تعریف کامپیوتر و انواع آن

تعریف کامپیوتر و انواع آن

خیلی از افراد زمانی که صحبت از پی سی میشود به یک کیس بزرگ فکر میکنند و تصور میکنند که منظور از pc کامپیوتر های بزرگ میباشد. دراین مقاله میخواهیم به شما توضیح دهیم pc چیست و چه کاربردی دارد و بهترین تعریف پی سی به زبان ساده را به شما ارائه خواهیم داد. اگر میخواهید اطلاعات جامعی در مورد انواع pc یا کامپیوتر های شخصی کسب کنید میتوانید به صفحه کامپیوتر چیست مراجعه کنید.

سایت آریا تهران یکی از برترین سایت ها در حوزه آموزش های کامپیوتر میباشد که شما میتوانید برای شرکت در کلاس ها و یا بهره مندی از فیلم های آموزشی رایگان به سایت آریا تهران به نشانی www.aryatehran.com مراجعه کنید و یا از طریق تماس با شماره های ۰۲۱۶۶۹۱۹۶۳۴ الی ۷ اطلاعات لازم را در مورد انواع دوره های کامپیوتر کسب نمایید.

pc چیست

با شنیدن پی سی اولین سوالی که در ذهن افراد شکل میگیرد این است که کامپیوتر شخصی یا PC چیست و برای چه مواردی به کار میرود. در تعریف پی سی میتوان گفت از واژه انگلیسی Personal Computer گرفته شده است که به معنای کامپیوتر شخصی میباشد. به این ترتیب میتوان گفت هر کامپیوتر و یا رایانه ای که متعلق به یک نفر باشد پی سی نام میگیرد و تفاوتی ندارد که این دستگاه لپ تاپ باشد یا کامپیوتر رو میزی و یا گوشی هوشمند و اشیا دیگری از این نوع.

شاید دانستن این موضوع برای شما هم جالب باشد اولین کامپیوتر شخصی توسط شرکت IBM ساخته شده بود که در آن ریز پردازنده ای به کار رفته بود که ارزان و کوچک بود و برای مصارف شخصی در خانه و یا محل کار افراد مناسب بود. در تعریف کامپیوتر شخصی میتوان گفت PC توسط یک فرد و یا گروه کوچکی از افراد مورد استفاده قرار میگیرد.

امروزه تسلط به استفاده از کامپیوتر به یکی از ملزومات برای اشتغال تبدیل شده است و افرادی که بتوانند مهارت های کار با نرم افزار های کاربردی را یاد بگیرند میتوانند از رقبا خود سبقت گرفته و سریع تر استخدام شوند. اگر شما هم میخواهید مهارت های هفتگانه ICDL را به صورت تخصصی یاد بگیرید و مدرک فنی حرفه ای دریافت کنید میتوانید با مراجعه به صفحه آموزش icdl فیلم های آموزشی رایگان را مشاهده کرده و در صورت تمایل برای شرکت در کلاس های تخصصی آموزشگاه آریا تهران اقدام کنید.

Pc مخفف چیست

تا اینجای مقاله متوجه شدید کامپیوتر چیست و چه کاربردی دارد و با انواع پی سی یا کامپیوتر شخصی نیز آشنا شدید اما سوالی که بسیار پرسیده میشود این است که PC مخفف چیست. PC از واژه انگلیسی Personal Computer گرفته شده است و به معنای کامپیوتر شخصی میباشد.

به کامپیوتر های شخصی پرسونال کامپیوتر گفته میشود و به انواع پی سی و گوشی های هوشمند نیز بسط داده میشود و صرفا شامل کامپیوتر ها و لپ تاپ ها نمیباشد.

