ملک طلق و انواع آن در ایران

ملک طلق و انواع آن در ایران

در این مقاله قرار است با یکدیگر ملک طلق و معنای آن به همراه ویژگی های یک ملک طلق را مورد بررسی قرار دهیم، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مطالبی که در این صفحه خواهید خواند:

  1. ملک طلق چیست
  2. ملک طلق
  3. وضعیت خاص طلق چیست
  4. عرصه و اعیان (وضعیت خاص طلق)
  5. ویژگیهای ملک طلق
  6. سوالات متداول

ملک طلق چیست

ملک طلق یکی از واژه های حقوقی است که در این مطلب آموزش قصد داریم که معنا و مفهوم آن را در قوانین کشورمان مورد بررسی قرار دهیم.

همانطور که می‌دانید در کشورهای مختلف برای بحث‌های حقوقی قوانین خاصی وضع می شود، و برای قانونگذاری در مثال مختلف از واژه ها و اصطلاحات مختلفی استفاده می شود‌‌.

قوانین حقوقی کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست، و گاه ممکن است شما واژه های مانند ملک طلق به گوشتان بخورد که معنا و مفهوم آن برای شما نا آشنا و بیگانه باشد.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا مفهوم واژه ملک طلق را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

برای دفاع از حقوق افراد در مواردی که مسائل مالی و دعاوی ملکی مطرح می شود حضور و کمک یک وکیل ملکی خوب در تهران می تواند بسیار کمک کننده باشد.

ملک طلق چیست
ملک طلق چیست

ملک طلق

قبل از اینکه بخواهیم واژه ملک طلق را از لحاظ حقوقی بررسی کنیم ابتدا قصد داریم که معنای لغوی این واژه را شناسایی نماییم.

کلمه ملک که از نظر لغوی از واژه مالکیت گرفته می شود و به این معنی است که شما مالک چیزی هستید.

به عنوان مثال شما می توانید مالک یکسری دارایی‌های مشخص مثل خانه، زمین، ساختمان، اتومبیل، باغ، ویلا، یک موسسه، یک سازمان، و غیره و یا هر چیز دیگری که سند مالکیت آن از نظر قانونی به نام شما باشد.

برای دریافت خدمات مشاوره حقوقی تلفنی شبانه روزی در ساعات کاری 9:30 الی 19با شماره تلفن های موسسه حقوقی وکالت تهران تماس بگیرید. 

معنی طلق چیست

واژه ملک که یک واژه کاملاً مشخص و شناخته شده است و مطمئناً بارها و بارها به گوش شما خورده است اما در این بخش می خواهیم که معنی و مفهوم واژه طلق را مورد بررسی قرار دهیم.

کلمه طلق هم به تنهایی به معنای خالص، حلال و بدون شریک است.

پس در نتیجه الان اگر بخواهیم معنی کلی واژه ملک طلق را بیان کنیم باید بگوییم که ملک طلق به معنای ملک آزاد است و مال و دارایی است که شخص و صاحب آن این امکان را دارد تا به صورت آزادانه از آن استفاده کند.

یعنی از لحاظ قانونی شخص حق فروش آن ملک را دارد و یا می‌تواند آن را به شخص دیگری واگذار نماید و هیچگونه ممانعت قانونی در این زمینه وجود ندارد.

أمور ثبتی جزو مسائل پیچیده حقوقی به شمار می روند که گستره بسیار وسیعی از مشکلات را نیز شامل می شوند. صرفا با مطالعه أصول و قواعد أمور ثبتی، نمی توان مشکلات حقوقی و ثبتی دادگاه ها را حل کرد. بنابرین، لازم است که در چنین أموری حتما از حضور یک وکیل ثبتی مجرب در کنار خود بهره مند شوید، بهترین وکیل ثبتی تهران را در وکالت تهران پیدا کنید.

البته به تازگی در مجلس شورای اسلامی قوانین جدیدی وضع شده است که یک شخص قبل از مرگش اگر بخواهد وصیت کند که اموال آن صرف امور خیریه شود یا به شخص دیگری واگذار شود در شرایطی قانون می تواند یک سوم اموال آن را به فرزندان وی واگذار نماید.

در این زمینه بهتر است که شما با یک وکیل حرفه ای و کاربلد مشورت نمایید تا با بررسی شرایط ببیند که آیا شما مشمول این قوانین می شوید یا خیر.

با مراجعه به وبسایت وکالت تهران می توانید از طریق راه های ارتباطی درج شده در این وبسایت شرایط حقوقی این مورد را به صورت کامل بررسی نمایید.

نکته » واژه ی ملک طلق در زبان انگلیسی به معنی Free Hold  ترجمه می شود.

همچنین پیشنهاد می شود مقاله: مبایعه نامه چیست

وضعیت خاص طلق چیست
وضعیت خاص طلق چیست

وضعیت خاص طلق چیست

در بخش قبلی مفهوم واژه طلق را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم که طلب به معنی یک ملک آزاد و حلال است که متعلق به یک شخص می باشد یعنی از نظر قانونی شش دانگ آن ملک و یا دارایی به نام شخص می باشد.

اما در اینجا می خواهیم یکی دیگر از موارد حقوقی به نام وضعیت خاص طلق را مورد بررسی قرار دهیم.

