ریخته گیری چگونه است؟

ریخته گیری چگونه است؟

در این مقاله برای آشنایی شما با یکی از صنایع پرطرفدار و مادر، به توضیح ریخته گیری چیست خواهیم پرداخت. همچنین در مورد انواع روش های ریخته گری، مزایا و معایب ریخته گری و محصولات ریخته گری صحبت می کنیم. این تحقیق برای دانش آموزان فناوری هشتم نیز مناسب است.

بنابراین در این مقاله با ما همراه باشید.

مطالبی که در این صفحه خواهید خواند:

  1. همه چیز درباره ریخته گری
  2. تاریخچه ریخته گری
  3. مزایا و معایب ریخته گری
  4. انواع روش های ریخته گری
  5. محصولات ریخته گری
  6. خدمات ریخته گری
 همه چیز درباره ریخته گری

همه چیز درباره ریخته گری

آیا تا به حال به وسایل و قطعات فلزی اطراف خود دقت کرده اید؟ با روش های ساخت و تولید قطعات آشنایی دارید؟ در مورد معایب و مزایای روش های تولید قطعات فلزی چطور؟

همه ما در اطراف خود و در حیطه کاری خود وسایل و تجهیزات فلزی زیادی را داریم که هر کدام به روش خاصی و با استفاده از ابزار آلات گوناگونی ساخته می شوند.

ما در این مقاله به توضیح فرایند تولید و اجرای قطعات فلزی به کمک ریخته گیری خواهیم پراخت می پردازیم.

ریخته گری چیست؟

ریخته گری یعنی چه؟ ریخته گری فرایندی برای تولید قطعات فلزی است. فرایند تولید و ساخت قطعات مختلف که طی آن، مواد مذاب درون قالب مدنظر ریخته و پس از شکل دهی از قالب جدا می گردد. طی این پروسه، قطعه داخل قالب ریخته شده را ریختگی می نامند. پروسه ریخته گری بیشتر در صنایع ماشین سازی و تولید قطعات خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.

ماده ریخته گری معمولا از جنس فلزات و آلیاژ های متفاوت بوده و یا مخلوط های اپوکسی و پلاستیک است. تولید قطعات به روش ریخته گری اصولا صرفه اقتصادی داشته و برای تولید قطعات خوردو، به ویژه قطعات سنگین و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی عوامل موثر بر روی فرایند ریخته گری به جنس و طرح قالب و کشش سطحی و ناخالصی های موجود در فلز بستگی دارد، که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

شما به راحتی می توانید تمامی اطلاعات و تاریخچه مربوط به ریخته گری و انواع روش های ریخته گری را در سایت شرکت ریخته گری سامی مطالعه بفرمایید. شرکت سامی کاستینگ به عنوان یکی از شرکت های برتر در زمینه ریخته گری در ایران شناخته می شود.

تاریخچه ریخته گری

تاریخچه ریخته گری

در گذشته، انسان ها به این نکته پی برده بودند که مهمترین مسئله در ذوب فلزات، آتش بوده و با افزایش قدرت آتش سرعت ذوب مواد نیز بیشتر می شد. در دوره های مختلفی، از فلزات گوناگونی به عنوان فلز مذاب شونده استفاده می شد که مهمترین و پر کاربرد ترین آن ها را می توان طلا، آهن، مس و برنز دانست.

هر کدام از فلزات در دوره خاصی بیشترین کاربرد را داشته و وقتی انسان به ویژگی های جدید فلزی دیگر پی می برد آن را جایگزین مصارف خود می کرد. و این تاریخچه کلی ریخته گری در تاریخ، تا به امروز است.

تاریخچه ریخته گری در ایران

تاریخچه ریخته گری در ایران به بیش از 6500 سال پیش بر می گردد. در گذشته در ایران از ریخته گری برای ساخت قطعات تزئینی کمک گرفته می شد. در این مسیر، تنها فلز طلا و نقره برای ریخته گری و قالب گیری استفاده می شد و پس از آن فلزاتی همانند برنز و قلع نیز برای ساخت قطعات اولیه و اسلحه های نظامی به کار می رفت.

با پیشرفت تکنولوژی، برنز برای قالب گیری و ریخته گری مجسمه های برنزی به کار می رفت. در نهایت بشر با استفاده از آهن خام که نقطه ذوب پایین تری نسبت به فلز آهن داشت، ریخته گری و ساخت قطعات را شروع کرد و تا امروز نیز این فرایند ادامه دارد.