تاریخچه کامپیوتر شخصی

در سال ۱۹۷۵، اد رابرتس رایانهٔ التیر ۸۸۰۰ را اختراع کرد. التیر ۸۸۰۰ اولین رایانهٔ شخصی در جهان است. پس از آن رایانه‌های شخصی با استفاده از پردازنده اینتل و سیستم عامل ویندوز بسیار رایج شدند که به اختصار به این نوع رایانه‌ها وینتل (به انگلیسی: Wintel) گفته می‌شود.

همانطور که گفته شد، مقدم بر کامپیوترهای شخصی(acronym PC)، کامپیوتر ها برای سازمان های بزرگ که پایانه های نازکی را برای چندین کاربر به یک کامپیوتر بزرگ متصل می‌کردند که منابع آن بین همه کاربران به اشتراک گذاشته می‌شد، طراحی شده بود. کامپیوتر شخصی در سال ۱۹۸۰ شروع به گسترش جهانی کرد. نمونه اول گران بود ، دیر کار می کرد و ظرفیت بسیار کمی داشت. تاریخ نشان می دهد که پیشنیان از آن ها بیشتر به عنوان ماشین حساب استفاده می کردند. توسعه یک سیستم عامل موثر و یک رابط کاربر پسند، انگیزه ای برای توسعه ایجاد کرد و این امکان را داد که آنها پردازنده های کلمه باشند.

بر طبق تاریخچه کامپیوتر، Kenbank-1 اولین کامپیوتر شخصی بود که در سال ۱۹۷۱ راه اندازی شد. ۲۵۶بایت حافظه داشت و در برنامه Scientific American با قیمت ۷۵۰ دلار تبلیغ می‌‎شد. به هرحال این سیستم، CPU نداشت و مانند دیگر دیوایس های زمانه خود بود و بیشتر برای مصارف اموزشی استفاده می‌شد.

تعریف کامپیوتر شخصی

اولین کامپیوتر شخصی همه منظوره و مقرون‌به‌صرفه توسط شرکت IBM ساخته شده است. که به عنوان IBM PC به معنی Personal Computer (کامپیوتر شخصی) نامیده شد. یک تکنولوژی ریزپردازنده است که هر کامپیوتر کوچک و نسبتا ارزانی برای استفاده شخص در خانه یا محل کار بر اساس آن طراحی شده است. این دیوایس کامپیوتر شخصی (personal computer(PC نامیده می‌شود. کامپیوتر شخصی عبارت‌اند از: میکرو کامپیوترها، کامپیوتر رومیزی، کامپیوتر لپ تاپ، تبلت و …

یک کامپیوتر شخصی، یک کامپیوتر کوچک و کم هزینه است که برای مصارف شخصی یا گروه کوچکی از اشخاص، مورد استفاده قرار می‌گیرد. واژه کامپیوتر شخصی برای توصیف کامپیوترهای رومیزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. که اغلب به صورت عبارت کوتاه شده acronym PC یا میکروکامپیوتر که معنای انگلیسی آن کامپیوتر شخصی می‌باشد، بیان می‌شود.

کاربرد کامپیوتر

در این صفحه شما با انواع کامپیوتر و کاربرد پی سی ها آشنا شدید و میدانید که به چه سیستم هایی PC اطلاق میشود اما در این قسمت میخواهیم شما را با کاربرد کامپیوتر PC آشنا کنیم. رایانه کاربردهای زیادی دارد و شما میتوانید در شاخه های متنوع کاربرد کامپیوتر ها را به وضوح مشاهده کنید. میتوان کاربرد کامپیوتر را در شاخه های زیر خلاصه کرد:

