ریخته گری آلومینیوم در شرق تهران

ریخته گری آلومینیوم در شرق تهران

در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد ریخته گری آلومینیوم صحبت کرده و و با انواع ریخته گری آلومینیوم آشنا شویم.

همانطور که در مقاله ریخته گری چیست گفته شد، به طور کلی ریخته گری یک فرایند دو گانه ذوب و انجماد محسوب می گردد، که در آن فلز مذاب شده و درون قالب مورد نظر ریخته و طی یک زمان بندی مناسب منجمد می گردد و قطعه نهایی مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر علاقمند به آشنایی با ریخته گری آلومینیم هستید و یا این حرفه را به عنوان شغل انتخاب کرده اید یا قصد انجام خدمات ریخته گری آلومینیوم دارید، تا آخر با ما همراه باشید.

ما در سایت ریخته گری سامی کاستینگ که به عنوان شرکت برتر و واحد تولیدی و طراحی قطعات ریخته گری شناخته شده هستیم. برای دریافت خدمات ریخته گری آلومینیوم در تهران با ما تماس بگیرد. 09107733349

مطالبی که در این صفحه خواهید خواند:

  1. ریخته گری آلومینیوم چیست؟
  2. انواع ریخته گری آلومینیوم
  3. ریخته گری آلومینیوم آلیاژی
  4. ریخته گری آلومینیوم در قالب ماسه
  5. ریخته گری آلومینیوم ریژه
  6. ریخته گری آلومینیوم دایکاست
  7. نحوه ریخته گری آلومینیوم
  8. خدمات ریخته گری آلومینیوم
  9. قیمت ریخته گری آلومینیوم
  10. بهترین شرکت ریخته گری آلومینیوم در تهران
ریخته گری آلومینیوم چیست؟

ریخته گری آلومینیوم چیست؟

ریخته گری آلومینیم و آلیاژهای آن در واقع زیر مجموعه ای از ریخته گری پوسته ای است. ریخته گری پوسته ای یکی از معروف ترین روش های ریخته گری با دقت بسیار بالا و مناسب با هر نوع فلز است.

ریخته گری آلومینیم، فن ساختن قالب و قطعات از طریق آلیاژهای مذاب آلومینیم است. مهمترین آلیاژهای آلومینیم عبارتند از ترکیب آلومینیم با منیزیم- مس و سلیسیم که با ترکیب این سه عنصر خواص فیزیکی و مقاومت آلیاژ تا حدی افزایش می یابد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله جامع معرفی آلیاژ آلومینیوم را مطالعه کنید.

آلومینیم خالص بافتی نرم داشته و برای شکل پذیری و تولید قطعه مستحکم مناسب نمی باشد اما با مقداری آلیاژ از عنصرهای نام برده شده می توان استحکام کافی را به آن ها داد. ریخته گری آلومینیم با استفاده از دستگاه ریخته گری یکی از روش های ریخته گری موقت است که فلز مذاب در قالبی با پوسته نازک از جنس ماسه ریخته شده و پس از تولید قطعه نهایی قالب دیگر کارایی دوباره نخواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آلومینیوم، حتما مقاله آلومینیوم چیست را مطالعه کنید.

در شرکت ریخته گیری آلومینیوم سامی تمامی روش های ریخته گری و خدمات ریخته گری حتی ریخته گری قطعات خودرویی مانند ریخته گری آلومینیوم ایران خودرو نیز در اختیار شما قرار داده ایم. برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 09107733349

انواع ریخته گری آلومینیوم

انواع ریخته گری آلومینیوم

ریخته گری آلومینیوم در سال های اخیر به علت خصوصیات و ویژگی های بالای این محصول، رو به افزایش بوده است. در گذشته برای ریخته گری آلومینیم، از کوره های رس استفاده می شد در اصل ریخته گری با استفاده از کوره ریخته گری آلومینیوم یا همان بوته ذوب آلومینیوم انجام می گرفت. اما امروزه لایه هایی از مس و چوب برای ساخت کوره مورد استفاده قرار می گیرد.