البته الان با توجه به ویژگی های خوب آلومینیوم، از این فلز نیز در ساخت قطعات خودرو و بسیار قطعاتی صنعتی استفاده می شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آلومینیوم، حتما مقاله آلومینیوم چیست را مطالعه کنید.

مزایا و معایب ریخته گری

مزایا و معایب ریخته گری

همانطور که ذکر شد، فرایند ریخته گری به عنوان یکی از روش های ساخت و تولید قطعات فلزی دارای مزایا و کارکرد های بسیاری است. ما در سایت علمی شرکت سامی کاستینگ، همه چیز درباره ریخته گری را برای شما توضیح داده ایم تا با خیال راحت اطلاعات خود درباره ریخته گری و معایب و مزایای آن را یاد بگیرید.

مزایای ریخته گری

از مهمترین مزایای ریخته گری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان ساخت قطعات پیچیده با هزینه کم
  • خواص مکانیکی و فیزیکی بسیار خوب قطعه تولید شده
  • ساخت قطعات مرکب و آلیاژی متشکل از چند قطعه و یا جند نوع آلیاژ
  • استفاده از مواد بازیافتی و فلزات قدیمی برای ساخت قطعه جدید
  • مصرف برق در فرایند ریخته گری کمتر از آهنگری فلزات است

امکان ساخت قطعات پیچیده با هزینه کم

فرایند ریخته گری بدون توجه به ابعاد و ضخامت قطعه تولید شده، قطعات مورد سفارش را با هر ضخامتی با هزینه بسیار کم و صرفه اقتصادی تولید خواهد کرد.

خواص مکانیکی و فیزیکی بسیار خوب قطعه تولید شده

ریخته گری فلز برای ساخت یک نوع قطعه دلخواه، سبب شده تا قطعه نهایی همان مشخصات قالب را داشته و خواص مکانیکی و فیزیکی قطعه به لحاظ ظاهری و دقت در طراحی بسیار خوبی داشته باشد.

ساخت قطعات مرکب و آلیاژی متشکل از چند قطعه و یا جند نوع آلیاژ

با استفاده از روش ریخته گری و قالب گیری می توان چند نوع فلز را به طور مرکب برای تشکیل یک قطعه مورد استفاده قرار داد.

ریخته گری فلزات نسبت به آهنگری آن ها، نیازمند دقت و ظرافت خاصی است.

استفاده از مواد بازیافتی و فلزات قدیمی برای ساخت قطعه جدید

در فرایند ریخته گری شما می توانید خیلی راحت آلیاژها و فلزات قدیمی خود را دوباره مذاب کرده و برای ساخت قطعه ای دیگر مورد استفاده قرار دهید.

معایب ریخته گیری

نسبت به مزایای بسیار عالی که روش های تولید ریخته گری دارد، با این حال معایبی نیز دارد که از جمله می توان موارد زیر را نام برد:

  • وجود حفره های کوچک و انقباضی
  • تغییر شکل قطعه در حین انجماد
  • وجود سرباره بر روی سطح خارجی قطعه
  • تورم به دلیل افزایش ابعاد حفره های ایجاد شده در فلز
  • نقص قالب گیری و وجود فرو رفتگی
  • مقاومت پایین ریخته گری و محصول نهایی در برابر خستگی
  • مشکلات و آلودگی های زیستی
انواع روش های ریخته گری

انواع روش های ریخته گری

همان طور که پیش تر توضیح دادیم ریخته گری به روش های مختلفی انجام می شود، چرا که قطعات با روش های مستقیم و غیر مستقیم زیادی طراحی و تولید می شوند. در ادامه در مورد انواع روش های ریخته گری صحبت خواهیم کرد.

روش های ریخته گری به لحاظ قالب به دو نوع تقسیم بندی می شوند:

ریخته گری در قالب های یک بار مصرف (Expendable)

در این روش معمولا قالب های موقت مورد استفاده قرار می گیرد و پس از انجماد قطعه و تحویل محصول نهایی، قالب دیگر کارایی ندارد.

قالب های موقت پس از یک بار ذوب ریز فلزات، دیگر کاربردی نداشته و باید قالب دیگری انتخاب کرد. یکی از این نوع قالب های موقت، قالب های ماسه ای است. قالب های موقت شامل ریخته گری ماسه ای، ریخته گری گچی، ریخته گری دقیق، ریخته گیری پوسته ای و الگوی تبخیری است.