  • پزشکی : در استفاده از ابزار هایی مانند سی تی اسکن، عمل چشم با لیزر، دستگاه های سونوگرافی و رادیوگرافی، دستگاه های سنگ کلیه شکن و غیره
  • صنعت : استفاده از انواع کامپیوتر در صنایع دفاعی و ساخت موشک، در امور بانکداری، حسابداری، انبارداری و غیره
  • گرافیک : استفاده از انواع PC برای کاربردی های هنری و گرافیکی و طراحی بنر و پوستر، ساخت بازی های کامپیوتری، ساخت انیمیشن و تدوین ویدیو ها و غیره
  • آموزش : انواع آموزش ها در موسسات، دانشگاه ها و مدارس
  • تجارت : وب سایت هایی که کار تجارت در بستر آن ها اتفاق میفتد و کسب و کاری را مدیریت میکنند از این دست هستند مانند آمازون، لینکدین، فیس بوک و غیره.
  • درمان : کاربرد انواع کامپیوتر ها در بیمارستان ها هم در بخش پذیرش و نوبت دهی و هم استفاده از انواع ابزار درمانی و دسترسی به پرونده های پزشکی بیماران.

همان طور که مشاهده کردید کاربرد کامپیوتر ها در سراسر زندگی انسان نفوذ کرده است و امروزه از ساده ترین تا پیچیده ترین کارها با بهره گیری از قابلیت کامپیوترها انجام میشود. شما در این مقاله متوجه شدید کامپیوتر شخصی یا PC چیست و چه کاربردی دارد و با انواع PC آشنایی لازم را پیدا کردید. اگر میخواهید کامپیوتر را به صورت کاملا حرفه ای یاد بگیرید و مدرک فنی حرفه ای بین المللی قابل ترجمه دریافت کنید میتوانید به سایت آریا تهران به نشانی www.aryatehran.com مراجعه کنیدو از آموزش های رایگان و فیلم های آموزشی نهایت بهره را ببرید. همچنین میتوانید از طریق تماس با شماره های ۰۲۱۶۶۹۱۹۶۳۴ الی ۷ از همکاران ما مشاوره رایگان دریافت کنید تا بتوانید در مناسب ترین دوره ها جهت حرفه ای شدن در کار با کامپیوتر شرکت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر از مقاله آموزش کامپیوتر صفر تا صد استفاده کنید.

انواع pc

تا اینجا شما متوجه شدید که پی سی PC یعنی چی و به چه مواردی پی سی اطلاق میشود اما در کنار این موضوع که میدانید منظور از pc چیست آشنایی با انواع pc از دیگر مطالب مفیدی است که باید از آن اطلاع داشته باشید. همان طور که گفته شد یکی از تصورات اشتباه مردم در مورد PC این بود که آن را کامپیوتر هایی با کیس های بزرگ میدانستند درحالی که 4 نوع کامپیوتر شخصی PC وجود دارد که در این قسمت به شما توضیح خواهیم داد انواع PC چیست.

  • کامپیوتر شخصی دسکتاپ یا Desktop PC

کامپیوتر های شخصی رو میزی دارای کیس میباشند که در انواع کامپیوتر های مینی پی سی MINI PC و یا  ALL IN ONE نیز ارائه میشوند. اولین PC هایی که روانه بازار شدند همین کامپیوتر های رو میزی بودند و به همین دلیل زمانی که صحبت از PC میشود بیشتر افراد به یاد این کامپیوتر ها میفتند.

  • کامپیوتر شخصی لپ تاپ یا Laptop PC

این کامپیوتر ها کمی پیشرفته تر و فشرده تر از کامپیوتر های رومیزی دسکتاپ میباشند. در این سیستم ها قطعات سبک تر و پیشرفته تری به کار برده شده است و به همین دلیل سبک وزن تر بوده و در اغلب خانه ها یافت میشود. لپ تاپ ها ارزان قیمت تر بوده و فضای کمتری را نسبت به کامپیوترهای دسکتاپ اشغال میکنند.

  • کامپیوتر شخصی لوحی یا تبلت Tablet

از دیگر انواع PC تبلت میباشد که قدرت بسیار کمتری نسبت به کامپیوتر های دسکتاپ و لپ تاپ دارند اما برای مصارفی همچون وبگردی و بازی و قابلیت های محدود کاربرد دارد.