ریخته گری آلومینیم یکی از شیوه های اساسی برای تولید قطعات آلومینیومی با اشکال منحصر به فرد و ابعاد دلخواه است. انواع ریخته گری آلومینیوم به شرح زیر است:

  • ریخته گری آلومینیوم با قالب موقت
  • ریخته گری پوسته ای آلومینیوم (sand casting)
  • قالب ریخته گری دقیق آلومینیم(investment casting)
  • ریخته گری دایکاست یا تحت فشار
  • قالب ریخته گری دقیق آلومینیوم (investment casting)
  • ریخته گری آلومینیوم در قالب سرامیکی
  • قالب ریخته گری آلومینیوم از جنس گرافیت
  • ریخته گری آلومینیوم در قالب گچی (plaster mold casting)
  • استفاده از قالب شل یا الگوی سست

ریخته گری آلومینیوم با قالب موقت

در این روش آلومینیوم مذاب و یا آلیاژهای مذاب این فلز، درون قالب هایی از جنس ماسه، گچ، سرامیک و پلاستیک ریخته شده و پس از انجماد و گیرش قطعه، تخریب قالب الزامی است. از معایب این روش عدم امکان استفاده مجدد از قالب است.

ریخته گری پوسته ای آلومینیوم (sand casting)

در این روش قالب ریخته گری آلومینیوم با پوسته ای نازک از ماسه تشکیل شده که بعد از انجماد قالب یک بار مصرف بوده و دیگر کارایی لازم را ندارد. از جمله مزیت های این نوع ریخته گری آلومینیوم هزینه کم، سادگی فرایند تولید و سرعت بالای تولید می باشد.

ریخته گری دایکاست یا تحت فشار

ریخته گری دایکاست را می توان مختص ریخته گری آلومینیوم و آلیاژهای آن دانست. در این روش از قالب های دائمی فلزی که بر روی ماشین آلات خاص ریخته گری نصب می شود، استفاده می گردد.

ریخته گری به شیوه دایکاست امکان تولید قطعات کوچک با وزن 5 کیلوگرم یا بیشتر را نیز فراهم می کند. قطعات تولیدی به روش دایکاست را نمی توان برای جوشکاری و عملیات حرارتی مورد استفاده قرار داد.

قالب ریخته گری دقیق آلومینیوم (investment casting)

در این روش از مدل های پلاستیکی استفاده شده که با ذوب شدن از محفظه قالب ریخته گری جدا می شود. در این روش نیز قالب موقت و یک بار مصرف بوده و قطعه ای بسیار دقیق با ظاهری زیبا تولید می شود. در این روش امکان ساخت قطعه پیچیده نیز ممکن است.

ریخته گری آلومینیوم در قالب سرامیکی

نوع دیگری از قالب ریخته گری آلومینیوم و سایر فلزات مذاب، قالب سرامیکی است. در این روش فلز مذاب داخل قالب ریخته شده و پس از نرم شدن پلاستیک یا موم دور قالب، قالب اجازه شکل دهی به فلز را می دهد و به علت دقت و ظرافت قطعه نهایی در این شیوه، ریخته گری با قالب سرامیکی را ریخته گری دقیق نیز می نامند.

قالب ریخته گری آلومینیوم از جنس گرافیت

این قالب به نوعی سیستم گریز از مرکز آلومینیوم را برای تولید قطعه مورد استفاده قرار می دهد. در این فرایند فلز مذاب که در داخل قالب ریخته به سرعت سرد می شود و قطعه نهایی تولید می شود. سرعت انجماد فلز مذاب در این روش بسیار بیشتر از سایر روش های ریخته گری آلومینیوم است.

ریخته گری آلومینیوم در قالب گچی (plaster mold casting)

قالب های گچی با استفاده از دوغاب گچ که به دور موم قرار گرفته، ساخته می شود. پس از ذوب موم، فلز به داخل حفره های گچی قالب نفوذ کرده و شکل قالب را به خود می گیرد.