ریخته گری در قالب های دائمی (Permanent)

قالب های مورد استفاده در این دسته، از جنس فلز بوده و قابلیت استفاده چندین باره را دارند. پر کاربرد ترین فلزات در ریخته گری دائم آلومینیوم، قلع، مس، آهن و سرب است.

ریخته گری دائمی شامل ریخته گری ثقلی، تحت فشار، نیمه جامد، ریخته گری گریز از مرکز و پیوسته است. قالب های دائمی به لحاظ هزینه، اقتصادی تر بوده ولی محدودیت در باز کردن قالب پس از انجماد قطعه سبب استفاده کمتر از این نوع قالب گشته است. در استفاده از قالب دائمی، سرعت تولید انبوه بالا می رود.

روش های جدید ریخته گری بر اساس نوع متریال مورد استفاده در ساخت قالب ها نام گذاری می شود. به طور مثال روش ریخته گری ماسه به معنای استفاده کردن ماسه در تهیه قالب ریخته گری است.

شما می توانید در شرکت سامی کاستینگ، انواع روش های ریخته گری pdf را دانلود کرده و برای آشنایی بیشتر تمامی جزییات آن را بررسی کنید. واحد ریخته گری سامی با استفاده از روش های نوین ریخته گری متناسب با هر نوع کاربری و آلیاژهای پر کاربرد، برترین شرکت و واحد ریخته گری شناخته می شود.

برای انجام انواع خدمات ریخته گری با ما تماس بگیرد: 09107733349

محصولات ریخته گری

محصولات ریخته گری

صنایع و حوزه های مختلفی در زمینه ریخته گری و ساخت قطعات فعالیت داشته و افراد زیادی شغل ریخته گری را به عنوان حرفه اصلی خود انتخاب می کنند. کاربرد های بسیار ریخته گری در تولید و ساخت انواع قطعات سبب شده تا هر روز روش های جدیدی برای تولید قطعات و ریخته گری با استفاده از آلیاژهای مختلف در این حوزه به کار گرفته شود.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله جامع معرفی آلیاژ آلومینیوم را مطالعه کنید.

از جمله صنایعی که ریخته گری در آن مورد استفاده قرار می گیرد، صنایع حمل و نقل جهت تولید و ساخت قطعات خودرو و کشتی هم چنین صنایع الکتریکی برای تولید کمپرسورها و انواع پمپ ها است. برای تولید لوله ها و اتصالات هم چنین تجهیزات کارخانه های مواد شیمیایی و پتروشیمی نیز کاربرد دارد.

خدمات ریخته گری

به دلیل فواید و کاربرد ریخته گری در صنایع مختلف، خدمات ریخته گری به صورت وسعی در حال گسترش است. به طور کلی خدمات ریخته گری شامل یک حوزه نشده و گستردگی آن در حوزه های مختلف صنعت و معدن و خودرو سازی سبب نیاز روز افزون برای متریال های مورد استفاده و قطعات جدید تولیدی می گردد.

ما تمام خدمات ریخته گیری آلومینیوم را در بالاترین کیفیت برای شما انجام خواهیم داد. برای انجام انواع خدمات ریخته گری با ما تماس بگیرد: 09107733349

شما با ریخته گری سامی کاستینگ، به راحتی تمامی سوالات خود را پاسخ داده و می توانید حوزه های مختلف صنعت مورد استفاده ریخته گری را مشخص کنید. امیداوریم با این مقاله جواب سوال ریخته گری چیست فناوری هشتم را نیز داده باشیم.

اگر به دنبال بهترین ریخته گری در رباط کریم و تهران هستید با ما تماس بگیرد.

سوالات متداولبهترین روش ریخته گری چیست؟

اینکه بهترین روش ریخته گری چیست، به نوع قطعه ای که قرار است ریخته گری شود بستگی دارد. نوع قطعه ای که قرار سات ریخته گری شود روش ریخته گری را مشخص می کند.مهمترین مزیت ریخته گیری چیست؟

به نظر بسیار صاحبان کسب و کار، مهمترین مزیت ریخته گری ساحت قطعات پیچیده با هزینه کم است.مهترین عیب ریخته گری چیست؟

به نظر صاحبان کسب و کار، مهمترین عیب ریخته گری نقص قالب گیری و بعضا ایجاد برخی فرورفتگی ها در قطعات نهایی است.

منبع

پیج اینستاگرامی پیشنهادی