ملک جزو سهم‌الإرث می‌شود و به فرزندان و وراث فرد فوت شده می‌رسد.

برای اینکه چنین ریسک بزرگی را به جان نخرید توصیه می‌کنیم که در یک دفتر اسناد رسمی میان خود و وکیل‌تان مبایعه‌نامه تنظیم کنید. در صورتی که این مبایعه نامه یا قولنامه تنظیم شود، حتی پس از فوت یا جنون فروشنده می‌توانید صاحب همان ملکی شوید که هزینه‌اش را پرداخت کرده‌اید.

شرایط واگذاری زمین روستایی

در راستای اجرای آئین نامه تهیه، تفکیک و واگذاری زمین در روستاها (موضوع ماده ۴ اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی) دستورالعمل شرایط واگذاری زمین به متقاضیان به شرح ذیل قابل اجراست:

شرایط عمومی متقاضیان دریافت زمین از بنیاد مسکن :

  • ایرانی الاصل بودن متقاضی
  • داشتن تاهل یا حداقل ۲۲ سال سن
  • داشتن برگه پایان خدمت وظیفه یا معافیت دائم یا موقت برای برادران متقاضی ضروری است. تبصره : برای برادرانی که وضعیت نظام وظیفه آنان مشخص نیست ارائه تاییدیه اشتغال به تحصیل یا هرگونه مدرک دیگری دال بر معافیت از خدمت نظام وظیفه از مراجع دولتی ضروری است.
  • متقاضی نباید دارای زمین مسکونی یا سابقه اخذ آن از دولت و نهادهای انقلاب باشد.
  • متقاضی باید متعهد سکونت در محل مورد نظر پس از اخذ زمین شود.

طرح سند دار کردن منازل روستایی – ماده ۱۴۰ قانون برنامه سوم و ماده ۱۳۳ قانون برنامه چهارم همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مشترکاٌ موظفند در طول برنامه توسعه برای کلیه روستاهای تابعه و مراکز دهستان‌ها و مراکز بخش روستایی سند مالکیت صادر نمایند.

هبه کردن ملک یا خانه

اگر انتقال ملک به شما به صورت هبه و هدیه و رایگان بوده است برای مثال پدر خانواده ای به پسرش که ازدواج کرده خانه ای را هدیه می دهد.

باید دقت کنید که در اینجا هم حتی اگر اقرار نامه در میان باشد به صورت سند رسمی لازم است که این پسر خانه را در اختیار بگیرد یعنی آن را تحویل بگیرد حتی اگر برای مدتی اندک شده زیرا در هبه تا زمانی که فرد گیرنده تحویل نگرفته است اعتباری ندارد در اینجا گرفتن سند رسمی و گرفتن اقرار نامه رسمی بسیار کارساز است برای پیشگیری از دعاوی و اختلافات  آینده.

اقرار یا اعتراف در مواردی مانند لواط و یا زنا باید چهار بار بازگو شود

موارد ذکر شده، از شرایط شخص اقرار کننده است که باید متذکر شد، اقرار یا اعتراف در مواردی مانند لواط و یا زنا باید چهار بار بازگو شود. اما باید گفت که در موارد معمولی و عادی مانند فروش ملک، یک بار اقرار نیز کافی است.

در صورتی که اعتراف و یا اقرار به اجبار و یا از روی اکراه باشد و بعد از مدتی برای قاضی پرونده به اثبات برسد، این اقرارنامه باطل می گردد.

اگر مایلید که در خصوص شرایط شخص اقرار کننده اطلاعات کاملی را کسب نمایید، بهتر است که با مشاوران سایت تهران لو تماس گرفته و با وکلای متخصص و متبحری که در اختیار دارند، مشورت نمایید تا راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار دهند.

سوالات متداول اقرارنامه فروش ملک

اقرار نامه فروش ملک چیست؟

اقرار یعنی شخص در خصوص حقی خبر را برای شخص دیگر که به ضرر خود است عنوان کند.

هدف از تنظیم اقرارنامه فروش ملک چیست؟

هدف از تنظیم اقرارنامه فروش ملک این است که مالک ، ملک را به خریدار بدون هیچ مشکلی انتقال دهد.

اقرارنامه معتبر چگونه تنظیم می شود؟

اقرارنامه ملکی باید در دفتر اسناد رسمی صورت گیرد تا از اعتبار قانونی برخوردار باشد.

واگذاری ملک به عنوان مهریه امکان‌پذیر است؟

انتقال ملک و واگذاری ملک به عنوان مهریه با ثبت در دفاتر اسناد رسمی به زوجه منع قانونی ندارد زیرا الإرث زوج محسوب می‌شود و زوج همواره می‌تواند از هر مالی که دارد مهریه همسرش را پرداخت کند.

داشتن اقرار نامه فروش ملک چه سودی دارد؟

ممکن است ملک به صورت وکالتی یا سند عادی خریداری شده است؛ خریدار برای اینکه در صورت فوت یا مجنون شدن یا محجور شدن مالک وکالت نامه از بین می رود و ورثه هم ممکن است وی را با بهانه اذیت کنند از فروشنده اقرارنامه رسمی می گیرد تا در دادگاه قابلیت اثبات داشته باشد.

منابع:

منبع: اقرارنامه فروش ملک

منبع: وکیل ملکی در اسلامشهر

منبع: طلق در سند ملکی به چه معناست

منبع: بهترین وکیل ملکی در تهران

پیج اینستاگرامی پیشنهادی