استفاده از قالب شل یا الگوی سست

در این روش، قالب ریخته گری از جنس شن و ماسه بوده که با رزین در کنار هم قرار گرفته اند. استفاده از این قالب ریخته گری سبب پدید آمدن سطح صاف قطعه نهایی می گردد.

تمامی روش های ریخته گری در شرکت سامی کاستینگ برای نوع خاصی از فلزات که بازدهی بالایی نسبت به آن روش و قالب گیری داشته باشند، انجام می گیرد. شناخت نواقص و مزایای هر نوع قالب گیری و روش های ریخته گری از اصول فنی و حرفه ای ریخته گیری سامی است. برای کسب مشاوره رایگان با ما تماس بگیرد.

علاوه بر روش های بالا ما سه روش دیگر که در بازار شناخته شده تر هستند نیز داریم

  • ریخته گری آلومینیوم آلیاژی
  • ریخته گری آلومینیوم ماسه ای
  • ریخته گری آلومینیوم ریژه ای
ریخته گری آلومینیوم آلیاژی

ریخته گری آلومینیوم آلیاژی

در ریخته گری آلومینیوم آلیاژی یا همان ریخته گری آلومینیوم و آلیاژهای مختلف، آلومینیوم با فلزاتی مانند مس، قلع، منیزیم، منگنز و روی آلیاژ شده و این ترکیب سبب سبکی و مقاوم در برابر خوردگی قطعه نهایی می گردد.

بدلیل کاربرد فراوان قطعات تولیدی به روش ریخته گیری آلومینیوم آلیاژی در صنعت هوافضا، این شیوه به عنوان مهمترین شیوه ریخته گری نسبت به ریخته گری آلومینیوم خشک شناخته می شود.

از جمله خواص ریخته گری آلومینیوم آلیاژی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قطعات ظریف و بزرگ با وزن کم
  • استحکام بالای قطعات
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی

مرغوبیت آلومینیم های آلیاژی به نسبت دقیق عناصر اختلاط شونده بستگی دارد. شما به راحتی اگر درصد مواد ناخالص را کمتر یا بیشتر از حد استاندارد قرار دهید، قطعه نهایی مقاومت و سطح برش خوری کافی را نداشته و برای استفاده تاییدیه های لازم را دریافت نمی کند.

شرکت سامی کاستینگ لیستی از درصد خلوص و مواد افزودنی در آلیاژ های آلومینیم و ریخته گری آلومینیوم و آلیاژهای آن در اختیار مراکز طراحی و تولید قرار داده تا با مقدار دقیق و مهندسی شده مواد ناخالص، قطعات با کیفیتی تولید کنند. برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 09107733349

ریخته گری آلومینیوم در قالب ماسه

ریخته گری آلومینیوم در قالب ماسه

در روش ریخته گری آلومینیوم در ماسه، از ماسه طبیعی که سطح گردی داشته و یا ماسه مصنوعی استخراج شده از معادن و یا ترکیب ماسه طبیعی و مصنوعی استفاده می شود.

ریخته گری آلومینیومی ماسه ای، متداول ترین روش برای ریخته گری فلزات آهنی و غیر آهنی است. ابزار آلات مورد استفاده در روش قالب ماسه تر ارزان تر بوده و به نسبت قطعات تولیدی قیمت مناسب تری دارند. مثلا چرخ دنده ها و سیلندرهای موتور، قطعات تولیدی توسط فرایند ریخته گری ماسه ای هستند.

در این روش معمولا برای ریخته گری فلزات کمتر از 9 کیلوگرم به کار می رود.

روش ریخته گری آلومینیم در قالب ماسه ای یکی از روش های متداول در شرکت ریخته گری آلومینیوم سامی کاستینگ برای تولید قطعات است.

کارگاه ریخته گری آلومینیوم سامی از این روش نسبتا ارزان و با کیفیت برای تولید قطعات چرخ دنده، شافت و سرسیلندر استفاده می کند.

