مشاهده نمونه قرارداد مشارکت مدنی

مشاهده نمونه قرارداد مشارکت مدنی

دانلود رایگان نمونه قرارداد مشارکت مدنی

اگر به دنبال دانلود رایگان نمونه قرارداد مشارکت مدنی هستید، این مقاله را تا انتها بخوانید. در این مقاله هم با انواع قرارداد مشارکت مدنی آشنا خواهید شد و هم با شویه ابطال آن.

برای دریافت مشاوره رایگان حتما از خدمات بهترین وکیل بانکی تهران در معتبرترین دفتر وکالت تهران استفاده کنید. همچنین برای کسب آطلاعات بیشتر می توانید از لیست مقالات حقوقی رایگان این مجموعه استفاده نمایید.

شماره تماس: 02188939832 – 09127654109

آدرس وب سایت: www.vekalatetehran.com

مشارکت مدنی بانک چیست؟

یکی از کارهایی که بانک‌ها برای ارتقای فعالیت‌های اقتصادی در بخش‌هایی مثل خدمات، تولید،‌بازرگانی و یا پیمانکاری انجام می‌دهند، این است که بخشی از سرمایه‌ای که در واحد مورد نظر در گردش است را با یک قرارداد مشارکت مدنی تامین می‌کنند. این کار باعث تسهیل فعالیت‌های اقتصادی می‌شود و طبق تعریف می‌تواند سهمی نقدی یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی باشد. کسانی که به دنبال مشارکت مدنی بانک باشند، با توجه به کارایی قرارداد و مفاد آن می‌توانند از تسهیلات بانک استفاده کنند.

مواردی که می‌توان در آنها از عقد مشارکت مدنی بانک استفاده کرد، عبارتند از:

– تولید و فروش محصول

– واردات ماشین آلات، مواد اولیه و ابزار کار

– واردات کالا به قصد فروش

– صادرات کالا

– بازرگانی داخلی

– احداث مسکن انفرادی و انبوه سازی

– بخش خدمات

توجه داشته باشید که وقتی می‌خواهید قراداد را بنویسید باید این موارد حتما مشخص باشند:

  • موضوع معامله
  • سرمایه لازم برای مشارکت
  • وثیقه‌ّایی که گذاته می‌شود
  • بهای کالا و همچنین هزینه‌های تقریبی و قیمت تمام شده
  • قیمت فروش و نحوه آن
  • نسبت سهم سود بانک و متقاضی
  • مدت قرارداد

نکته حائز اهمیت این است که حداکثر سهمی که بانک در این مشارکت می‌تواند داشته باشد، ۸۰٪ کل سرمایه است.

برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله مشارکت مدنی بانک چیست را مطالعه کنید.

قرارداد مشارکت مدنی چیست؟

قرارداد مشارکت مدنی در واقع نمونه قرارداد بین دو نفر است که طی آن، افراد حقیقی یا حقوقی سرمایه نقدی یا غیر نقدی خود را با هم به اشتراک می‌گذارند تا یک کار معینی در زمینه توسعه اقتصادی در زمینه تولیدی، بازرگانی و خدماتی انجام شود. این قرارداد مدت معینی دارد.

مدارک مورد نیاز برای قراداد مشارکت مدنی شامل موارد زیر می‌شود:

  • درخواست کتبی مشتری
  • مدارک شناسایی متقاضی
  • اصل شناسنامه، رونوشت شناسنامه، مجوز نوع فعالیت برای افراد حقیقی و اساسنامه، شرکت نامه، آگهی روزنامه رسمی ‌و آخرین تغییرات روزنامه رسمی بریا افراد حقوقی
  • اگر کالایی که مشارکت روی آن صورت گرفته است، وارداتی باشد، پیش‌فاکتور خرید آن و مجوزهای واردات آن هم باید حتما آماده باشد.
  • مدارک و مستنداتی که ثابت کند مشارکت معتبر است و اتفاق افتاده است.

برای عقد قرارداد مشارکت مدنی مراحل انجام کار به صورت زیر است: در مرحله اول باید متقاضی یک درخواست کتبی بنویسد و مدارک ربوط به درخواستش را ارائه کند. سپس این درخواست بررسی می‌شود و از طرف مراجع دارای صلاحیت بودجه لازم تصویب می‌شود. در مرحله بعدی قرارداد مشارکت مدنی بین متقاضی و بانک بسته می‌شود و بانک سهم مشارکتش را پرداخت می‌کند. سپس روی عملکرد بانک توسط مراجع تظارت صورت می‌گیرد و در نهایت تسویه میشود و مشارکت به اتمام می‌رسد.