  • تلفن هوشمند یا Smart phone

اسمارت فون ها از دیگر انواع PC میباشند که تقریبا هر فردی دارای یکی از آن ها میباشد. در حال حاضر افراد میتوانند بسیاری از نیاز های کامپیوتری خود را با استفاده از اسمارت فون ها رفع نمایند.

اگر میخواهید نمونه سوالات مهارت های هفتگانه را دریافت کنید و برای آزمون های استخدامی و یا آزمون فنی حرفه آماده شوید و مدرک فنی حرفه ای ICDL دریافت کنید میتوانید با مراجعه به صفحه دانلود رایگان نمونه سوالات تستی مهارتهای هفتگانه icdl نمونه سوالات را دریافت کنید.

البته کامپیوتر ها را می توان طوری دیگر نیز دسته بندی کرد:

  • ثابت
  • قابل حمل

رایانه شخصی ثابت

این رایانه ها به دسته های زیر تقسیم می شوند.

  • ایستگاه کاری
  • رایانه رومیزی
  • رایانهٔ بازی
  • رایانهٔ یک ‌قسمتی
  • نت ‌تاپ
  • سینمای خانگی رایانه‌ای

رایانه رومیزی

قبل از گسترش استفاده از PCها، رایانه‌ای که روی میز تحریر جا می‌شد، بسیار کوچک به‌نظر می‌آمد. اما امروزه این عبارت به نوع خاصی از جعبه‌های رایانه اشاره دارد. رایانه‌های رومیزی در انواع مختلف از جعبه‌های بزرگ و ایستاده گرفته عرضه می‌شود تا در نسخه‌های کوچکِ در پشت نمایشگرهای LCD جا شود. در این مفهوم، کلمه «رومیزی» به جعبهٔ افقی گفته می‌شود که معمولاً نمایش‌گری روی آن قرار گرفته و روی میز قرار داده می‌شود. بیشتر رایانه‌های رومیزی امروزی دارای صفحه‌کلید و نمایشگر جداگانه‌ای هستند.

کامپیوتر ایستگاه کاری workstation

ایستگاه کاری یک رایانه به‌روز است که برای استفاده‌های تکنیکی، ریاضیاتی یا علمی طراحی شده‌است. این رایانه‌ها که در ابتدا برای سرویس‌دهی هم‌زمان تنها با یک کاربر ایجاد شده بودند، امروزه معمولاً به شبکه‌های محلی متصل هستند و سیستم‌عامل‌های چندکاربره روی آن‌ها نصب می‌شود. این ایستگاه‌ها وظایفی مانند طراحی به کمک رایانه، پیش‌نویس و مدل‌سازی، محاسبات سنگین علمی و ریاضیات مهندسی، پردازش تصویر، مدل‌سازی معماری و گرافیک رایانه برای ساخت انیمه و جلوه‌های ویژه را برعهده دارند.

پیشنهاد بررسی: آموزشگاه کامپیوتر در اسلامشهر

خلاصه ویژگی های کامپیوتر روی میزی

یک کامپیوتر رومیزی برای استفاده روی میز و مواردی که به ندرت حرکت داده می‌شود، طراحی شده است. دارای یک جعبه بزرگ که واحد سیستم نامیده می‌شود، است. که دربردارنده اجزای اساسی است. مانیتور، کیبورد و ماوس توسط کابل به آن متصل می‌شوند.(یا با استفاده از تکنولوژی وایرلس) ارائه قدرت محاسباتی و عملکرد خوب با توجه به قیمت انعطاف پذیری بالا. امکان اتصال هر مانتیور، کیبورد یا ماوس، نصب درایو حافظه اضافی، مموری و کارت گرافیک را فراهم می آورد.