مفهوم وضعیت خاص طلق رادر این جا با ذکر یک مثال توضیح می دهیم.

به عنوان مثال شما اگر یک آپارتمان و یا یک خانه را خریداری کردید و در سند آن درج شد که وضعیت خاص ملک طلق م باشد، این موضوع به این معنی است که این آپارتمان به صورت وقفی نیست و در آن هیچ شراکتی وجود ندارد و از این نظر برای شما هیچگونه جای نگرانی نخواهد بود.

حال اگر آن زمین و یا آن خانه و یا آپارتمانی که شما می‌خواهید خریداری کنید قسمتی از آن وقف باشد، در وضعیت خاص آن درج می‌شود که طلق و وقف و اگر کاملا وقف باشد در وضعیت خاص آن وقف درج می شود.

پس در نتیجه طلب بودن یعنی آزاد بودن و وقف بودن یعنی در حبس بودن ملک و مالکیت جداگانه شخص حقوقی.

متاسفانه امروزه بسیاری از افرادی که با قوانین حقوقی آشنایی ندارند، در همین موردی که ما در مورد خریداری ملک و آپارتمان مثال زدیم کلاهبرداری های زیادی انجام می شود و افرادی که آگاهی لازم نسبت به این مسائل ندارند دچار ضرر می شوند.

لذا توصیه می شود افرادی که با این مفاهیم حقوقی آشنا نیستند برای ثبت قراردادهای خود حتماً با یک وکیل خبره و کاربلد و همچنین مورد اطمینان مشورت نمایند.

عرصه و اعیان (وضعیت خاص طلق)
عرصه و اعیان (وضعیت خاص طلق)

عرصه و اعیان (وضعیت خاص طلق)

نکته بسیار مهم : در قوانین حقوقی به وضعیت خاص طلق اصطلاحا عرصه و اعیان که به معنای همان وضعیت خاص طلق می باشد نیز گفته می شود.

ویژگیهای ملک طلق

ملک طلق مانند دیگر واژه های حقوقی ویژگی‌های خاص خود را دارد.

به عنوان مثال مال یا دارایی در شرایط ملک طلق به معنای این است که ملک به صورت شش دانگ در اختیار یک شخص است.

در نتیجه نمی توان ملک یا دارایی که چندین مالک دارد و یا وقف جایی شده است را ملک طلق نامید.

اولین ویژگی ملک طلق این است که مالکیت شش دانگ یک دارایی فقط باید در اختیار یک نفر باشد.

همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های ملک طلق این است که اموال موقوفه دارای شرایط ملک طلق نیستند.

چرا که اموال موقوفه به دلیل اینکه جز عرصه محسوب می‌شوند و شرایط ملک طلق به آنها تعلق نمی گیرد.

مگر این که در دادگاه به اثبات برسد که یک ملکی شرایط وقف شامل آن نمی شود، و یک شخص حقیقی بتواند از نظر قانونی و حقوقی ثابت کند که مالک تمام اختیار یک ملک است.

در این صورت است که می توان شرایط ملک طلق را برای یک ملک و یا دارایی در نظر گرفت.

سخن پایانی

در نهایت امیدواریم که ارائه این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد، لطفا در انتهای این صفحه و در بخش نظرات، سئوالات و نظرات خود را در مورد تمامی مسائل حقوقی از جمله ملک طلق وارد نمایید تا بهترین وکلای تهران در زمینه های مختلفی حقوقی به شما مشاوره لازم را ارائه دهند.

ضمنا در کنار صفحه شما می توانید از طریق لینک اینستاگرام و واتساپ، و راه های ارتباطی سایر شبکه های اجتماعی درج شده در وب سایت با بهترین وکلای تهران در ارتباط باشید. همچنین می توانید وارد لیست مقالات حقوقی رایگان وکالت تهران شده و دیگر مقالات مربوط به ملک و اسناد آن را مطالعه کنید.

سوالات متداولمعنی طلق در حقوق چیست؟

معنی طلق در حقوق به دارایی گفته می‌شود که متعلق به کسی باشد؛ تمامی اینها جزو دارایی محسوب می‌شوند و به شخصی که صاحب آنهاست مالک گفته‌ می‌شود پس با این حساب برای پاسخ به سوال ملک طلق چیست؟ باید گفت که قسمتی از آن مربوط به دارایی است.ملک طلق و وقف چیست؟

ملک طلق در وقف برای املاکی به کار می رود که آزاد باشند و موقوفه نباشد یا به واسطه وثیقه قراردادی و قضایی و قانونی متعلق حق غیر قرار نگرفته باشد.تلفظ طلق در سند چیست؟

تلفظ طلق در سند، سندی است که مالک می تواند هرنوع تصرف حقوقی و معامله ای را در مورد آن انحام دهد. می تواند ملک را بفروشد، ببخشد یا بر هر نحو دیگری معامله کند.معنی طلق در حقوق چیست؟

معنی طلق در حقوق این است که ملک طلق به مالی می گویند که مالکش می تواند در آن هر گونه تصرفی اعم از اجاره، فروش، بخشش را داشته باشد.

منبع

پیج اینستاگرامی پیشنهادی