شماره تماس: 02188939832 – 09127654109

آدرس وب سایت: www.vekalatetehran.com

چگونه قرارداد مشارکت تنظیم کنیم؟

قرارداد مشارکت ‌مانند سایر انواع قراردادها برای اینکه معتبر و صحیح باشد باید علاوه بر ارکان اصلی و عمومی قرارداد شامل طرفین قرارداد، موضوع و مدت قرارداد و…، نکات فنی و تخصصی نیز در تنظیم آن مدنظر قرار گیرد. مهم‌ترین نکات تخصصی در تنظیم قرارداد مشارکت به شرح زیر است:

  • حقوق و تکالیف طرفین قرارداد: حقوق و مسئولیت هر یک از طرفین در انجام موضوع مشارکت باید به طور دقیق در قرارداد مشخص شود.
  • سرمایه اولیه و نحوه تقسیم سود و زیان: از دیگر مواردی که باید در قرارداد مشخص شود؛ میزان سرمایه اولیه و نحوه تقسیم سود و زیان است. تقسیم سود و زیان ممکن است به نسبت سرمایه یا کار یا هر نسبت دیگری با توافق طرفین باشد. سود حاصل از قرارداد، ممکن است با توافق، به‌صورت ماهیانه یا سالانه بین طرفین تقسیم شود یا حتی برای چند سال تقسیم نشود و در حساب مشخصی ذخیره شود. البته توجه داشته باشید که در قرارداد مشارکت مدنی با بانک، تقسیم سود بر اساس توافق طرفین مجاز نیست و بانک‎ها حق درج نرخ سود بیشتر از حداکثر یا کمتر از حداقل نرخ سود مورد‌نظر شورای پول و اعتبار(حسب نوع تعیین نرخ سود در سال مربوطه) در قرارداد را ندارند. در این زمینه می‌توانید رای وحدت رویه شماره ۷۹۴ هیات عمومی دیوان عالی کشور را مطالعه کنید.
  • نحوه تقسیم وظایف و مدیریت امور مشارکت: یکی از نکات مهمی که باید در قرارداد مشارکت تعیین تکلیف شود، نحوه تقسیم وظایف بین طرفین قرارداد است. همچنین باید مشخص شود که کدام‌یک از طرفین قرارداد، وظیفه مدیریت امور مشارکت را بر عهده دارند.
  • ورود و خروج شرکا: ممکن است پس از گذشت مدتی، نیاز به توسعه کار باشد ولی شرکا تخصص لازم و سرمایه کافی نداشته باشند و تصمیم بگیرند که شریک جدیدی اضافه شود. بنابراین باید نحوه ورود شریک جدید و همچنین خروج اختیاری و اجباری شرکا در قرارداد مشخص شود.
  • روش حل و فصل اختلاف: یکی دیگر از نکات مهم در تنظیم قرارداد مشارکت، تعیین روش حل و فصل اختلاف است. در این زمینه می‌توان سازوکارهایی مانند مذاکره، صلح و سازش، میانجیگری، داوری و طرح دعوا در مراجع قضایی را در نظر گرفت. پیشنهاد ثبت‌یار، تعیین روش داوری برای حل و فصل اختلافات طرفین است.
  • تضمین حسن اجرای کار: در قرارداد مشارکت بهتر است به‌منظور تضمین حسن انجام کار و اجرای تعهدات قراردادی، ضمانت اجرایی برای عدم انجام تکالیف از سوی طرفین، در نظر گرفته شود.
  • عدم رقابت: نکته دیگری که در تنظیم قرارداد مشارکت اهمیت دارد، عدم رقابت با موضوع مشارکت است تا شرکا نتوانند مستقل از بقیه، کار مشابهی را انجام دهند یا ایده و دانشی که از مشارکت به دست می‌آید را علیه بقیه شرکا استفاده کنند.

شماره تماس: 02188939832 – 09127654109

آدرس وب سایت: www.vekalatetehran.com

نمونه قرارداد مشارکت مدنی

ماده 1:طرفین قرارداد

طرف اول : آقای ……..  با شماره ملی ……. به نشانی ……….. که ازین پس عامل نامیده می شود.

طرف دوم : آقای …….. با شماره ملی ……. به نشانی ………… که ازین پس مالک نامیده می شود.

ماده 2: موضوع قرارداد

عبارت است از مشارکت در زمینه تأسیس و اداره مرکز ………. .

ماده 3: آورده طرفین

آورده مالک : عبارت است : …………. .

آورده عامل : عبارت است : …………. .