کامپیوتر گیمینگ

رایانهٔ بازی رایانه رومیزی استاندارد با تجهیزات قدرت‌مند و کارایی بالاست. از جمله ویژگی‌های این رایانه‌ها می‌توان به کارت گرافیک و پردازنده مرکزی قدرت‌مند و حافظه فراوان و سریع اشاره کرد. این سخت‌افزارها برای پاسخ‌گویی به نیازهای بازی‌های رایانه‌ای ضروری است که به آن‌ها “بازی‌های PC” نیز گفته می‌شود. تعدادی از شرکت‌ها مانند ایلینور، رایانه‌های بازیِ آماده و شرکت‌های ریزر و لاجیتک نیز موشواره‌ها، صفحه‌کلیدها و قطعات جانبی مخصوص بازی‌کُن‌ها را منتشر می‌کنند.

رایانه یک قسمتی

رایانه‌های یک‌قسمتی (به انگلیسی: all-in-one PCs) زیرمجموعه‌ای از رایانه‌های رومیزی هستند که جعبه رایانه با نمایشگر را در یک بسته‌بندی قرار می‌دهند. در این نوع رایانه‌ها، نمایشگرها معمولاً صفحه لمسی بوده و موشواره و صفحه‌کلید جداگانه نیز در کنار آن‌ها موجود است. قطعات داخلی این نوع رایانه‌ها معمولاً در پشت نمایشگر قرار گرفته و مانند لپ‌تاپ ساخته می‌شود.

نِت ‌تاپ

نِت‌تاپ نوعی از رایانه‌های رومیزی است که شرکت اینتل در فوریهٔ سال ۲۰۰۸ میلادی معرفی کرد. این نوع رایانه‌ها با قیمت کم و قابلیت تاشو شناخته می‌شود. گونه‌ای مشابه از لپ‌تاپ‌ها نیز با عنوان نت‌بوک تولید شده‌اند. خط تولید این نوع رایانه‌ها با معرفی پردازنده‌های اینتل اتم همراه شد که به آن‌ها کمک می‌کرد تا برق کم‌تری مصرف کند و فضای کم‌تری اشغال نمایَد.

پیشنهاد بررسی: آموزشگاه کامپیوتر در نازی آباد

سینمای خانگی رایانه ‌ای

یک سینمای خانگی رایانه‌ای دستگاهی است که از ادغام قابلیت‌های یک رایانه شخصی با یک دستگاه ضبط تصویر دیجیتال به‌وجود آمده‌است. این دستگاه به یک تلویزیون یا یک نمایشگر بزرگ متصل می‌شود و معمولاً به‌عنوان پخش‌کننده عکس، موسیقی، فیلم یا گیرنده تلویزیون و ضبط‌کننده استفاده می‌شود. به این سیستم‌های رایانه‌ای، سیستم رسانه‌ای (Media System) یا سرور رسانه (Media Server) نیز گفته می‌شود. هدف این سیستم‌ها عموماً بهره‌گیری از همه یا تعداد زیادی از امکانات سینماهای خانگی در یک دستگاه است. این دستگاه‌ها را می‌توان به‌صورت از پیش تنظیم‌شده، با سخت‌افزارهای دلخواه و نرم‌افزارهای مطلوبی خریداری کرد که نیازهای تلویزیونی شما را در کنار یک رایانه رفع می‌کند. امروزه، این سیستم‌ها قابلیت اتصال به سرویس‌هایی را نیز دارند که به درخواست شما فیلم یا مجموعهٔ تلویزیونی را پخش می‌کند.

Pc قابل حمل

کامپیوتر های قابل حمل خود به انواع زیر تقسیم می شوند:

  • لپ‌ تاپ
  • نت ‌بوک
  • تبلت
  • جایگزین رومیزی
  • تین کلاینت

لپ تاپ Laptop

رایانه لپ‌تاپ یا به‌صورت کوتاه شده یک لپ‌تاپ، که به آن نوت‌بوک نیز گفته می‌شود. یک نوع رایانهٔ شخصی کوچک است که با هدف راحتی در جابه‌جایی طراحی شده‌است. معمولاً تمامی درگاه‌ها و قطعات مورد نیاز لپ‌تاپ‌ها مانند یواس‌بی (در گذشته درگاه موازی و سریال)، کارت‌های گرافیک، کانال‌های صوتی و … در درون یک بسته قرار می‌گیرد. این نوع رایانه‌ها دارای باتری‌های پرظرفیتی هستند که می‌توانند تا مدتی برق دستگاه را تأمین کنند.