شرکت ریخته گری سامی با مقالات آموزشی و کلیپ ریخته گری ماسه ای به طور کامل کارکرد این روش را نمایش داده است. برای دریافت مشاوره ریاگان با ما تماس بگیرید. 09107733349

نوع ماسه در قالب های ریخته گری آلومینیوم

ماسه دارای ترکیبی به نام سیلیکا بوده که قابلیت نسوز بودن به قالب می دهد. نکته مهم استفاده از ماسه در ساخت قالب های ریخته گری آلومینیوم، انتخاب دانه بندی مناسب ماسه است. دانه های ماسه باید به حدی کوچک بوده که بتوانند متراکم شوند و در عین حال به حدی بزرگ بوده که بتوانند گازها از میان آن ها جریان داشته باشند.

ماسه ها به طور کلی از نظر ظاهری به چهار دسته: گرد، مخلوطی، گوشه دار و شبه گرد تقسیم بندی می شوند. ماسه های سطح گرد قابلیت عبور گاز بیشتری داشته در حالی که ماسه های گوشه دار بهتر در کنار یکدیگر قرار گرفته ولی قابلیت جریان گاز کمتری دارند.

اساسا در ریخته گری ماسه ای، ماسه با خاک رس و چسب و آب مخلوط شده و در اطراف مدل، فشرده سازی می شود. ساختمان قالب های ماسه ای بر ماسه (sand) و چسب (binder) استوار است.

در این روش ریخته گری به سه پارامتر مهم یعنی رطوبت، فشردگی و پخش یکنواخت باید توجه گردد. کلوخه ای بودن چسب و مواد قالب و هم چنین پائین بودن چگالی آلومینیوم سبب مقاومت کم ماسه می گردد.

قالب های ماسه ای از نظر مواد اتصال دهنده به سه گروه اصلی ماسه تر، جعبه سرد و قالب حرارتی تقسیم بندی می گردد.

ریخته گری آلومینیوم در قالب ماسه تر

در روش ریخته گری آلومینیوم در قالب ماسه تر، ماسه به همراه یک چسب معدنی به کار می رود. برای فعال کردن حالت چسبانندگی از آب استفاده می شود.

مهمترین ماسه مورد استفاده در این روش ماسه سیلیسی بوده که درصد چسابنندگی بالایی دارد.

ریخته گری آلومینیوم در جعبه سرد

در روش جعبه سرد (cold box)، از عبور یک کاتالیست گاز از درون مخلوط ماسه و رزین برای سخت شدن قالب استفاده می شود. در این روش بدون حرارت به قالب، چسب رزینی واکنش داده و قالب سخت می گردد.

ریخته گری آلومینیوم در قالب حرارتی

در قالب حرارتی (heat-cured resin binder processes)، از حرارت دادن برای سخت شدن قالب مورد استفاده قرار می گیرد.

ریخته گری آلومینیوم ریژه

ریخته گری آلومینیوم ریژه

ریخته گری آلومینیوم قالب ریژه یا صیقلی، نوعی دیگر از قالب ریخته گری فلزات به ویژه آلومینیوم است. مزیت این قالب تعیین ضخامت پوشش قالب است و قسمت هایی که نیاز است دیرتر منجمد شوند، دارای ضخامت پوششی بیشتری هستند.

در فرایند ریخته گری آلومینیم ریژه ای می بایست قالب قبل از ریخته گری، تا دمای 300 درجه سانتی گراد گرم شود. در روش ریخته گری ریژه، فلز مذاب ریخته شده در حفره قالب تحت فشار قرار می گیرد.

عملکرد ریخته گری آلومینیوم ریژه یا همان ریخته گری ثقلی آلومینیوم، از سه طریق وزن مواد مذاب، قالب تحت فشار و بر اساس نیروی گریز از مرکز انجام می گیرد.

واحد تولیدی و طراحی شرکت سامی کاستینگ طبق خواسته فرد و طرح مورد استفاده از انواع قالب های ریژه یا صقلی مورد استفاده قرار می دهد. این روش به ریخته گری آلومینیوم ثقلی شناخته می شود.