ماده 4: مدت قرارداد

عبارت است از  …. سال تمام شمسی از تاریخ …. تا تاریخ …. که با توافق طرفین قابل تمدید است.

ماده 5: نحوه تقسیم سود

از قرار … درصد در ماه که از سوی عامل به مالک پرداخت می شود. عامل سود را تا مبلغ …… تومان تضمین می نماید.

ماده 6: شرایط قرارداد

1- عامل حق هر گونه فسخ را از خود سلب و ساقط می نماید. ولی مالک هر زمان بخواهد می تواند قرارداد را فسخ کند.

2- مسئولیت پاسخگویی به کلیه مخاطبین …… در خصوص مسائل مالی و بدهی ها و مراجعین در هر مورد به طور کامل با عامل است و مالک در این خصوص مسئولیتی ندارد.

3- طرف اول و عامل حق واگذاری منافع موجود در این قرارداد را به غیر ندارد مگر با رضایت مالک.

4- مالک حق انعقاد قرارداد یا واگذاری این مجوز را تا زمان بقاء این قرارداد با شخص دیگر ندارد.

.

.

.

امضاء طرف اول                                                                                                 امضاء طرف دوم

شماره تماس: 02188939832 – 09127654109

آدرس وب سایت: www.vekalatetehran.com

نکات مهم پس از پایان یافتن قرارداد مشارکت

قرارداد مشارکت ممکن است به دلایل مختلفی مانند فسخ، پایان یافتن مدت قرارداد و … خاتمه یابد. از جمله نکات مهمی که باید در قرارداد مشارکت تعیین تکلیف شود، اقداماتی است که باید پس از پایان یافتن قرارداد انجام شود. به این معنا که طرفین قرارداد باید نحوه تقسیم اموال، دارایی‌ها، سود و زیان را در متن قرارداد به طور دقیق مشخص کنند؛ به عنوان مثال می‌توانند به توافق برسند که بعد از خاتمه قرارداد، اموال و دارایی‌ها به طور مساوی یا بر اساس آورده هر شخص تقسیم شود.

اشتباه متداول: برخی از افرادی که قرارداد مشارکت در ساخت منعقد کرده‌اند، تصور می‌کنند که در صورت فوت سازنده یا مالک، قرارداد مشارکت خاتمه می‌یابد؛ در حالی‌که اینگونه نیست و قرارداد مشارکت در ساخت، پس از فوت هر یک از طرفین به وراث آن‌ها منتقل می‌شود. البته یک استثنا در این زمینه وجود دارد و آن زمانی است که در قرارداد شرط شده باشد که فقط همان شخص، قرارداد را اجرا کند که در این حالت، قرارداد با فوت شریک، منحل می‌ شود.

ابطال قرارداد مشارکت مدنی

قرارداد های مشارکت مدنی ممکن است به دلایل مختلف، باطل شده و مواد قرارداد از نظر حقوقی بی اثر شناخته شوند.

برای حل دعاوی مربوط به ابطال قرارداد مشارکت مدنی، بهتر است با یک وکیل مجرب مشورت کرده و سوالات خود را به طور مستقیم از وی بپرسید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله ابطال قرارداد مشارکت مدنی را مطالعه کنید.

وکیل ابطال قرار داد مشارکت مدنی

وکیل ابطال قرارداد مشارکت مدنی، یک وکیل پایه یک دادگستری با سابقه بیش تر در زمینه ابطال قرارداد مشارکت مدنی است که می تواند به شما در این زمینه ها کمک کند.

برای کمک گرفتن از یک وکیل ابطال قرارداد مشارکت مدنی مجرب، می توانید از طریق پشتیبانی سایت وکالت تهران برای برقراری تماس با وکلای ابطال قراداد مشارکت مدنی اقدام کنید.

شماره تماس: 02188939832 – 09127654109

آدرس وب سایت: www.vekalatetehran.com

نمونه دادخواست ابطال مشارکت مدنی

پرونده کلاسه . شعبه اول حقوقی دادگستری شهرستان ایوان تصمیم نهایی … خواهان:… خوانده: بانک خواسته : ابطال سند (موضوع سند مالی است) گردشکار: دادگاه با بررسی اوراق و محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید.

پیشنهاد مطالعه: اگر در حال مطالعه در حضوص اسناد تجاری هستید، حتما مقاله برات چیست برای شما مفید خواهد بود.

شماره تماس: 02188939832 – 09127654109

آدرس وب سایت: www.vekalatetehran.com

منبع: آوای عدالت پایتخت

منبع: رایکومارکت

پیج اینستاگرامی پیشنهادی