این امر در قابلیت جابه‌جایی لپ‌تاپ‌ها تأثیر به‌سزایی دارد. هنگامی که باتری لپ‌تاپ خالی می‌شود، نیاز است تا از طریق کابل برق مجدداً شارژ شود. برای دست‌یابی به وزن، حجم و مصرف برق کم‌تر این نوع رایانه‌های معمولاً حافظه تصادفی خود را در بین پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی به اشتراک می‌گذارند. این امر به که کاهش کارایی آن‌ها به نسبت رایانه‌های رومیزی منجر می‌شود و به همین دلیل عموماً استفاده از رایانه‌های رومیزی معمولی برای انجام بازی‌های رایانه‌ای ترجیح داده می‌شود.

یکی از مشکلات اصلی لپ‌تاپ‌ها عدم ترفیع و بهبود سیستم نسبت به نسخهٔ اولیه است یا امکانات محدودی برای ارتقای انواع لپ‌تاپ بسته به سال تولید سخت‌افزار آن وجود دارد. این امر از اندازه و تنظیمات قطعات این دستگاه‌ها نشأت می‌گیرد. ترفیع قطعات داخلی یا مورد تأیید شرکت سازنده نیستند، که در صورت بی‌احتیاطی یا دانش ناکافی به لپ‌تاپ ضربه وارد می‌کند یا غیرممکن است.

ترفیع برخی از قطعات داخلی مانند حافظه اصلی و دیسک سخت معمولاً به راحتی انجام می‌شود، در حالی که ترفیع نمایشگر و صفحه‌کلید معمولاً غیرقابل ترفیع هستند. لپ‌تاپ‌ها مانند رایانه‌های رومیزی می‌توانند از طریق درگاه یواس‌بی به قطعات خارجی بسیاری مانند صفحه‌کلید، موشواره، دوربین و … متصل شوند.

نت بوک netbook

نِت‌بوک‌ها (به انگلیسی: Netbook) که با نام‌های لپ‌تاپ‌های کوچک یا زیرلپ‌تاپ نیز شناخته می‌شود، زیرمجموعه‌ای از لپ‌تاپ‌ها هستند که به‌عنوان لپ‌تاپ‌های کوچک‌تر، سبک‌تر و ارزان‌تر برای کاربردهای عمومی و دسترسی به برنامه‌های کاربردی وب عمل می‌کنند. نت‌بوک‌ها معمولاً در دسته‌بندی «دستگاه‌های همراه» قرار می‌گیرد.

والتر موسبرگ این نوع رایانه‌ها را «یک دسته تقریباً جدید از لپ‌تاپ‌های کوچک، سبک، حداقلی و ارزان» نامید. در ابتدا، ویژگی اصلی متمایزکننده این گونه رایانه‌ها نبود وجود دیسک‌گردان نوری بود که نیاز به یک دیسک‌خوان خارجی را ایجاد می‌کرد. کم‌کم با گذشت زمان و افزایش ظرفیت حافظه‌های فلش و جایگزین شدن این نوع حافظه‌ها به‌جای دیسک‌های نوری، از اهمیت این موضوع کاسته شد. در زمان آغاز تولید، در اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی (که لپ‌تاپ‌های کوچک برای وزن و هزینه کم بهینه می‌شد)، نت‌بوک‌ها شروع به حذف برخی از قابلیت‌های اصلی لپ‌تاپ‌ها (مانند دیسک‌گردان نوری)، قرار دادن نمایشگرها و صفحه‌کلیدهای کوچک‌تر کردند و رایانه‌هایی با قابلیت‌ها و کارایی کم‌تر ارائه دادند. در طول زمان، تکامل نت‌بوک‌ها، نمایشگرهای آن‌ها از اندازه کم‌تر از ۵ اینچ[ تا بیش از ۱۳ اینچ با وزنی در حدود یک کیلوگرم در حال تغییر بود. قیمت این گونه رایانه‌های معمولاً بسیار کمتر لپ‌تاپ‌ها بود[ تا جایی که در اواسط سال ۲۰۰۹ میلادی نت‌بوک‌ها در اِزای قرارداد اینترنت موبایل، به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گرفت.