ریخته گری آلومینیوم دایکاست

دایکاست یا ریخته گری تحت فشار به فرایند تولید قطعه از طریق تزریق مواد مذاب و تحت فشار درون قالب گفته می شود. روش تولید قطعه در فرایند دایکاست همانند ریخته گری ریژه است و فلز مذاب به درون قالب ریخته و سپس منجمد می شود و تنها تفاوت آن ها در نحوه پر کردن حفره قالب است. به طوری که در این روش فلز مذاب تحت فشار قرار نگرفته و با وزن سایل خود حفره قالب پر می شود.

در روش دایکاست امکان تولید قطعات با اشکال پیچیده نیز وجود دارد.

در قالب های ریخته گری دایکاست، مواد مذاب درون قالب ریخته و سپس با استفاده از پیستون مواد مذاب داخل حفره تحت فشار قرار می گیرد و هوای داخل حفره از طریق هواکش خارج می شود. پس از آن مواد مذاب فرم و شکل قالب را به خود گرفته و منجمد می شود و قطعه نهایی با کیفیت عالی به کاربر ارائه گردد.

از مهمترین مزایای ریخته گری دایکاست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان تولید قطعات نازک با طول زیاد
  • این فرایند صرفه اقتصادی داشته و احتیاجی به ماشین کاری های بعدی ندارد.
  • قالب های دایکاست عمر بالایی داشته و قبل از فرسوده شدن می توان قطعات زیادی تولید کرد.
  • قطعات آلومینیومی تولید شده در روش دایکاست مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به قطعات تولیدی در روش قالب ماسه ای دارند.

نحوه ریخته گری آلومینیوم

برای ریخته گری دقیق آلومینیوم به طور کلی باید 9 مرحله را طی کرد.

1) طراحی و ساخت الگوی اصلی

در ابتدا قطعه با مشخصات سفارش دهنده باید الگو گیری شود و با استفاده از پرینت های سه بعدی عیوب و نواقص طرح رفع گردد.

2) طراحی و ساخت قالب ریخته گری آلومینیوم

با توجه به جنس و نوع قطعه، فرایند مناسب با نوع ریخته گری مشخص می شود و قالب اصلی از طریق یکی از روش های قالب گیری ساخته و پرداخته می شود.

3) ساخت مدل مومی

در این مرحله یک الگو مطابق با قالب اصلی از موم ساخته شده و برای مراحل بعدی مورد استفاده قرار می گیرد.

4) مونتاژ الگوهای مومی

الگوهای مومی را با تعداد زیادی الگو مونتاژ کرده تا عمل بارریزی در یک مرتبه انجام شود.

5) انتخاب متریال

در این مرحله نوع آلیاژ و فلز برای ریختن در درون قالب نسوز معین می گردد.

6) موم زدایی

حرارت به قالب و محرله اوله ذوب شدن موم

7) حرارت دهی به قالب

این مرحله تکمیل کننده مرحله قبل بوده و به نوعی تمامی موم های حاصله ذوب می شوند.

8) ریختن متریال مذاب درون قالب

در این مرحله فرایند ریخته گری انجام می گردد و مدت زمان این فرایند به نوع و سایز قطعه نهایی بستگی دارد. ریخته گری آلومینیوم در قالب فلزی سریع تر از قالب های دیگر انجام می گیرد.

9) جداکردن محصول نهایی از قالب

با انتخاب روش متناسب با جنس قالب، محصول و قطعه نهایی از قالب جدا می گردد.

ریخته گری آلومینیوم خشک نسبت به آلومینیوم نرم یا آلیاژی متفاوت است. آلومینیوم نرم انعطاف پذیری بیشتری نسبت به آلومینیوم خشک داشته و برای ساخت قالب ها و پیستون ها کمتر از آلومینیوم خشک مورد استفاده قرار می گیرد.