در همین دورهٔ کوتاه، ظهور نت‌بوک‌ها در اندازه و قابلیت‌ها پیشرفت کردند و به‌صورت لپ‌تاپ‌های کوچک‌تر و سبک‌تر درآمدند. در اواسط سال ۲۰۰۹ میلادی، CNET اعلام کرد که «ویژگی‌ها به‌قدری شبیه هم است که میانگین خریداران با این سؤال گیج می‌شود که چرا این بهتر از آن است» و اشاره کرد که «تنها نتیجه‌گیری این است که دیگر تفاوت فاحشی بین لپ‌تاپ و نت‌بوک وجود ندارد».

خلاصه ویژگی های نت بوک

مانند یک دفتر قابل حمل است. اکثر نرم افزارهای مشابه دسکتاپ را اجرا می‌کند و از لحاظ عملکردی مشابه آن است. برخی به آن لپ تاپ نیز می‌گویند. قابلیت حمل در هر مکانی را دارند. نسبت به کامپیوترهای رومیزی، گران تر هستند. قابلیت شخصی سازی و آپگرید ندارند.

یک کامپیوتر نوت بوک کوچک با قدرت کمتر طراحی شده برای انجام عملیات وب‌گردی. نسبت به نوت بوک و کامپیوتر رومیزی، قیمت کمتری دارد. سبک تر است و قابلیت حمل بالاتری دارد. مموری کافی و پردازنده قدرتمند برای اجرای اپلیکیشن های دسکتاپی را ندارد.

تبلت

تبلت نوعی از رایانه‌های شخصی قابلِ حمل است که روش استفاده از وسایل ورودی سنتی (مانند موشواره و صفحه‌کلید) را با نمایشگر صفحه لمسی جایگزین کرده‌است. بعضی از تبلت‌ها ممکن است که طراحی ترکیبی داشته باشند و به‌گونه‌ای که دارای صفحه‌کلید جداشدنی هستند، روی صفحه‌کلید قرار گرفته و قابلیت تا شدن را دارد.

خلاصه ویژگی های تبلت

تبلت یک کامپیوتر قابل حمل شامل یک صفحه نمایش لمسی نصب شده بر روی یک قاب پلاستیکی می‌باشد. کیبورد یا دیوایس pointing ندارد. هنگام نیاز یک کیبورد نرم افزاری روی صفحه ظاهر می‌شود. تبلت ها دیوایس های قابل حمل و راحتی هستند که نرم افزارهای دسکتاپی را اجرا نمی‌کنند. مموری و ظرفیت ذخیره سازی محدود دارند.

تین کلاینت

یکی از جدیدترین نوع مینی کامپیوترها و کامپیوترهای خانگی تین کلاینت‌ها هستند. این دستگاه جایگزین کیس‌های کامپیوتری شده‌اند. رقیب اصلی کیس‌های آماده هستند به علت اینکه در ازای قیمت بسیار کمی که دارند مزایای بسیار بیشتری نسبت به کس‌ها دارند. از اولین ویژگی‌های تین کلاینت‌ها مصرف برق بسیار کمتر است. همچنین این دستگاه‌ها به صورت ۲۴ ساعته قابلیت روشن بودن را دارند بدون اینکه آسیبی به آن‌ها برسد. طراحی این دستگاه‌ها به گونه‌ای است که فضای بسیار کمی را اشغال می‌کنند و استفاده از آن باعث زیبایی محیط می‌شود. دیگر مزیت تین کلاینت‌ها کاهش هزینه‌های پشتیبانی.

رایانه جایگزین رایانه رومیزی

یک رایانه جایگزین رایانه رومیزی (به انگلیسی: Desktop Replacement Computer) رایانه‌ای است که تمامی قابلیت‌های یک رایانه رومیزی داراست اما به‌صورت قابل حمل عرضه می‌شود. این نوع رایانه‌های عموماً لپ‌تاپ‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تری هستند. از آن‌جایی که اندازه این نوع رایانه‌ها افزایش یافته‌است، قطعات پرقدرت‌تر و نمایشگرهای بزرگ‌تری در ساخت آن‌ها به‌کار می‌رود و باتری نیز قدرت باتری‌های لپ‌تاپ را نداشته و معمولاً ضعیف‌تر هستند و در مواردی باتری ندارند. بعضی از این رایانه‌ها برای بالا بردن بهره‌وری باتری، از قطعات محدودی از رایانه‌های رومیزی استفاده می‌کنند. رایانه‌های جایگزین رایانه رومیزی با عنوان دِسک‌نوت (به انگلیسی: Desknote) نیز شناخته می‌شود که از کلمات دسکتاپ (به معنی رومیزی) و نوت‌بوک (معادل لپ‌تاپ) ساخته شده‌است.

پیشنهاد مطالعه: تبدیل کیبورد انگلیسی به فارسی در کامپیوتر

انواع کامپیوتر از نظر قدرت پردازش

کامپیوتر ها از نظر قدرت پردازش و عملکرد به ۴ دسته اصلی تقسیم می شود:

  • ابر رایانه ها (super computer)
  • رایانه های بزرگ (mainframe computer)
  • رایانه های کوچک (mini computer )
  • ریز رایانه ها (mini computer)

ابر رایانه ها (super computer)

رایانه هایی با سرعت، توانایی و قدرت پردازش بسیار بالا و در اندازه های بسیار بزرگ که می توانند در حد یک ساختمان باشند و کاربرد انها در امور نظامی و فضایی می باشد.

رایانه های بزرگ (mainframe computer)

برای محاسبات بسیار پیچیده و سنگین ساخته شده و کاربرد ان در موسسات بسیار بزرگ کشورها است و دسترسی به ان از طریق شبکه است.

رایانه های کوچک (mini computer )

رایانه هایی با قدرت پردازش وتوانایی نسبتا زیاد است و می توان از ان در شبکه به عنوان سرور استفاده کرد.

ریز رایانه ها (mini computer)

کوچکترین و ارزان ترین نوع کامپیوتر است و برای مصرف شخصی و در منازل طراحی شده است که به اصطلاح به ان ( PC (personal computer یا کامپیوتر های شخصی گفته می شود. جالب است بدانید که قدرت ریز رایانه های امروزی با رایانه های برزگ نسل پیش برابری می کند.

اجزای کامپیوترهای شخصی

کامپیوتر های شخصی(acronym PC) متشکل از یک واحد پردازش مرکزی CPU که شامل مدار حساب ، منطق و کنترل در یک مدار مجتمع (IC) واحد می‌باشد، دو نوع حافظه، حافظه اصلی مانند RAM و ROM، هارد دیسک مغناطیسی(HDD) و دیسک های فشرده و دیوایس های مختلف ورودی/خروجی شامل یک صفحه نمایش، کیبورد و ماوس، مودم و پرینتر است.

منابع:

منبع: pc چیست

منبع: دانلود رایگان آموزش کامپیوتر صفر تا صد

منبع: کلاس کامپیوتر به چه دردی میخوره

منبع: نمونه سوالات آزمون icdl فنی حرفه ای

پیج اینستاگرامی پیشنهادی