خدمات ریخته گری آلومینیوم

آلومینیوم یک فلز بسیار فعال است و اکسید شدن سریع آن به نوعی نقطه قوت آن برای مقاومت در برابر خوردگی محسوب می گردد. از خدمات ریخته گری آلومینیوم آلیاژی در صنایع دریایی مورد استفاده قرار می گیرد. از خدمات ریخته گری آلومینیوم در صنایع دریایی می توان به ساخت و تولید موتورهای دریایی، مبدل های حرارتی و محفظه لوازم الکترونیکی دریایی نام برد.

از جمله خدمات ریخته گری آلومینیوم می توان به صنایع هواپیما سازی و خودرو سازی برای ساخت سر سیلندر و قطعات سیستم اگزوز نیز اشاره کرد.

شرکت سامی کاستینگ، بهترین شرکت ریخته گری آلومینیوم تهران در حوزه ساخت قطعات خودرو و قطعات صنعت هواپیما سازی، خدمات ماشین سازی، قطعات سر سیلندر و دیگر خدمات قطعه زنی فعالیت داشته و تمامی قطعات را با فرمی مناسب و متریال و فلزات خالص و آلیاژهای مناسب تولید و به بازارهای داخلی و خارجی ارائه می دهد. برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 09107733349

قیمت ریخته گری آلومینیوم

کاربرد گسترده آلومینیوم در صنعت برای ساخت قطعات مختلف، بازار ریخته گری آلومینیوم و به طبع قیمت قطعات ریخته گری آلومینیوم را افزایش داده است. شما می توانید قطعات مختلف را با اشکال پیچیده به کمک ریخته گری آلومینیوم با آلیاژهای مختلف سفارش داده و در صنایع خود استفاده کنید.

ریخته گیری سامی یکی از برندهای معتبر در حوزه ریخته گیری بوده ک زیر نظر شرکت سامی کاستینگ خدمات ریخته گیری با انواع روش های نوین و یا ریخته گری آلومینیوم سنتی را با بهترین قیمت و کیفیت به واحدهای سفارش دهنده ارائه می دهد.

شرکت ریخته گری آلومینیوم سامی کاستینگ بهترین قیمت را در عرضه ریخته گری آلومینیوم در تهران را به خود اختصاص داده است. با ما تماس بگیرید. 09107733349

بهترین شرکت ریخته گری آلومینیوم در تهران

شرکت سامی کاستینگ در جهت ارائه بهتر سفارشات خود، تیمی شامل مهندسین مجرب در صنایع و گرایش های مختلف را به کار گرفته تا محصول و قطعه ای متناسب با خواسته مشتری طراحی کرده و با کیفیتی مناسب با قیمتی اقتصادی به بازار عرضه کند.

ریخته گیری سامی با سالها تجربه و اصالت کاری اطمینان کیفیت قطعه و قیمت را با خیال راحت به شما می دهد. این شرکت با بهره گیری از علم روز دنیا انواع ریخته گری آلومینیوم و فرایند های ریخته گری آلومینیوم را به طور کامل و با ملاحظات استاندارد آن رعایت کرده و طرح را با بهترین متریال و آلیاژهای آلومینیومی تولید می کند.

سوالات متداول:ریخته گری آلومینیوم به چه دردی می خورد؟

با توجه به آنچه که در متن گفته شد، ریخته گری آلومینیوم، به خصوص آلومینیوم آلیاژی به علت ویژگی های خوب فیزیکی محصول نهایی، بسیار مورد توجه صاحبان صنعت قرار گرفته است.ریخته گری آهن بهتر است یا آلومینیوم؟

هر یک از این فلزات به علت ویژگی های خاصی که دارند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. اما اگر نیاز به سبکی محصول نهایی و در عین حال مقاوت خوب دارید، ریخته گری آلومینیوم پیشنهاد خوبی است.چند روش برای ریخته گری آلومینیوم وجود دارد؟

روشهای های زیاد، که همه در متن ذکر شده است. اما مهمترین ها: ریخته گری آلومینیوم آلیاژی، ریخته گری آلومینیوم ریژه ای (ثقلی)، ریخته گری آلومینیوم ماسه ای (سنتی)

منبع

پیج اینستاگرامی پیشنهادی